۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
عُرف نامتعارف

نه از چپ می‌شود رد شوی نه از راست؛ باید باریک باریک بروی که مبادا چیزی زیر پایت له شود؛ گاهی هم باید صبر کنی مشتری هایش را راه بیندازد و بعد رد شوی ...

به گزارش خبرنگار ایمنا، مالکانه پیاده‌رو را تصاحب کرده‌اند و بساط مغازه شان را تا میانه راه، پهن، کسی هم به این وضعیت اعتراض نمی‌کند، چون اصلا فایده ندارد و آنان کار خودشان را می کنند، انگار فراموش کرده‌اند پیاده رو مکانی است برای عبور امن و آرام عابران پیاده...

این روزها بیشتر پیاده روهای شهر محلی است برای فروش اجناس از میوه تا موتورسیکلت، افراد پیاده دیگر رغبتی به پیاده روی ندارند چون مجبورند مدام مسیر خود را تغییر دهند و از حاشیه خیابان رد شوند. بارها شده که کودکی به ظرف میوه، میوه فروشان برخورد کرده و یا سالمندی پشت ترافیک موتورسیکلت‌ها در پیاده روها مانده باشد. اشغال پیاده‌روها و سدمعبر، قصه کهنه‌ای است که همه شهرها با آن درگیرند، تخلفی که آشکارترین نقض حقوق شهروندان است و همه دست به دست هم دهند تا این معضل یکبار برای همیشه حل شود.

قانون می‌گوید سدمعبر صنوف مغازه‌داران با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده‌رو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابران پیاده می‌شوند و همچنین از فضای عبور و مرور نیز تصویری نازیبا و آشفته می‌سازند و ضمن ایجاد خطر، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند. البته سد معبر توسط مغازه‌داران نه تنها یک تخلف قانونی محسوب می‌شود بلکه شاکیان خصوصی هم دارد. مطابق تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان و ... بر عهده شهرداری است، زیرا طبق قانون، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیر مجاز از میدان‌ها، پارک ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

به همین منظور شهرداری اصفهان برای نخستین بار با همراهی نمایندگان اصناف، نیروی انتظامی و پلیس راهور طرح ویژه‌ای برای رفع سدمعبر صنوف به اجرا گذاشت. روز گذشته مرحله نخست این طرح در برخی از خیابان های شهر به اجرا درآمد. خبرگزاری ایمنا همگام با شهرداری و اتحادیه‌های اصناف شد تا نظر خود مغازه داران و مردم را از این تخلف جویا شود.

 سعید رحمانی، میوه فروش محله دهنو از سد معبر می گوید: شش سال است که در این محل مغازه دارم و تا الان دو مرتبه به دلیل چیدن میوه‌هایم در پیاده‌رو، مغازه‌ام را پلمب کرده‌اند. هر روز یک قانون می‌گذارند. یک روز می‌گویند داخل مغازه، یک روز بیرون. نمی‌دانم میوه‌هایم را چطوری بچینم؟ مغازه من در کندرو خیابان است و مشتری نمی‌تواند داخل مغازه را ببیند که برای خرید سمت مغازه بیاید. من هم مثل بقیه میوه‌فروشی‌ها بخشی از میوه‌هایم را در یک متری جلوی مغازه می‌گذارم، همانطوری که همه میوه فروشی‌های این راستا میوه‌های خود را بیرون از مغازه چیده‌اند تا مشتری ببیند و خرید کند.

او معتقد است: روزی یک ایراد از سوی مأموران سد معابر شهرداری از ما گرفته می‌شود. سال گذشته حراست شهرداری خطی جلوی مغازه کشید که مجاز بودیم در محدوده تعیین شده بار خود را بچینیم و حتی کمی هم عقب‌تر از این خط، میوه‌ها را می‌گذاشتیم، اما بعد همان محدوده را هم غیرمجاز اعلام کردند و گفتند اصلاً نباید کالای خود را بیرون از مغازه عرضه کنید.

