استرس‌های شدید قلب را بزرگ می‌کند

یک متخصص قلب و عروق گفت: بروز استرس ها می تواند موجب بیماری قلبی شود، افرادی زیادی به دلیل وجود استرس های شدید با معضل بزرگی و نارسایی قلب مواجه می شوند.

حمید صانعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات قلبی و عروقی در اشخاص اظهار کرد: بسیاری از مردم بر این باور هستند که بیماری قلبی مخصوص افراد مسن و بالاتر از ۶۰ سال است در حالی که بسیاری  از بیماری‌های قلبی و عروقی حتی در اطفال و نوزادان و جوانان هم اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه بیماری "پرولاپس دریچه میترال" بسیار شایع است و در لفظ عامه به آن شلی یا نرمی دریچه میترال اطلاق می‌شود، افزود: این بیماری در بین خانم‌ها شایع‌تر است و در برخی از موارد به دلیل جهش ژنتیکی در ساخت و سنتز نسج هم‌بند اتفاق افتاده که دریچه‌ها و الیاف وابسته به دریچه‌ها را نگه می‌دارد و از جنس نسج هم‌بند بوده، به همین دلیل موجب شلی یا لقی یا نرمی دریچه میترال می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه بیماری "پرولاپس دریچه میترال" در کشورهای اروپایی شایع‌تر است و می تواند با درجاتی از نارسایی دریچه میترال همراه باشد، گفت: این بیماری از فرم خفیف تا فرم بسیار پیشرفته بوده و حتی گاهی اوقات نیاز به تعویض دریچه میترال هم پیش می‌آید که در کشور فرم‌های خفیف این بیماری بوده و فرم‌های شدید در اروپا وجود دارد.

وی اضافه کرد: فرم‌هایی که در ایران دیده می‌شود خوشبختانه منجر به تعویض دریچه میترال نمی‌شود و این فرم‌ها می‌تواند موجب درد، نفس تنگی و تپش قلب شوند که در  بیشتر موارد با گرفتن یک اکو شدت بیماری مشخص شده و با درمان، بسیاری از علایم بیماری را می‌توان کنترل کرد و در مجموع این بیماری در کشور بیماری بسیار خطرناکی به حساب نمی‌آید.

صانعی درباره بیماری ریوی آسم نیز گفت: بیماری ریوی آسم یک بیماری دوره‌ای است که فرد مبتلا در تماس با یک آلرژی و چیزی که به آن حساسیت داشته آسم و نفس تنگی او تشدید می‌شود. ممکن است که این فرد به مدت دوماه هم سالم بوده و ورزش کرده و دچار هیچ سرفه ای و نفس تنگی نشود، اما بیماری او در اثر تماس با یک ماده آلرژن عود کرده و دچار نفس تنگی شده و  بعد با مصرف اسپری، دارو و یا مراجعه به بیمارستان بیماری او تا نوبت بعدی بهتر می‌شود.

وی اظهار کرد: اما در بیماری قلبی چنانچه بیماری دچار نفس تنگی شود این تنگی نفس به طور دایم با بیمار خواهد بود و فقط با مصرف دارو ‌می‌تواند شدت آن را کم کند. بنابراین تفاوت بارز نفس تنگی‌های ریوی و قلبی این است که تنگی تنفس ریوی به شکل مقطعی است.

این متخصص قلب و عروق با تاکید به این نکته که بروز استرس‌ها می‌تواند موجب بیماری قلبی شود، افزود: افراد زیادی به دلیل وجود استرس‌های شدید با نارسایی قلب مواجه می‌شوند که گاهی اوقات این اتفاق منجر به فوت افراد هم شده است. یعنی بروز استرس‌های شدید موجب وارد شدن آسیب به عضله  میوکارت و بزرگ شدن عضله قلب شده که نفس تنگی و حتی مرگ افراد را به دنبال دارد، البته وقوع این موارد در کشور بسیار نادر است.

وی خاطرنشان کرد: در بیماری‌های قلبی در فرم‌های پیشرفته بیماری‌های مادرزادی قلب، روماتیسم قلب، گرفتاری‌های دریچه‌ای و  بیماری عضله قلب می‌تواند با تنگی نفس کوششی، تپش قلب، خستگی و تعریق موقع فعالیت همراه باشد، هر چه قدر شدت این بیماری‌ها بیشتر باشد این علایم به تدریج با فعالیت‌های کمتر و در نهایت در حال استراحت هم بروز پیدا می‌کند.

کد خبر 345048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.