صفحات مجازی، شادمان از بازگشت کاوه به اصفهان

اگر هشتگ «مجسمه کاوه آهنگر» یا کلیدواژه‌های مشابه را در شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام جستجو کنیم، یکی از پست‌هایی که در این جستجو به آن برمی‌خوریم، مربوط به پاییز سال گذشته و صفحه‌ای متعلق به فعالان اجتماعی اصفهان است.

به گزارش ایمنا، در این پست، عکس مجسمه کاوه آهنگر ساخته ایرج محمدی دیده می‌شود که جمله «کاوه را بازگردانید» بر کنار آن نوشته‌شده است. در نوشته زیر این پست، چنین آمده است:

«بیش از ۱۰ سال است که تندیس کاوه آهنگر به دنبال ساخت ایستگاه مترو در میدان آزادی اصفهان برداشته‌شده و وعده نصب آن را بعد از تکمیل ایستگاه داده‌اند. چند وقتی است کار ایستگاه به سررسیده، اما هنوز خبری از تندیس کاوه نیست. در همین راستا انجمن دوستداران اصفهان در نامه‌ای به فریدون الهیاری، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، خواستار پیگیری بازگشت تندیس کاوه آهنگر به میدان آزادی شده است.

انجمن دوستداران اصفهان در این نامه که به امضای شماری از سازمان‌های مردم‌نهاد این شهر نیز رسیده، به پیوندهای تاریخی اصفهان و کاوه آهنگر اشاره‌کرده و خواستار بازشناسی اهمیت کاوه آهنگر به‌عنوان سرمایه نمادین اصفهان و بازگشت تندیس کاوه آهنگر به میدان آزادی شهر اصفهان شده است.

سازمان‌های مردم‌نهاد دوستدار اصفهان در این نامه نوشته‌اند که بنا به نظر پژوهشگران، نام «کاوه» و درفش «کاویان»، با نام‌های کهن اصفهان، «گابه» و «گابیان» در پیوند است و در متون ادب فارسی همچون تاریخ بلعمی، گرشاسب‌نامه اسدی توسی، ترجمه محاسن اصفهان، قصاید قاآنی و انجمن‌آرای ناصری، از پیوند کاوه و درفش کاویان با اصفهان و اصفهانی‌ها سخن به میان آمده و از کاوه با القابی همچون آهنگر دادخواه و سپاهانی نام‌برده شده است.

همچنین بنای موسوم به مقبره کاوه آهنگر در روستای «مشهد کاوه» در ۱۲ کیلومتری شهر چادگان، متعلق به دوره ایلخانی با قدمت ۷۰۰ سال که به‌تازگی مورد مرمت قرارگرفته و در فهرست میراث ملی ثبت‌شده، در استان اصفهان قرار دارد.»

به‌جز این پست که مربوط به روزهای پیش از نصب دوباره این مجسمه است، البته پست‌های بسیاری دیگر درباره این مجسمه می‌توان در اینستاگرام یافت.

درواقع در ساعات انتهایی شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه، اگر در صفحات اینستاگرام چرخی می‌زدی، می‌توانستی گاه حتی یک پست در میان، واکنش فعالان مختلف اصفهان را به آغاز مراحل نصب دوباره مجسمه کاوه آهنگر در میدان آزادی ببینی و بازگشت مجسمه این شخصیت اسطوره‌ای شاهنامه، باعث ابراز شادی آن‌ها شده بودند.

تنوع کسانی که به این اتفاق واکنش نشان داده بودند، بسیار قابل‌توجه بود، از صفحات مربوط به زرتشتیان ایران و شاهنامه‌پژوهان و علاقه‌مندان به تاریخ ایران گرفته تا صفحات خبری اینستاگرام‌محور و صفحات گروهی مردم اصفهان و حتی صفحات فعالان دیگر شهرهای کشور، ازجمله بهبهان و خوزستان.

شهروندانی هم که از برگشتن کاوه به اصفهان امیدوار شده بودند، از اقشار مختلفی بودند، از مردم عادی گرفته تا شهروندان نخبه‌تر، کسانی که در میان آن‌ها هم وکیل دادگستری و پژوهشگر ایران‌شناسی و اصفهان‌شناسی می‌شد یافت و هم هنرمندان رشته‌های مختلف ازجمله معماری، مجسمه‌سازی، عکاسی و دیگر هنرهای تجسمی. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اصفهانی، اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی هم در این میان، نقش پررنگی داشتند.

فعالان شهری، ازجمله روزبه فرزان، پایه‌گذار انجمن مردمی «دیده‌بان شهر» که درزمینهٔ برطرف کردن زشتی‌های اصفهان فعالیت می‌کند، فرید صلواتی، فعال اجتماعی و روزنامه‌نگار و سپهر سلیمی، فعال محیط‌زیست، از دیگر شهروندان حساس به بازگشت این مجسمه بودند.

مرتضی بصراوی، مجسمه‌ساز مدرن اصفهانی، جواد قبادی، شاعر و معمار شناخته‌شده در میان اهالی هنر اصفهان و شاپور بهیان، مترجم و پژوهشگر علوم انسانی و هنر، از دیگر شخصیت‌های مهم علاقه‌مند به کاوه بودند.

مهدی مزروعی و مهدی مقدری، از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان هم ازجمله فعالان سیاسی این شهر بودند که برگشت کاوه را نقطه امیدی برای اصفهانی‌ها دانسته بودند.

کد خبر 343349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.