رحمانی که شاکیانی هم دارد ابراز می‌کند که میوه‌فروشی‌های این محله وقتی می‌بینند فروش من بیشتر از آن‌ها است و نمی‌توانند کاری انجام دهند، استشهاد محلی پر می‌کنند و شاکی من می‌شوند.

حسین محبی ساکن محله دهنو و یکی از شاکیان میوه فروش است و می گوید: این مغازه‌دار با چیدن میوه‌های خود در پیاده‌رو، راه را بند می‌آورد و رفت و آمد مردم محله را سخت می‌کند، حتی زمانی که در حال تخلیه بار است، عبور و مرور وسایل نقلیه را هم با مشکل روبه‌رو می‌کند و همه مردم این محله از دست او شاکی هستند و تعداد شاکیان او به بیش از صد نفر هم می‌رسد، به شهرداری گفته‌ایم که اگر اقدامی انجام ندهد، خودمان این مغازه را می‌بندیم و شهرداری باید جوابگو باشد.

این فرد شاکی می‌گوید با وجود اینکه دو مرتبه این مغازه را پلمب کرده‌اند اما نمی‌دانم چرا دوباره اجازه داده‌اند که این فرد در این محل همچنان به کسب و کارش ادامه دهد.

نوری شاکی دیگر این میوه‌فروش است که از دست صاحب مغازه به شدت ناراحت است دنباله حرف محبی را می گیرد و ادامه می دهد: همین چند روز گذشته بود که برای تخلیه بار، سر کوچه را بند آورده بود و خساراتی هم به ماشین من وارد آمد. وظیفه من نیست که به او تذکر بدهم، بلکه شهرداری متصدی این کار است. باید با مغازه دارانی که سد معبر می‌کنند هم برخورد شود. 

روح الله طالبی، مسئول پیشگیری و رفع تخلفات منطقه دو شهرداری اصفهان، گفته های میوه‌فروش در خصوص تعیین محدوده‌ای بیرون از مغازه  برای میوه‌فروشان را رد و اظهار می‌کند: ما نمی‌توانیم حد و حدودی برای مغازه‌داران تعیین کنیم تا کالای خود را بیرون از مغازه عرضه کنند، این خلاف ضوابط و مقررات است که مغازه‌داران کالای خود را بیرون از مغازه و در پیاده‌رو چه به صورت دائم و چه به صورت موقت، بچینند چراکه سد معبر محسوب می‌شود.

طالبی واقع شدن مغازه در تندرو خیابان را دلیلی برای انجام تخلف نمی‌داند و می‌گوید: سرتاسر خیابان امام خمینی (ره) تندرو است و این موضوع دلیل قانع‌کننده و قانونی برای انجام تخلف محسوب نمی‌شود و همچنین قانون هم به ما اجازه‌ نمی‌دهد که اگر مغازه‌ای در تندرو قرار دارد و در معرض دید مردم نیست یا سرعت عبور و مرور ماشین‌ها نسبت به خیابان‌های داخل شهر بیشتر است، به میوه‌فروشان اجازه دهیم تا کالای خود را در پیاده‌روها چیده و سد معبر کنند. گرچه ترافیک این محل سنگین است و ماشین‌ها هم سرعت زیادی ندارد.

طالبی تأکید می‌کند: این میوه‌فروشی تا کنون دو مرتبه به دلیل رعایت نکردن موارد قانونی و سد معبر، پلمب شده است البته با وجود این تذکرات در حال حاضر نسبت به قبل وضعیت بهتری دارد، اما همچنان به دلیل چیدن میوه‌های خود بیرون از مغازه، سد معبر کرده است و اهالی دهنو هم از این مسئله شاکی هستند. اکنون موارد تخلفی این میوه‌فروش توسط بازرس اتحادیه، نیروی انتظامی و بازرس شهرداری به وی اعلام شده است و به طور مجدد یک هفته دیگر تیم بازرسی از این مغازه بازدید می‌کنند و در صورت تکرار تخلف، تصمیمات لازم در خصوص این مغازه اعمال می‌شود.

