"محدودیت تردد" در محدوده مرکزی جایگزین "زوج و فرد" می‌شود

با تصویب شورای اسلامی شهر و پس از سپری شدن تشریفات قانونی، طرح محدودیت تردد در معابر مرکزی شهر به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد از اول مردادماه قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح پیشنهادی اعمال طرح محدودیت تردد در معابر محدوده مرکزی شهر اصفهان در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فتح‌الله معین، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از مخالفان اجرای این طرح بودم، اظهار کرد: براساس ابعادی که در طرح محدودیت تردد در معابر مرکزی شهر در نظر گرفته شده است، نظرم تغییر کرد که افزایش روزافزون ورود به شهر و افزایش سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی یکی از دلایل عدم تغییر نظرم است.

معین ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از این طرح در محدوده استفاده مردم از ایستگاه‌های قطار شهری قرار گرفته می توان نتیجه گرفت که رفت و آمد مردم با مشکل مواجه نخواهد شد.

هم چنین، علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مطالعات این طرح توسط جمعی از اساتید دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ابعاد این طرح توسط اساتید دانشگاه های صنعتی و اصفهان مورد برسی های قرار گرفته ولی اجرای آن با محوریت درآمد زایی نبوده است.

نصراصفهانی ادامه داد: شورای اسلامی شهر اصفهان اعمال طرح محدودیت تردد در معابر مرکزی شهر را با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح یک اتفاق خاص و ویژه در شهر خواهد بود، ادامه داد: خاص و ویژه بودن این طرح از این جهت است که با اقتصاد شهر، شهرداری و مردم گره خورده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با اجرای طرح محدودیت تردد در محدوده مرکزی شهر اصفهان، طرح فعلی مبنی بر تردد خودروهای با پلاک زوج و فرد و ممنوعیت ورود به محدوده مرکزی حذف شده است، گفت: با حذف طرح تردد زوج و فرد و ممنوعیت ورود به محدوده مرکزی شهر لازم است تا قیمت گذاری جایگزین لازم الاجرا شود.

حق ورود به محدوده مرکزی اصفهان ۱۰ هزار تومان تعیین شد

نصیر ملت، رییس کمیسیون اقتصادی،حقوق و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اخذ حق ورود ۱۰ هزار تومان ابزار بازدارنده برای ورود به محدوه مرکزی شهر است، گفت: با اعمال دریافت حق ورود۱۰هزار تومانی برای منع ورود به محدوده مرکزی شهر، برای ساکنان محدوده این طرح تخفیف ۸۰ درصدی و برای شاغلین و کسبه محدوده طرح نیز تخفیف۲۰ درصدی اعمال شده است.

وی بهره‌مندی از ابعاد این طرح که در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است را در گرو فراهم کردن خدمات لازم برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی دانست و گفت: با توجه به اینکه در محدوده مرکزی شهر روزانه ۲ میلیون انجام می شود، برای توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی لازم است ابزارهای لازم برای رفاه حال مردم در جایگزین کردن استفاده از وسیله نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه خصوصی از جمله احداث پارکینگ در محل ایستگاه‌های قطار شهری اعمال شود.

ملت با بیان اینکه خودرو های امدادی، معلولان و جانبازان معاف از پرداخت جریمه هستند، ادامه داد: ولی خودروهای دولتی که وارد محل و محدوده منع ترافیکی شوند شامل مجازات و جریمه هستند.

وی افزود: شهرداری باید ساز و کاری را در نظر بگیرد که پرداخت عوارض ورود به محدوده شهر توسط مردم و دریافت آن توسط خدمات شهری به سهولت امکان پذیر باشد.

دوربین های ثبت تخلف ابزار کنترلی برای محدوده مرکزی شهر

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیکی شهرداری اصفهان در پاسخ به سوال کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی بر ابزار کنترلی اجرای طرح، گفت: دوربین های ثبت تخلف ابزار کنترلی برای این طرح درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از حدود دو سال پیش قراردادی با دانشگاه صنعتی اصفهان مبنی بر کنترل و مدیریت تقاضای ورود به محدوده مرکزی شهر منعقد شد، اظهار کرد: در این طرح سعی شده تا تقاضای ورود به شهر مدیریت شود و همه شهروندان متقاضی ورود به شهر بتوانند از آن استفاده کنند.

وی به اعمال رفع نواقص این طرح که در تهران اجرا شده اشاره کرد و ادامه داد: این طرح با ایجاد عدالت به همه افراد که نیازمند دسترسی به نواحی مرکزی شهر را دارند اجازه تردد می دهد و برخی از نواقص موجود در طرح اجرایی شهر تهران را دارا نیست.

صلواتی با بیان اینکه شهرداری با توجه به امکانات موجود، بلوغ لازم برای اجرای طرح دارد، گفت: امیدواریم فرهنگ سازی و اطلاعات لازم در جهت آگاهی به شهروندان ارائه شود تا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی انتخابی برای شهروان باشد تا از این وسایل حمل و نقل عمومی برای جلوگیری از مباحث آلودگی هوا استفاده کنند.

حق شناس، از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه دریافت حق ورود ۱۰هزار تومان به جای طرح محدودیت زوج و فرد از مشکلات فعلی جلوگیری می کند، گفت: با توجه به بررسی تجربه شهرهای موفق دنیا در اجرای طرح زوج و فرد و نتیجه آن استفاده  افراد از خودروهایی نهایتا با پلاک دیگر برای ورود به محدوده ترافیکی بود، استفاده از جریمه ۱۰ هزارتومانی می تواند جایگزین مناسب برای تردد خودرو با طرح زوج و فرد باشد.

وی ادامه داد: این جایگزینی هزینه به جای طرح زوج و فرد می تواندمنجر به کاهش ۵۰درصدی ورود با محدوده ترافیکی شود.

به گزارش ایمنا، طرح محدودیت تردد در معابر مرکزی شهر با ۱۱ رای موافق و بدون مخالف تصویب و پس از برسی های لازم قرار یر این شد  تا این طرح از اول مرداد لازم الاجرا شود.

کد خبر 344193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس استخر FR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    0 0
    این طرح برای خودروهای سایر استان هایی که به اصفهان سفر میکنند نیز اعمال می شود؟