از گذر فرهنگی شهر تا اقتصاد هنر

"باید با توسعه صنایع خلاق و زیرساخت های فرهنگی و هنری در شهر اصفهان اقتصاد هنر را تقویت کنیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، این گفته مهدی مقدری، سخنگوی شورای شهر اصفهان است؛ عضوی که به دلیل دغدغه هایش در حوزه فرهنگ و هنر شهر به عضویت کمیسیون فرهنگی شورا درآمده و معتقد است شهری که توسعه فرهنگی نداشته باشد قطعاً مردم آن با پیشرفته ترین ابزارهای تکنولوژیک و عمرانی نیز به پیشرفت دست نمی یابند.

در حاشیه بازدید وی از خبرگزاری ایمنا درباره "اولویت‌های فرهنگی مدیریت شهری در این دوره" پرسیدیم که پاسخ داد: از مهر ماه سال گذشته ۱۳ اولویت برای بخش فرهنگی شهر اصفهان تعریف شده است؛ راه‌اندازی گذر فرهنگی در اصفهان در راس برنامه‌ریزی‌های شورا قرار گرفت و از این رو به این نتیجه رسیدیم که خیابان چهارباغ عباسی را با توجه به ظرفیت تاریخی و فرهنگی که دارد به عنوان گذر فرهنگی اصفهان معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه چهارباغ از دیرباز پاتوق جریان‌های فرهنگی بوده و از دل این پاتوق‌ها افرادی همچون ارحام صدر، زاون قوکاسیان و ... رشد یافته‌اند، افزود: از این رو چهارباغ را محور فرهنگی قرار دادیم تا بار دیگر خون فرهنگ و هنر در این محور جریان یابد ظرفیت میراثی، تاریخی چهارباغ عباسی این پتانسیل را دارد که اصفهان را به شهری برای رویدادهای فرهنگی تبدیل کند.

مقدری تبدیل اصفهان به شهر رویدادها و جشنواره‌ها را از دیگر اولویت‌های فرهنگی مدیریت شهری اصفهان در دوره پنجم دانست و افزود: مگر می‌شود ما دم از پایتخت فرهنگ و تمدن ایران بزنیم و بگوییم جشنواره در این شهر نباشد و جای دیگر برگزار شود؟ مگر می‌شود اهالی فرهنگ، هنر، ادبیات، نمادها، موسیقی و ... در این شهر مکتب داشته باشند اما فضا برای برونداد هنرشان نداشته باشند.

وی که معتقد است بسیاری از هنرمندان اصفهان در حال حاضر محلی ارزان قیمت برای به نمایش گذاشتن و برون داد هنر خود ندارند، اضافه کرد: تنها تعدادی از این هنرمندان دستشان به دهانشان می‌رسد که آنها نیز در حراج‌های هنری دیگر شهرها شرکت می‌کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه بر این باوریم که شهرداری متولی جشنواره‌ها باشد و برای این امر از بخش خصوصی نیز استفاده کند، تصریح کرد: ما در اصفهان تقویت بخش خصوصی را هدف قرار داده‌ایم و برای تحقق این هدف سعی بر آن داشته تا آموزشگاه‌های هنری، سینمایی و ... و NGOهایی که در حوزه‌های مختلف تخصص دارند در کنار رویدادهای فرهنگی شهر اصفهان حضور یابند.

توسعه صنایع خلاق؛ از اولویت های مدیریت شهری

وی با تاکید بر اینکه در هفته فرهنگی اصفهان از جریان‌های محیط زیستی، تاریخی، داستان، سینما، موسیقی و تئاتر همه در شهر نه با گزینش عقیدتی، سیاسی بلکه همه گرایش ها فرصت داشتند کارشان را ارائه کنند، افزود: این برنامه‌ها در تمام مناطق ۱۵ گانه از جلفا گرفته تا حصه، دارک و ارزنان در همه مناطق برگزار شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در هفته فرهنگی اصفهان بزرگداشت‌هایی برای فرهیختگانی که یا در قید حیات نبودند و فراموش شده‌ و یا در قید حیات بوده و گوشه‌نشینی را برگزیده بودند، برگزار شد

وی توسعه صنایع خلاق را نیز از دیگر اولویت‌های فرهنگی شهر اصفهان عنوان کرد و گفت: طرح صنایع خلاق می گوید امروز در بسیاری از شهرهای دنیا درآمد شهروندان از محل افزایش فرصت برای صنایع خلاق تامین می‌شود و در نظر داریم  گالری‌ها، سینماها و عرصه هایی که بتوانند ارائه کننده آثار صنایع دستی و امثال اینها باشند را تقویت کنیم.

