شناخت چهارچوب‌های فیلم‌نامه‌نویسی، پیش از شکستن آن‌ها

در نخستین روز از هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان، کارگاه آموزشی با موضوع «ساختار فیلم کوتاه» شب گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدرس این کارگاه، پدرام صدرایی، از اساتید دانشگاه سپهر اصفهان و عضو هیئت‌علمی این دانشگاه بود. صدرایی در این جلسه که با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شده بود، به شرح و توضیح ساختارهای گوناگون فیلم‌های کوتاه پرداخت.

او در ابتدای سخنانش به سایر جشنواره‌های فیلم کوتاه کشور پرداخت و تعداد آن‌ها را بسیار زیاد دانست. صدرایی در ادامه به مهیا شدن شرایط برای ارتزاق از فیلم کوتاه پرداخت و این دو مورد را منوط به جدی شدن فیلم کوتاه در کشور دانست.

صدرایی افزود: شناخت قواعد فیلم‌نامه‌نویسی بسیار مهم است و باعث به وجود آمدن آثار درخشانی می‌شود، ولی نباید فراموش کنیم که آثار درخشان بعدی، حاصل شکستن همان قواعد قبلی است و خلاقیت و تجربه زیستی، در این راه به فیلم‌نامه‌نویس کمک خواهد کرد.

او در ادامه انواع فیلم کوتاه را برشمرد و به معرفی ویژگی‌ها و جزئیات آن‌ها پرداخت.

این تهیه‌کننده سینما با آوردن مثال‌هایی از نویسندگان معروف جهان، مهم‌ترین مدخل ورود به فیلم کوتاه را ایجاز دانست و از هنرجویان خواست که ضرب‌المثل «کم‌گوی و گزیده گوی چون دُر/ تا ز اندک تو جهان شود پر» را همیشه در پس ذهنشان داشته باشند. او پس از ایجاز، تمرکز بر موقعیت و برشی از زندگی شخصیت‌ها را در فیلم کوتاه مهم دانست و تأکید کرد که در فیلم کوتاه نمی‌شود به‌صورت کامل به زندگی شخصیتها پرداخت.

این نویسنده و پژوهشگر، سینما را هنر تصویر متحرک دانست و کلام متحرک و دیالوگ‌های زیاد را عاملی دانست که مخاطب فیلم را پس خواهد زد. او فیلم کوتاه را مدیومی خواند که برای کسانی که حوصله فیلم بلند ندارند، جذاب است و سینمای ناب را نیز مدیومی خواند که درنهایت در کنار مدیوم بصری عکاسی خواهد ایستاد.

صدرایی که دکترای فلسفه هنر دارد، مواردی را برشمرد که باید در فیلم کوتاه از آن‌ها پرهیز کرد. او این موارد را استفاده از جلوه‌های ویژه به‌صورت افراطی، طرح‌های فرعی چندگانه و شلوغ کردن فیلم‌ها، گره‌گشایی از طریق مرگ و خودکشی و قتل و در کل دست به اسلحه شدن برشمرد. افزون بر این‌ها، صدرایی فیلم طنزی را که نخنداند و آن نوع از فیلم جدی را که بخنداند، جزء مواردی قرار داد که باید از آن‌ها پرهیز شود.

او هم‌چنین از شرکت‌کنندگان در کارگاه خواست که از کاربرد رؤیا در فیلم کوتاه بپرهیزند. مورد دیگر، استفاده از تناقض‌های شدید در فیلم کوتاه بود که صدرایی، مثال آن را شخصیتی نامید که آدمکش است، ولی در خانه خودش بسیار با مهربانی رفتار می‌کند. او استفاده از فلاش‌بک و فلاش‌فوروارد در فیلم کوتاه را هم غدغن اعلام کرد. موارد آخر نیز احتیاط در استفاده از روایت‌های غیرخطی بود و امتناع از دیر شروع کردن داستان.

در پایان صدرایی از حاضران خواست تا سؤالاتشان را مطرح کنند و به پرسش و پاسخ با هنرجویان پرداخت. نکته جالب، این بود که فیلم‌سازانی که اکثراً از شهرهایی غیر از اصفهان به جشنواره آمده بودند، اشتیاق بیشتری برای مطرح کردن سؤالاتشان داشتند

کد خبر 343688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.