۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۲
ستاره‌های خاموش خودروسازی

گرچه سازمان استاندارد شرکت‌های خودروسازی را ملزم به پاس کردن ستاره‌های ساخت کرده، اما هنوز در این راه، اکثر شرکت‌ها ستاره‌های لازم را کسب نکرده‌اند.

به گزارش ایمنا، ارزیابی‌های کیفی سازمان استاندارد از خودروهای تولید داخل نشان می‌دهد تنها برخی از محصولات موفق به دریافت تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی شده‌اند.

در این میان خودروهایی مانند سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا و تیبا هاچ‌بک (از محصولات سایپا)، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (از محصولات مدیران خودرو)، پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ (از محصولات ایران خودرو) و لیفان ایکس ۶۰ (محصول کرمان موتور) هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

با این حال همانطور که رییس سازمان محیط زیست هم اعلام کرده هنوز هیچ کسی زورش به مافیای خودروسازی نمی رسد و همچنان خودروها در نازل ترین کیفیت روانه بازار می‌شود. این درحالی است که همین موضوع منجر به بروز انواع حوادث جاده‌ای و آلایندگی های زیست محیطی می‌شود، و با علم به این موضوع همچنان خودروسازی ایران مشکلات بسیاری دارد.

این موضوع بهانه‌ای شد تا از دریچه‌ای دیگر به آن نگریسته و پای صحبت‌های امیرحسین بیات یکی از نمایشگاه داران خودرو بنشینیم. در ادامه گفتگوی "ایمنا" با وی را می خوانید.

مردم آگانه یا به اجبار خودرو داخلی می‌خرند؟

اکثر مردم به خاطر اینکه راحت تر خودروشان را بفروشند از خودروهای داخلی استقبال می‌کنند. اگر خودرو وارداتی با کیفیت و قیمت مناسب عرضه شود هرگز مردم از نمایندگی ها خرید نخواهند کرد. این  درحالی است که قیمت خودرو در ایران بسیار بالاست اما دو سال گذشته در مناطق آزاد تعدادی از خودروها که شاید خرید آن برای هر ایرانی رویا باشد با نصف یا یک سوم قیمت خودرو داخلی  به فروش می‌رسید.

 مردم مجبور هستند که خودروهای داخلی بخرند و این درحالی است که هیچ کدام از خودروهای داخلی کیفیت و ایمنی ندارند. با خرید خودروهای داخلی مردم پول خود را در چاه می‌ریزند و نمی‌توانند به هیچکس در این خصوص اعتراض کند.

شرکت های خودرو سازی مدعی هستند که با واردات محصولات خارجی انحصار شکسته شده است و در بازار رقابت وجود دارد.

اگر واقعاً تصمیم بر ایجاد فضای رقابت در کشور وجود دارد باید نمونه محصولات تویوتا یا هیوندای با قیمت مناسب عرضه شود.

متاسفانه قیمت خودرو برقی تویوتا در چند ماه گذشته از ۱۴۵ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. خودروهای با کیفیت کم وارد می‌شود و اشخاص خاصی توانایی خرید دارند، بنابراین رقابت در بازار خودرو تنها میان شرکت‌های داخلی است.

۹۰L در ابتدای تولید نسبت به الان کیفیت بهتری داشت. تکنولوژی این خودرو مربوط به ۳۰ سال گذشته است و کیفیت تولید آن با توجه به تحریم‌ها و غیر ممکن بودن واردات قطعه، هر روز کاهش می‌یابد، ترمز این خودرو مشکل دارد و راننده در سرعت‌های بالا قادر به کنترل خودرو نیست، با این حال قیمت این محصول افزایش یافته است و رقابت پایاپایی صورت نمی‌گیرد.

سیستم ترمز این محصول به قدری معیوب است که به مشتری توصیه می‌کنیم سیستم ترمز ABS این خودرو را قطع کند، در حالی که تولید کننده، این ترمز را جزو آپشن‌های خودرو می‌داند.

ادعای چنین آپشنی در حالی مطرح می‌شود که در یکی از محصولات کیا نمای آینه‌های بقل در صفحه کیلومتر برای راننده نمایش داده می‌شود، پس با وجود چنین آپشن هایی توان رقابتی برای محصولات داخلی باقی نخواهد ماند.

تاثیر نرخ دلار بر بازار خودرو چطور بوده است؟

تا کنون دلار با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به هیج تولید کننده‌ای داده نشده است و قیمت خودروها از بهمن ماه سال گذشته دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده و اخیرا هم ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت محصولات افزوده شده است.

به عنوان نمونه قیمت خودروی پارس TU۵ از ۴۳ به ۴۷ میلیون تومان رسیده در حالی که کیفیت موتور خودروها در حال پسرفت است، موتور بنزینی این خودرو که قرار بود در هر ۱۰۰ کیلومتر پنج تا ۵.۵ لیتر بنزین مصرف کند در حال حاضر ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزاند که نشان می‌دهد کیفیت تولید موتور این خودرو کاهش پیدا کرده است و آپشن‌هایی که هنگام عرضه این خودرو ارائه می‌شود صحت ندارد.