از مقدری پرسیدیم  "چرا در اصفهان می گوییم صنایع خلاق باید جایگاه صنایع فولاد، سنگ و امثال اینها را بگیرد"؟ وی پاسخ داد: در وهله اول باید گفت که فرصت تاریخی این موضوع در اصفهان وجود داشته و هنرمندان، اهالی صنایع دستی و مکاتب مختلف موسیقی، سینما و داستان، انتشارات، کتاب  روزی در این شهر در اوج خود قرار داشته اند و به همین خاطر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران شناخته می شد.

وی ادامه داد: این مسائل تنها برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه نیست بلکه به عقیده ما یک اولویت است که می تواند درآمدزا هم باشد همانطور که تمامی دنیا از صنایع خلاق درآمد بالایی دارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ارزش افزوده بازسازی سالن های سینماها در اقتصاد هنر، تصریح کرد: تحقیق کنید و ببینید به واسطه همین سالن های سینمایی که امروز اصلاح می کنیم چقدر به ظرفیت صندلی ها و فروش بلیط های سینما اضافه شده است به طوری که طبق آماری که از مسئولان سینمایی گرفتم فروش فیلم ها به حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد می رسید.

وی افزود:به واسطه همین اتفاقات این پول خرج سرمایه هایی می شود که در این حوزه تخصص دارند پس این پول قابل جابه جایی است همانطور که در دنیا آثار خرید و فروش می شود و نشان می دهد که هنر و فرهنگ جزئی از اقتصاد است و در شهر هایی مانند لندن، بارسلون، لس آنجلس، سانفرانسیسکو اهالی هنر درآمدهای چندمیلیارد دلاری دارند.

مقدری یادآور شد: برای یک نمایشگاه کتاب در فرانکفورت در سال جاری قراردادی با مبلغی معادل  ۱۰یا ۱۲ میلیارد یورو منعقد شده که شامل قراردادهای صنعت چاپ، نشر و حق کپی رایت بین نویسنده ها با ناشرها است که البته باید گفت چنین قراردادهایی از دل صنایع خلاق در دنیا بسته می‌شود.

وی از ظرفیت عظیم اصفهان در زمینه صنایع خلاق خبر داد و گفت: من اگر نماینده شورای شهر شهر دیگری بودم شاید نمی گفتم صنایع خلاق، اما اصفهان این زیرساخت ها را داشت و خود صاحب مکتب است و در کنار این صنایع، سازمان های مردم نهاد به عنوان بازوهای کنش گری جامعه هم باید تقویت شوند زیرا وقتی می گوییم حکمرانی خوب یعنی دولت و بخش عمومی که شهرداری و شورای شهر باشد در کنار سایر ذی نفعان مثل سمن ها، نهادهای دانشگاهی، سندیکاها، رسانه و ... باید حق تصمیم گیری و تصمیم سازی داشته باشند.

سمن ها؛ بازوی مشورتی مدیران شهر 

 سخنگوی شورای شهر اصفهان، سازمان های مردم نهاد این شهر را قدرتمندترین نهادهای مردمی در ایران دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من چون تلفیقی از کنش گران اجتماعی، فرهنگی، میراثی و محیط زیستی در کنار اساتید دانشگاه در ساختار سمن ها قرار میگیرند هم تولید فکر و هم بازوی اجرایی دارند و هم   می توانند ظرفیت خلاقیت و نوآوری داشته باشند، پس باید اداره رویدادها، جشنواره ها، مراکز و تمام فضاهایی که در شهر داریم را به آنها بسپاریم.

