مقتدی صدر نمی تواند روند اراده ملت عراق را تغییر دهد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه آراء انتخاباتی عراق همچنان شفاف و روشن نیست،گفت: اگر مقتدی صدر پیروز قاطع در انتخابات باشد، نمی تواند روند اراده ملت عراق را تغییر دهد؛ چراکه امروز مقاومت در عراق حرف اول را می زند و ملت عراق خود را مدیون مقاومت می دانند.

اصغر زارعی در خصوص ارزیابی انتخابات اخیر عراق به خبرنگار ایمنا گفت: چهارمین انتخابات پارلمانی عراق در شرایطی برگزار شد که ملت عراق یکی از سخت ترین بحرانها یعنی درگیری با گروه تروریستی داعش را پشت سر گذاشته است. درواقع این انتخابات به دلیل اینکه بعد از نابودی گروهک تروریستی داعش برگزار و محصول هماهنگی و همدلی بین همه نیروها و خصوصا مقاومت در این کشور بود، انتظار می رفت با میزان بیشتری شور وشعف برگزار شود و مشارکت سیاسی در آن بالا باشد.

وی افزود: اما میزان مشارکت عراقیها در این انتخابات کم بود و این امر دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به مکانیزه شدن رای گیری و محدود شدن زمان تخصیص آرا، اختلاف و رقابت بین گروه های سیاسی و احزاب عراق و ناسالم بودن رفتار برخی از گروه ها و جریان سیاسی در انتخابات اخیر اشاره کرد.

زارعی افزود: آنچه که از نتایج اولیه انتخابات می توان استنباط کرد این است که در مناطق کردنشین و شمال عراق، احزاب کردی دموکرات و اتحادیه میهنی با استقال خوبی مواجه شدهاند و در مناطق جنوبی عراق، مانند بصره و نجف چند گروه  ائتلاف سائرون، لیست الفتح و در رتبه سوم ائتلاف النصر به ریاست العبادی توانسته آرا خوبی کسب کنند؛ اما هنوز نتایج انتخابات خیلی روشن و شفاف نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از گروه ها عنوان کرده اند که باید نسبت به ابطال انتخابات و تقلب ها، کمیسیون عالی برگزاری کننده انتخابات ورود کند، گفت: حتی خود شخص آقای مقتدی صدر هم خواستار شفافیت در شمارش آراء شده و همین مسئله باعث شده که نتایج اعلامی چندان قابل اعتماد و اتکا نباشد. اما آنچه که اکنون قابل توجه هست، ائتلاف وابسته به مقتدی صدر و گروه های ائتلاف مقاومت در بین مسلمانان پیشتاز و برتری دارند، اما گروه های وابسته به اهل سنت مانند سلیم الجبوری که ریاست پارلمان کشور را به عهده داشتند نسبتا آراء ضعیفی دارند.

زارعی با اشاره به مواضع مقتدی صدر گفت: متاسفانه مقتدی صدر از یک سال پیش گرایشاتی را به بن سلمان پادشاه عربستان پیدا کرد و با اعلام اینکه دولت عراق مستقل و بر اساس هویت عربی باید حرکت کند، شبهاتی را در خصوصاقدامات خود در عراق بوجود آورد، سفیر سابق عربستان در بغداد نیز در توییت خود نسبت به موفقیت مقتدی صدر در انتخابات اخیر ابراز خرسندی و حمایت کرده است.

وی تأکید کرد: از این رو  باید گفت که عربستان طی دو سال اخیر با نفوذ در بین گروهها و جریانات سیاسی عراق، درتلاش است تا در شکل گیری آینده حاکمیت سیاسی این کشور دخالت و جایگاه خود را محکم کند.

این کارشناس خاورمیانه یادآور شد: اگر مقتدی صدر پیروز قاطع در انتخابات باشد نمی تواند روند اراده ملت عراق را تغییر دهد؛ چراکه امروز مقاومت در عراق حرف اول را می زند و ملت عراق خود را مدیون مقاومت می دانند.

کد خبر 343939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.