موسی موسوی، میوه‌فروش دیگری است که سه سال است در منطقه هشت شهرداری اصفهان به شغل میوه‌فروشی مشغول و معتقد است"تا فاصله یک متری بیرون از مغازه، حق ما است که اجناس و بار مغازه را بچینیم."

مأموران سد معبر شهرداری اصفهان تا کنون چندین مرتبه به او تذکر داده‌اند اما باز هم به کار خود ادامه می‌دهد و همچنان میوه‌های مغازه‌اش را بیرون از مغازه می‌چیند، ضمن آنکه چندین سبد میوه را هم کنار جدول روبه‌روی مغازه‌اش می‌گذارد و به‌غیر از اینکه فضای شهری را نازیبا می‌کند، گاهی باعث آلودگی محیط زیست هم می‌شود. 

وی از اینکه نباید میوه‌های مغازه‌اش را در پیاده‌رو و حتی همان فاصله یک متری دم در مغازه هم بچیند اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: تا الان کسی به من نگفته بود که میوه‌های جلوی مغازه را بردارم. وانتی که با آن بار تخلیه می‌کردم را گفته بودند که سد معبر است، اما میوه‌های جلوی مغازه را خیر.

موسوی با ابراز ناراحتی عنوان می‌کند که انصاف نیست هر روز مأموران شهرداری و سد معابر به‌خاطر چیده شدن میوه‌ها و اجناس در پیاده‌رو به ما ایراد بگیرند و تذکر دهند. نه از دیوار کسی بالا می‌رویم، نه دزدی و سرقت می‌کنیم، نه کار خلاف شرع می‌کنیم و نه مواد می فروشیم. فقط یک لقمه نان حلال به دست می‌آوریم که اگر در آوردن نان حلال مشکل دارد، تا در مغازه را ببندیم و فکری به حال خودمان بکنیم.

موسوی با وجود اینکه می‌داند متراژ مغازه‌اش برای چیدن میوه‌هایش کفایت می‌کند، اما باز هم بهانه دیگری را برای تخلفاتش و سد معبر پیاده‌رو می‌آورد: درست است که مغازه‌ای تقریباً بزرگ و نبش کوچه دارم، اما در معرض دید شهروندان نیست.

زیلایی؛ مسئول کنترل و نظارت بر تخلفات شهری منطقه هشت شهرداری اصفهان در ادامه صحبت‌های موسوی میوه‌فروش ساکن در منطقه هشت شهرداری اصفهان می‌گوید: صحبت‌های موسوی صحیح اما این موارد تخلف را توجیه نمی کند. صندوق‌های میوه‌ای که کنار جدول روبه‌روی مغازه وی زیر نور مستقیم آفتاب قرار دارند هم از نظر بهداشتی مشکل دارد و هم از نظر نازیبایی. می‌توان گفت که این میوه‌فروش بهانه‌تراشی می‌کند وگرنه چرا بسیاری از کسبه‌ها این مشکلات را ندارند.

این میوه‌فروش سبدهای میوه‌ را کنار دیوار پشتی مغازه ریخته‌ است که فضای زشتی را به‌وجود آورده و موجب نازیبایی شهر شده، همچنین زباله‌ و ته‌مانده‌های میوه‌ها را در قسمت فضای سبز جلوی مغازه ریخته و موجب آلودگی محیط شده است.

زیلایی می‌گوید: این مغازه میوه‌فروشی در اکثر ساعات روز وانتی با بار میوه را کنار خیابان می‌گذارد و پلاکارد نصب می‌کند که باعث به وجود آمدن تصادفات خیابانی و همچنین ایجاد ترافیک می‌شود. سد معبر کردن پیاده‌رو توسط این مغازه‌دار باعث می‌شود تا عابران پیاده مجبور شوند به جای اینکه از پیاده‌رو گذر کنند، از خیابان عبور و گاهی مواقع دچار حادثه شوند.