وی اضافه کرد: معتقدیم واگذاری ها و برون سپاری های شهرداری به جای پیمانکاران که فقط دنبال درآمدهای لحظه ای خود هستند باید به دست اهلش سپرده شود که  شامل بخش خصوصی متخصص است که هم انگیزه حیات اجتماعی و زیست فرهنگی، هنری، اجتماعی، محیط زیستی و... دارد و هم می تواند بازوی مشورتی مسئولان شهری باشد.

خواسته مردم و دانشگاهیان در نامگذاری معابر

از مقدری خواستیم "درباره مسائل پیش آمده در ارتباط با مصوبات اخیر شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان" توضیح دهد: امروز اگر ما در نامگذاری ها تغییراتی را ایجاد می کنیم  به واسطه مشورت نهادهای فرهنگی، هنری، دانشگاهیان و ذینفعان شهر  بوده که در کلونی های این مدلی ما از مشورت آن ها استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: مسئله این است که چون به شفافیت اعتقاد داریم مصوبه شورای نام گذاری را تا حالا هر لحظه اعلام کرده ایم اما مرجع نهایی این موضوع برای تصویب و نهایی شدن شورای شهر است که ممکن است پیشنهادات شورای نامگذاری را بپذیرد یا بر عکس. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر یادآور شد: در مورد خیابان آیت الله ابوالحسن اصفهانی بحثمان در شورای نامگذاری تکمیل نشده و نام این خیابان از قرون گذشته باغ کاران بود که حتی حافظ در شعرش می گوید "زنده رود باغ کاران یاد باد" و از این رو این باید این خیابان به نام خودش بر می گشت اما اشتباه اینجا بود که بر روی مناطق و خیابان هایی که نام های هویتی و تاریخی داشت نام مرجع بزرگی را گذاشتند که مرجع یگانه ای در عصر خودش بود اما ما خیلی خیابان های دیگری داشتیم که می توانستیم این نام را برای آنها انتخاب کنیم.

وی افزود: نمی توان نام محلات شهر تاریخی، فرهنگی، گردشگری را حذف کرد و بر این اساس ما در این دوره تمام تلاش خود را برای بازگرداندن نام قدیمی خیابان ها به کار خواهیم گرفت.

مقدری گفت: در برخی از موارد نیز با تکرار نام ها روبه رو بودیم به طور مثال دو خیابان مصلی وجود داشت که به درخواست مردم یکی را مصلی گذاشتیم و یکی را "استاد معارفی" نامگذاری کردیم که به حفظ اصفهان بسیار کمک کرد.

وی اضافه کرد: خواسته مردم و دانشگاهیان این است که نام های تاریخی که مردم با آنها انس گرفته اند را به معابر برگردانیم؛ این نام ها بخشی از تاریخ فرهنگی اصفهان است و اگر حذف شود معلوم نیست ۱۰۰ سال آینده از این شهر تاریخی هویتی باقی خواهد ماند یا خیر.

سخنگوی شورای اسلامی شهر با تاکید بر اینکه یکسری از این جنجال ها را درک می کنیم، گفت: قرار بر جایگزینی نام خیابان های دیگری هم است و حتی در مورد آن هم تصمیم گرفتیم اما چون نیاز به تحقیق در آن محل ها داشت هنوز اقدامی انجام نشده است.

بده بستان اصفهان در تبادلات خواهرخواندگی

وی با اشاره به تبادلات خواهرخواندگی اصفهان با دیگر شهرها، افزود: اصفهان با توجه به قرارداد خواهرخواندگی با چندین شهر، زیرساخت های خواهرخواندگی خوبی دارد که متأسفانه در این سال ها به طورکامل مسکوت مانده و اتفاقی در این عرصه نیافته است.

مقدری اظهار کرد: معتقدیم اصفهان که خود شهری فرهنگی است و تولیدات فرهنگی دارد باید در تبادلات خواهرخواندگی بده بستان داشته باشد، نمایشگاه برگزار کند؛ در این نمایشگاه ها چندین میلیون یا چندین میلیارد تومان، دلار، یورو و هرچیزی که بگویید جابه جا می شود به طور مثال یکی از اهالی صنایع دستی می گفت به یکی دوتا از شهرهای عربستان چند کانتینر جنس بردم همه اش را فروختم و میلیون ها تومان درآمد داشتم.

