نقش آمار و اطلاعات در برنامه‌ریزی شهری

یک کارشناس آمار و اطلاعات گفت: آمار زیربنای تمام فعالیت های یک سازمان است درصورتی که آمار قابل اطمینان در سازمان وجود نداشته باشد، برنامه‌ریزی، ارزیابی و تصمیم‌گیری‌ها با مشکل روبه رو می‌شود و حتی ممکن است به مسیرهای غلط منجر شود.

ایمان بهارلو در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در صورت فقدان آمار قابل اطمینان امکانات موجود در مسیر درست به کارگرفته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه «آمار» مهمترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال، برنامه‌ریزی برای آینده و یکی از عوامل اصلی سیاست‌گذاری و مدیریت در هر سازمانی محسوب می‌شود، افزود: آمار مقوله‌ای است که ارزش آن روز به روز بیشتر میشود، به طوری که دنیای جدید را جهان آمار و احتمالات نام نهاده‌اند.

این کارشناس آمار و اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان ادامه داد: در تبیین نقش و وظیفه آمار گفته می‌شود که آمار همچون چراغی برای روشن‌کردن نقاط تاریک تصمیم‌گیری صریح و بی ابهام فرد تصمیم گیرنده است.

وی، برنامه‌ریزی متکی بر آمارهای صحیح، درست و به موقع را یکی از رموز موفقیت و پیشرفت سازمان‌ها خواند و تاکید کرد: مدیریت با برنامه‌ریزی می‌تواند مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کند.

بهارلو ادامه داد: فراهم‌سازی بسترهای نشر و تحلیل آن از مهمترین فعالیت‌های بنیادی در این زمینه است و هر گونه فعالیت در این عرصه باعث تعمیق شناخت مسایل، افزایش دانایی سازمانی، دقت در تصمیم­‌گیری‌ها و در نهایت افزایش توانمندی در ارایه هر چه بهتر خدمات به شهروندان خواهد شد.

 وی با بیان اینکه دسترسی و وجود آمار و اطلاعات صحیح و به هنگام یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیربناهای هر نظام جامع برنامه‌ریزی است، اظهارکرد: تحقق نظام جامع برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تنها از طریق ایجاد نظام جامع آمار و اطلاعات در مدیریت شهری امکان‌پذیر است.

این کارشناس آمار و اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری اصفهان به منظور تحقق نظام آمار و اطلاعات، اقدام به پیاده سازی نظام جامع آماری در سال‌های قبل کرده و هم اکنون با توجه به تغییرات صورت گرفته اعم از تغییرات در سطوح  فرایندها، ساختار سازمانی و سیستم های نرم‌افزاری اقدام به بازنگری نظام جامع آماری کرده است.

وی گفت: نظام جامع آماری روشی منظم و سازمانیافته به منظور بهبود نظامهای اطلاع‌رسانی، بهینه‌سازی ارتباطات و گزارشهای مجریان و بازخورد اطلاعاتی آنها، افزایش بهرهوری و کاهش بوروکراسی و تشریفات اداری، بهینهسازی تصمیم‌گیری، برنامهریزی و کنترل اطلاعات است.

بهارلو ادامه داد: در این سیستم، اطلاعات ضروری شهرداری در قالب یک بانک اطلاعات یکپارچه به موقع جمعآوری و طبقهبندی شده و پس از تجزیه و تحلیل، در اختیار مدیران و تصمیمگیرندگان در شهرداری قرار میگیرد.

 وی با بیان اینکه وقتی صحبت از نظام می‌شود، بحث سازگاری(Compatible) و یکپارچگی(Integration)  بسیار مهم است، اظهارکرد: در واقع آن چیزی که نظام را مطلوب می‌سازد و موجب عملکرد صحیح نظام مستقر می شود، این است که این مؤلفه‌ها داخل هم در ابتدا پیوستگی‌ و هماهنگی درونشان و بعد سازگاری بیرونی‌شان با سایر نظام‌ها رعایت شود.

این کارشناس آمار و اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری با بیان اینکه در شهرداری اصفهان به منظور پیاده‌سازی نظام جامع آماری، ابزار سامانه سیما (سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات) هم اکنون در حال راه‌اندازی است، خاطرنشان کرد: اجرای سامانه سیما در برخی از معاونت‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

وی سامانه سیما را ابزاری قدرتمند برای تولید آمار و اطلاعات موثق توسط کارشناسان هر سازمان خواند و تاکید کرد: کارشناسان هر سازمان با استفاده از این ابزار می‌توانند بانک‌های اطلاعاتی یا آماری مورد نیاز سازمان خود را بسازند، آمار و اطلاعات آن را تغذیه و گزارشات مورد نیاز را استخراج کنند.

کد خبر 343913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.