حذف سحری کبد چرب را تشدید می کند

دانشیار دانشکده علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه روزه داری برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بسیار مفید است، گفت: باید توجه داشت که اصلاح عادت غذایی برای در درمان و پیشگیری ابتلا به بیماری کبد چرب بسیار موثر است و از این رو باید توجه داشت که چنانچه بیماران مبتلا به کبد

سید مرتضی صفوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فواید ماه مبارک رمضان در بهبود سلامتی انسان اظهار کرد:  ماه مبارک رمضان یک موهبت الهی است و در زمینه مسایل روحی، معنوی و جسمی و پیشگیری از بیماری هایی مانند کبد چرب، فشار خون، دیابت و دیگر بیماری ها تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه کبد یکی از ارگان های بسیار بزرگ بدن بوده که کارهای بسیار متعددی را انجام می دهد و  بعد از قلب نقش اساسی در بدن دارد، افزود: در بخش تغذیه کبد اولین ارگان بدن است که تحت تاثیر مواد غذایی قرار  می گیرد. اولین مسئولیت کبد سم زدایی است و از این رو می تواند با بسیاری از مسمومیت ها از جمله سمومی که از راه آب و هوا و تغذیه وارد بدن شده، مقابله می کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه کبد ذخیره چربی ها، قند اضافی و مواد نشاسته دار را بر عهده دارد، اضافه کرد: باید توجه داشت که یکی از بیماری های خطرناک کبد چربی کبد است که در دو بخش چربی کبد الکلی و چربی کبد غیر الکلی تقسیم بندی می شود.

وی با بیان اینکه مبتلایان بیماری چربی کبد الکلی در کشور  به دلیل مصرف کم الکل، آمار پایینی دارد، گفت: در کشور باید همه توان خود را برای پیشگیری از کبد چرب غیر الکلی به کار بگیریم چرا که آمار مبتلایان به این بیماری بسیار بالا بوده و سن مبتلا نیز طی سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

صفوی با بیان اینکه روزه داری برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بسیار مفید بوده و به سلامتی آنها کمک می کند، افزود: باید توجه داشت که اصلاح عادت غذایی برای در درمان و پیشگیری ابتلا به بیماری کبد چرب بسیار موثر است و از این رو باید توجه داشت که چنانچه بیماران مبتلا به کبد چرب سحری نخورند بیماری آنها تشدید خواهد شد.

وی اضافه کرد: چنانچه  فرد مبتلا به بیماری کبد چرب در مدت طولانی کم خوری کند و یا وعده غذایی خود را حذف کند حتما دچار مشکل شده و باید سه وعده سحری، افطار و شام را مصرف کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه افزایش مصرف آهن نیز می تواند مشکلات جدی برای کبد چرب ایجاد کند، تصریح کرد: برای شناخت بیماری کبد چرب از آیتم های بیوشیمایی در آزمایشگاه استفاده می شود و در صورت بروز تغییر در آنزیم های کبدی بیمار مورد مداوا قرار می گیرد.

 وی با بیان اینکه در حادترین شرایط بیماری کبد چرب، فرد وارد مرحله سیروز کبدی (سرطان کبد)می شود، گفت:  در این مرحله فرد به طور جدی مورد آزار  قرار گرفته و گاهی اوقات منجر به پیوند کبد شده که در این شرایط روزه داری برای بیمار صحیح نیست.

صفوی با بیان اینکه به روزه دارن توصیه می شود در هنگام افطار، آب جوش ولرم با خرما مصرف کنند، افزود: این مواد آرام جذب بدن شده و حاوی ارزش غذایی بالایی است. همچنین استفاده از سوپ های گرم بسیار مفید و مناسب برای سیستم گوارش بوده تا در مرحله بعدی پذیرای مواد غذایی باشد.

وی تاکید کرد: مصرف شام در ماه مبارک رمضان بنباید فراموش شود البته باید از خوردن مواد غذایی سرخ کردنی پرهیز  شود. در فاصله بین افطار و سحر استفاده از سبزیجات، سالاد معمولی، گوجه فرنگی و میوه ها توصیه می شود ضمن اینکه مصرف میوه از افطار تا سحر می تواند از تشنگی در طول روز جلوگیری کند.

کد خبر 344720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.