آفت همه پیشرفت‌ها اختلاف و افسردگی است

عضو جامعه قاریان اصفهان با تاکید بر اینکه آفت همه پیشرفت‌ها اختلاف و افسردگی است، افزود: ما دو مفهوم سازگاری و سازش کاری داریم که آدم سازگار اهل صلح و سازش و رفع اختلاف است و سازگاری یعنی اصولا نباید همه چیز به دلخواه ما باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش تقدیر از طلایه داران صلح و سازش از سراسر استان به همت شورای حل اختلاف استان اصفهان شامگاه چهارشنبه در تالار رودکی اصفهان برگزار شد.

محسن رضوانی، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص ارزشمندی صلح و سازش در بین مردم گفت: همواره رفع اختلافات از طریق قرآن انجام صورت می گیرد و اگرچه قرآن به ۱۴۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است اما هنوز دوهزار ملت در انتظار ترجمه قرآن هستند.

این دکترای فلسفه و کلام با بیان اینکه دو مفهوم آرامش و آسایش وجود دارد که صلح و صفا در جایی است که هر دوی این دو وجود داشته باشند، افزود: در جامعه امروز همه مردم آسایش دارند اما متاسفانه آرامش خوبی ندارند چرا که این دو مقوله با هم متفاوت هستند.

عضو جامعه قاریان اصفهان با تاکید بر اینکه باید معانی و مفاهیم و سوالات مهم مردم در خصوص معنای زندگی روشن شود، تصریح کرد: اهل بیت (ع) مردم را به صلح و دوستی فرا می خواندند اما بسیاری از کارهای کنونی صرفا فعالیت های روبنایی و درمان است اما پیشگیری نیست.

رضوانی با اشاره به اهمیت شناخت خود اظهار کرد: اگر انسان خودش را بشناسد از این طریق جامعه و خدا را خواهد شناخت و تمام معانی برای آرامش او به کمک می آیند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن بهترین مفاهیم را آورده که نتیجه آن آرامش است، اظهار کرد: متاسفانه برخی معنای زندگی را در آسایش ترجمه می کنند و آنوقت است که آرامش آنها بهم می خورد چرا که این دسته مادیات را زمینه آرامش می دانند در حالی که زندگی یعنی بندگی و معنویت نه صرفا مادیات.

رضوانی با اشاره به نگاه رایج مردم در خصوص آرامش گفت: برخی فکر می کنند با ابزار می توانند به آرامش برسند اگر این طور باشد بیچارگی بشر همواره ادامه دارد؛ برای برون رفت از آن باید مردم را با حقیقت هستی آشنا کرد.

وی با اشاره به افزایش اختلافات همسران افزود: اینهمه اختلافات بین همسران به خاطر این است که برخی همسر را با نوکر اشتباه گرفته اند در صورتی که قرآن معنای زیبایی برای همسر تعریف کرده که همسر را تکه دوم ما معرفی می کند.

مبتکر روش نوین منبر قرآنی با انتقاد از نگاه عده ای که همسر را به برطرف کننده نیازهای معدود و محدود تنزل می دهند، افزود: اگر این افراد بفهمند که زن و شوهر هردو مانند یک دایره اند دیگر این بحث ها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به عدم ماندگاری دنیا گفت: اگر بدانیم در این دنیا ماندگار نیستیم و قرار است در این دنیا وزیر خدا و البته اثرگذار باشیم دیگر این همه حرص و طمع و دورغ وجود نخواهد داشت.

رضوانی با بیان اینکه اگر می خواهیم صلح و آرامش در جامعه باشد باید بدی ها را با خوبی جواب دهیم، تصریح کرد: خوشبینی و مثبت اندیشی و سخاوت باعث طولانی تر شدن عمر می شود در حالی که برخی فکر می کنند حرص و آز و طمع باعث موفقیت است اما اینها معنای واقعی موفقیت را نفهمیده اند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ راهی برای از بین بردن اختلاف و ناراحتی در جامعه جز دینداری وجود ندارد، افزود: دینداری چیزی جز محبت و نوعدوستی و خیرخواهی نیست و باید معنای این موارد را برای مردم روشن کرد.

بیشترین خودکشی‌ها در ۱۰ کشور صنعتی جهان اتفاق می‌افتد

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بیشتر اختلافات، جنایات و خودکشی ها در ۱۰ کشور صنعتی جهان روی داده است چرا که به معنای زندگی هنوز واقف نیستند. معنای زندگی زیاد داشتن نیست بلکه معنای زندگی خوب زندگی کردن با مولفه هایی چون دوستی و همکاری و صلح است.

وی هم چنین، با اشاره به ارزشمند خواندن فعالیت شوراهای حل اختلاف گفت: کار شما آنقدر عظمت دارد که به شما اجازه داده حتی دروغ بگویید و بین مردم صلح و سازش برقرار کنید.

رضوانی با تاکید بر اینکه بهترین عبادت رفع اختلافات بین مردم است، تصریح کرد: شما دستور خداوند را اجرا می کنید اگر بین مردم عداوت بماند قطعا به عفونت تبدیل می شود و کیفیت همه امور زندگی پایین می آید.

وی با تاکید بر اینکه آفت همه پیشرفت‌ها اختلاف و افسردگی است، افزود: ما دو مفهوم سازگاری و سازش کاری داریم که آدم سازگار اهل صلح و سازش و رفع اختلاف است و سازگاری یعنی اصولا نباید همه چیز به دلخواه ما باشد.

عضو جامعه قاریان اصفهان با بیان اینکه اهل بیت ( ع) برای رفع اختلافات پول خرج می کردند گفت: برای اینکه در جامعه اختلاف نباشد باید به مردم بقبولانیم که هیچ وقت همه خواسته های شما لزوما تحقق نمی یابد.

کد خبر 345045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.