ناصر عبادی هم صاحب یکی از مغازه‌داران میوه‌فروشی است که حدود سه سال در منطقه چهار شهرداری اصفهان به این کار مشغول است، مأموران سد معابر شهرداری، او را با نظم‌ترین و تمیزترین میوه‌فروش این منطقه می‌دانند.

عبادی معتقد است: اگر میوه بیرون از مغازه نباشد به‌هیچ عنوان نمی‌شود فروخت. البته هر کاری که مأموران سد معابر شهرداری از ما بخواهند، انجام می‌دهیم، اما تا حدی که بشود کاسبی کرد. اگه قرار باشد نتوانیم کاسبی کنیم، باید در مغازه را ببندیم.

جواد جعفرعلی، مسئول پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری منطقه چهار شهرداری اصفهان- از موضوعی می‌گوید که در بین میوه‌فروشان جا افتاده و به‌نوعی عرف شده است و تاکید می کند: میوه فروشان معتقدند میوه باید حتماً بیرون از مغازه و در معرض دید شهروندان باشد تا به فروش برسد یا اینکه تره‌بار باید روزانه به فروش برسد وگرنه از بین می‌رود. البته برخی موارد را قبول می‌کنیم و حق به جانب است، اما برخی موارد هم قابل پذیرش نیست.

جعفرعلی سامان دادن شغل میوه‌فروشی را یکی از راه‌های رفع برخی تخلفات از سوی صاحبان مغازه‌های میوه‌فروشی عنوان می‌کند و می گوید: باید اطلاع‌رسانی جامع صورت گیرد و قانون همه‌گیر شود تا هم فروشندگان و هم خریداران از قانون پیروی کنند.

وی در رابطه با برخی ضوابط موجود برای مغازه‌هایی با متراژ پایین می‌گوید که باید اتحادیه‌ها این ضوابط و قانون‌ها را در اختیار مالکان مغازه و فروشندگان بگذارند تا با رعایت ضوابط توسط افراد، مشکلات نیز رفع شود.

جعفرعلی معتقد است اگر هر فردی به حق و حقوق خود قانع باشد، هیچ‌کدام از این مشکلات را نخواهیم داشت.

مسئول پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری منطقه چهار شهرداری اصفهان با برپایی بازارچه‌ در محله‌ها موافق نیست و می‌گوید این کار نیز مشکلاتی را به‌همراه دارد. در مباحث شهرسازی آورده شده است که باید در هر محله‌ای خرده‌فروشی وجود داشته باشد. با وجود مشکلات آلودگی هوا و ترافیک، صلاح نیست که شهروندان مسافت طولانی را طی کنند تا به یک بازارچه برسند. مغازه‌ها باید در دسترس مردم باشند.

حسین نساج‌پور، کارشناس اداره‌کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان نیز می گوید: با توجه به رویکرد شهرداری در ارتباط با بحث آزادسازی پیاده‌روها و رفع سد معبر صنوف، طرحی از سوی اداره‌کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ارائه شده است که این طرح پس از چندین ماه بررسی، از روز گذشته اجرایی شد.

به گزارش ایمنا، با همکاری و هماهنگی که فی‌مابین اتحادیه‌های صنفی شهر اصفهان برقرار شده است، تیمی از بازرسان صنف میوه‌فروشی، موتورسیکلت فروشی‌ها و نمایشگاه‌های اتومبیل این طرح را در سطح مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان به اجرا درآورده‌اند که در این طرح، نسبت به پاکسازی پیاده‌روها، تنظیم صورت جلسه و رعایت قانون و مقررات توسط مغازه‌داران انجام می‌شود. در این طرح که از روز گذشته به مدت یک ماه روزانه از صنوف مختلف اجرا می‌شود در مرحله اول به متخلفان تذکر داده خواهد شد و صورت جلسه‌ای تنظیم می‌شود و در صورت تکرار تخلف، از طریق اتحادیه مربوطه نسبت به برخورد قانونی اقدام می‌شود.

کد خبر 344323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.