طرح مدیریت سفر بر پایه نظر استادان دانشگاه

از سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان پرسیدیم "آیا راه حلی برای اداره حمل و نقل سفرهای درون شهری مردم دارید": امروز برخی نسبت به دریافت هزینه ورود به محدوده مرکزی شهر در قالب مدیریت سفر شهری انتقاد می کنند اما خوشبختانه توانسته ایم خط یک مترو را تکمیل کنیم و خط دو و سه مترو را نیز کلید بزنیم، اتوبوس های جدید هم در حال خریداری هستند که بخشی از آنها وارد ناوگان اتوبوسرانی شده اند.

وی افزود: به دنبال این اقدامات امیدواریم سفرهای شهری کاهش یافته و آلودگی ترافیکی که خسارت زیادی به شهر می زند نیز کاهش پیدا کند.

مقدری تاکید کرد: طرح مدیریت سفر برپایه نظرات استادان دانشگاه های اصفهان است که بر اساس آن می توان گفت به واسطه یک طرح علمی پولی از مردم گرفته می شود و با اجرای آن در وهله اول حضور ماشین ها در شهر کمتر شده و در مرحله بعدی هزینه دریافت شده به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه اگر ناوگان حمل ونقل عمومی توسعه پیدا کند، مردم ماشین را بیرون نمی آورند، اضافه کرد: طرحی از سوی مدیریت شهری اصفهان به تصویب رسیده که در تمامی دنیا از جمله تهران در حال اجراست و امیدواریم در شهر ما نیز بازدارنده باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: البته نمی گوییم با این طرح آلودگی به طور کامل برطرف می شود اما درصدهایی از ترافیک و آلودگی را حل می کند علاوه بر آن، ما به دنبال شهری هستیم با استاندارد های پیاده روی، دوچرخه سواری و فضاهایی که هم به سلامت انسان کمک می کند و هم زندگی را به زیست محور انسان در شهر تبدیل می کند که در ارتباط با آن جلساتی را داشته ایم و منتظریم تا شهرداری اصفهان پروپوزال خود را ارائه دهد.

اولویت برنامه های عمرانی شهر اصفهان

از وی در خصوص "پروژه های عمرانی شهر اصفهان و اینکه گفته می شود شورا جلوی پروژه ها را گرفته" پرسیدیم که پاسخ داد: بر خلاف اظهار نظر برخی، شورای شهر جلوی پروژه‌های عمرانی را نگرفته است و از بودجه سه هزار میلیاردی امسال شهرداری ۸۲۵ میلیارد تومان تنها بودجه عمرانی قطار شهری در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری اصفهان در این دوره اولویت‌های عمرانی را تغییر داده است، تصریح کرد: در برخی سال‌ها پروژه های عمرانی برای اصفهان در نظر گرفته شده بود که نیاز فوری این شهر نبود مانند سالن اجلاس که تاکنون صدها میلیارد تومان اعتبار در این پروژه‌ هزینه شده، اما سودی برای شهروندان نداشته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان میدان امام علی (ع) را نیز از پروژه‌های غیر ضروری اصفهان دانست و گفت: میدان امام علی (ع) پروژه خوبی بود اما این همه پول باید برای مترو هزینه می‌شد تا مردم تا این اندازه درگیر آلاینده‌ها نباشند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال جاری شهرداری اصفهان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حوزه حمل و نقل در نظر گرفته شده که ۸۲۵ میلیارد تومان از این اعتبار برای بهره برداری از مترو در زیر زمین هزینه می‌شود، گفت: شاید این پروژه‌ها برای مردم اصفهان در دوره شورای پنجم قابل لمس نباشد اما خط دو و سه در حال بهره برداری است و مردم در آینده روان‌تر، راحت‌تر و ارزان‌تر در شهر تردد خواهند کرد.

مقدری بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام را دیگر اولویت برنامه‌های عمرانی شهر اصفهان عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها هرچه فرسوده‌تر شوند هزینه‌های بیشتری را بدون بهره برداری به شهر تحمیل می‌کنند و از این رو در نظر داریم این پروژه‌ها را هر چه زودتر به بهره برداری برسانیم.

کد خبر 344997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.