نظرتان راجع به ۴۰۵ پس از ارتقا این محصول چیست؟ آیا الان می‌توان این خودرو را استاندارد نامید؟

بدنه این خودرو مقاوم تر شده اما آلیاژ و سرسیلندری که برای ۴۰۵ استفاده می‌کنند مناسب نیست. موتور TU۵ این خودرو در گذشته کیفیت قابل قبولی داشت اما به خاطر تغییرات بسیاری که در سیستم موتور ایجاد کردند نمی‌توان آن را به عنوان یک محصول با کیفیت نام برد.

این موتور را بر روی خودروهای پارس Lx، پارس معمولی، سمند، پژو ۴۰۵ SLX، پژو ۲۰۶، ۲۰۶ صندوق دار و دنا نصب می‌کنند. یک موتور را روی اتاق‌های مختلف گذاشتن آپشن در صنعت خودرو محسوب نمی‌شود!

کره ساخت تکنولوژی صنعت خودرو را با ایران شروع کرد اما امروزه آنها پیشتاز این صنعت هستند و از لحاظ کیفیت با دنیا رقابت می‌کنند، اما ایران هنوز یک موتور را روی اتاقک‌های مختلف امتحان می‌کند!

مصرف کننده معتقد است تیبا و ساینا همان پراید از رده خارج است! نظر شما چیست؟

همینطور است. موتور پراید کشش اتاق‌های سنگین تیبا و ساینا را ندارد و بعد از یک سال به دلیل استهلاک بالا با افت شدید قیمت روبرو خواهد شد، این خودروها را به عنوان یک خودرو کم مصرف و با کیفیت به مردم عرضه می‌کنند اما این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ الی ۱۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند و این مصرف اصلا منطقی نیست.

در صنعت خودرو سازی ایران تنها «کپی پیست» می‌شود. گویا هیچ انگیزه‌ای برای تولید خودرو ایمن و با کیفیت وجود ندارد این در حالی است که مردم برای خرید خودرو هزینه‌های سرسام آوری می‌کنند.

استقبال از خودروهای خارجی در چه سطحی است؟

مردم عادی توانایی خرید خودرو خارجی را ندارند. بازار به اسم مردم اما به کام وارد کننده است که خودرو با قیمت‌های بالا به دست مردم می‌رسد. سانتافه از سال گذشته تا کنون ۱۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

اگر فردی را در نظر بگیریم که ماهیانه ۵ میلیون تومان هم درآمد ماهیانه‌اش باشد توانایی خرید نخواهد داشت، وقتی  به راحتی یک خودرو از ۲۲۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا می‌کند این چه رقابتی است؟

رقابت تنها به معنای کسب در آمد بیشتر است در غیر این صورت باید قیمت خودروهای خارجی با کیفیت، با قیمت خودروهای داخلی تفاوت چندانی نداشته باشد آن موقع خواهید دید که کسی برای خرید به سمت خودرو داخلی نمی‌رود، حتی اگر خودرو خارجی  دو برابر باشد.

در مقطعی، برای نخریدن محصولات داخلی کمپینی به راه افتاد، عملکرد این کمپین چطور بود؟

 کمپین خوبی بود تا مردم خودرو صفر داخلی خریداری نکنند بلکه شاید مسئولان به کیفیت خودرها فکر کنند، اما متاسفانه مردم به راحتی فریب خوردند و کمپین دوام چندانی نداشت.

۶۰ الی ۷۰ درصد مردم اهل حساب و کتاب نیستند و تنها به وام شرکت ها توجه کردند تا طی چهار سال قسط پرداخت ‌کنند و صاحب خودرو صفر شوند. این در حالی بود که مردم نگاهی به آینده نداشتند که در دو سال بعد به خاطر نبود کیفیت چه مقدار از قیمت خودروشان کاهش پیدا می‌کند.

شما برای خرید خودرو مناسب چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

با شرایط موجود قدرت تفکر از همه گرفته شده است. لکسوس ۳۵۰ میلیون تومانی هم اکنون تا مرز ۵۸۰ میلیون تومان رسیده است. من به عنوان نمایشگاه‌دار هیچ‌وقت از خودروهای داخلی استفاده نمی‌کنم مگر اینکه کیفیت خودروها را افزایش دهند.

پیشنهاد می‌کنم محصولات داخلی که سرشار از مشکل است را خریداری نکنند. مصرف بنزین خودروهای جدید دو برابر شده است، گیربکس آن مشکل دارد و هزاران مشکل دیگر... باید مجددا کمپین راه‌اندازی شود شاید در این صنعت هم ما شاهد اتفاقات خوب باشیم.

مردم عقیده دارند خوردرو صفر کیلومتر قابل اعتمادتر از دست دوم  است، نظر شما چیست؟

البته نه در خصوص خودروهای داخلی. اگر بتوانند خودروهای شرکت هیوندا را خریداری کنند تا ۵ سال تنها نیاز به تعویض بنزین و روغن است، حتی نیاز نیست آب خودرو را تا دو سال چک کنید.

یکی از دوستانم خودرو داخلی صفر خریده اما آب کم می‌کند، قطعات برقی خودروها بی دلیل می‌سوزد و هزاران مشکل دیگر. موتورها نیز با بدترین کیفیت تولید می‌شود، مردم برای صنعت خودرسازی مانند موش آزمایشگاهی شدند و سود این کار در جیب عده‌ای خاص می‌رود.

کد خبر 345425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.