اختلال اوتیسم در کودکان مبتلا به آلرژی بیشتر است

محققان به تازگی به ارتباطی بین وجود آلرژی ها، به خصوص آلرژی غذایی، با اوتیسم در کودکان دست یافته اند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا به نقل از ،healthday طبق یک مطالعه منتشر شده در JAMA Network Open، بعضی از آلرژی‌ها، به خصوص آلرژی غذایی، با اختلال طیف اوتیسم در کودکان همراه است.

پژوهشگران هنوز علت دقیق این بیماری را نمی‌دانند. اما به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل در بروز این بیماری نقش دارند. اختلال اوتیسم به صورت طیف وسیعی از مشکلات در مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای تکراری، ارتباطات گفتاری و غیر کلامی در کودکان مبتلا دیده می‌شود. این بیماری ناشی از ترکیب اثرات ژنتیک و محیط زیست است.

برای کشف علت بروز اوتیسم، محققان دانشگاه آیووا، مطالعه مقطعی در کودکان مبتلا به اوتیسم دربین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ انجام دادند. در این مطالعه ارتباط بین آلرژی غذایی، آلرژی تنفسی و آلرژی پوست و بیش فعالی در کودکان ونوجوانان سه تا ۱۷ سال مورد بررسی قرار گرفت. این محققان حدود دو هزار کودک را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که از این تعداد ۷۳۴ کودک مبتلا به اوتیسم دارای آلرژی غذایی نیز بوده‌اند. ۱۵ درصد کودکان آلرژی تنفسی، ۹ درصد آلرژی پوستی و یک درصد از کودکان نیز دارای بیش فعالی بودند.

شیوع آلرژی مواد غذایی، تنفسی و پوستی گزارش شده در کودکان مبتلا به بیش فعالی به ترتیب ۱۱، ۱۸ و ۱۶ درصد بود. در واقع این مطالعه نشان داد آلرژی ها و بیش فعالی در کودکان اوتیسم شیوع بالایی داشته است. همچنین محققان می گویند در تحقیقات آنها ارتباط موثری نیز بین آلرژی‌ها، به ویژه آلرژی غذایی با بیش فعالی یافت شده است.

نشانه‌های اوتیسم

در سال اول زندگی کودک، اوتیسم به ‌صورت عدم‌توجه نوزاد به اشیا و اسباب‌بازی‌ها، تمایل نداشتن به در آغوش گرفته شدن توسط والدین دیده می‌شود.

در دوسالگی حساسیت شدید نسبت به محرک‌های بینایی، شنوایی، حرکتی و لمسی در کودکان مبتلا به اوتیسم دیده شده است.

در سه سالگی رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای، عدم خلاقیت در رفتار، عدم ارتباط چشمی با دیگران و عدم تمایل به بازی با اسباب‌بازی و انداختن آن، نشانه‌های اوتیسم کودکان هستند. در این سن رفتارهایی مانند کوبیدن سر، راه رفتن روی پنجه، حرکات چرخیدن و بازی تکراری با دست و گوش در کودکان مبتلا به این اختلال دیده می‌شود.

کد خبر 345517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.