امکان طرح دعوا علیه آمریکا در دادگاه های ایران وجود دارد

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: خسارت دیدگان از اعمال و اقدامات دولت آمریکا در دادگاه های ایران طرح دعوا کنند.

به گزارش ایمناو به نقل از خانه ملت، لعیا جنیدی درباره شکایاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه های آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: در آمریکا قانونی مصوب شده که امکان طرح دعوا علیه دولت ایران را می دهد که البته از نظر اصول حقوق بین الملل به ویژه اصل مصونیت قضایی دولت  این کار صحیح و مطابق قاعده نیست.

معاون حقوقی رییس جمهور ادامه داد: به هر حال براساس قوانین داخلی فعلی ایالات متحده آمریکا، دادگاه های آمریکا صلاحیت دارند تا درخصوص ایران و برخی کشورهای دیگر، به شکایات کسانی که مدعی هستند از اعمال دولت ایران خسارت و زیان دیده اند، رسیدگی کنند.

وی افزود: در ایران نیز بعد از اتخاذ قوانین فوق در آمریکا، قانونی مصوب شده که اجازه می دهد خسارت دیدگان از اعمال و اقدامات دولت آمریکا در دادگاه های ایران طرح دعوا کنند و تا آنجا که اطلاع دارم برخی از زیان دیدگانی که شکایت کرده اند موفق شده اند که از دادگاه حکم بگیرند به ویژه در مورد خسارات ناشی از تحریم های آمریکا. در این میان شرکت ها و بانک ها بیشتر متضرر شده اند و شکایاتی طرح کردند که رسیدگی شده یا در دست رسیدگی است.

معاون حقوقی رییس جمهور یادآور شد: در همه جای دنیا چارچوب حقوق دادرسی براین اساس است که شخص ذی نفع و در بحث ما شخص زیان دیده می تواند از بابت موضوع  یا عملی که موجب ورود خسارت بر او شده در دادگاه صالح طرح دعوا  کند، لذا معاونت حقوقی در جریان دادرسی حضور ندارد.

کد خبر 344835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.