قانون در مورد بناهای مخروبه و بلاتکلیف چه می گوید؟

بلاتکلیف گذاشتن زمین یا بناهای مخروبه و غیرمناسب با وضع محل و یا نیمه تمام که منافی با اصول بهداشتی و زیبایی شهر باشد از جمله تخلفات شهری محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است، هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت.

از آن جایی‌که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری، آشنایی با قوانین آن است، خبرگزاری ایمنا سعی دارد تا شهروندان را نسبت به قوانین مربوط به تخلفات آشنا کند. در این نوشتار به تخلفات بلاتکلیف گذاشتن زمین های بایر، بناهای مخروبه و نیمه تمام قوانین مربوط به آن پرداخته می‌شود.

زمین‌های بایر، بناهای مخروبه و نیمه تمام بلاتکلیف:

بلاتکلیف گذاشتن زمین یا بناهای مخروبه و غیرمناسب با وضع محل و یا نیمه تمام که منافی با اصول بهداشتی و زیبایی شهر باشد از دیگر نمونه‌های تخلف شهری است.

راهکار:

مالکان بناهای مخروبه، در اسرع وقت ضمن مراجعه به شهرداری با اخذ نقشه مصوب و نظریه شورای اسلامی شهر نسبت به اجرای ماده ۱۱۰ اقدام کنند.

مالکان زمین‌های بایر که محل تخلیه زباله یا ضایعات و نخاله های ساختمانی شده است باید در اسرع وقت جهت اطلاع از چگونگی وضعیت زمین به شهرداری منطقه مراجعه و طرح نقشه مصوب را جهت اجرای ماده ۱۱۰ اخذ کنند.

مالکان ساختمان‌های نیمه تمام و رها شده نیز باید در اسرع وقت ضمن هماهنگی با شهرداری نسبت به نماسازی و اتمام ساختمان‌های خود طبق ماده ۱۱۰ قانون اقدام کنند.

قوانین:

ماده ۱۱۰ قانون شهرداریها:

نسبت به زمین یا بناهای مخروبه و غیرمناسب با وضع محل و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و میدان قرار گرفته و منفعی با پاکی و پاکیزگی و زیبایی شهر یا موازین شهرسازی باشد، شهرداری با تصویب شورای شهر می‌تواند به مالک اخطار کند، ظرف ۲ ماه به ایجاد نرده یا دیوار یا مرمت آن منطبق با نقشه مصوب شورای شهر، اقدام کند، اگر مالک مسامحه و یا امتناع کرد شهرداری می‌تواند به منظور تامین نظر و اجرای طرح مصوب انجمن در زمینه زیبایی، پاکیزگی و شهرسازی هر گونه اقدامی را که لازم بداند معمول و هزینه آن را به اضافه صدی ده از مالک یا متولی و یا متصدی موقوفه دریافت کند در این مورد، صورت حساب شهرداری به مالک ابلاغ می شود.

در صورتی که مالک ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ به صورت حساب شهرداری اعتراض نکرد. صورت حساب، قطعی تلقی می شود و هر گاه مالک ظرف مهلت مقرر اعتراض کرد موضوع به کمیسیون مذکور در ماده ۷۷ ارجاع خواهد شد، صورت حساب‌هایی که مورد اعتراض واقع نشده و همچنین آراء کمیسیون رفع اختلاف مذکور در ماده ۷۷ در حکم سند قطعی و لازم الاجرا بوده و ثبت مکلف است بر طبق مقررات اجرای اسناد رسمی لازم نسبت به وصول طلب شهرداری اجراییه صادر و به مورد اجرا بگذارد.

کد خبر 344145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.