انتخابی: پرچم کاویان از آنِ اصفهان و ایران است

فعال زیست محیطی گفت: کاوه از اساطیر تاریخ اصفهان و پرچم کاویان از آنِ اصفهان و ایران است و شاید بتوان گفت گابه یا کاوه که به عنوان نام قدیم اصفهان شناخته می شود از نام کاوه آهنگر برگرفته شده است.

حشمت الله انتخابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به نصب دوبارۀ مجسمه کاوه آهنگر در میدان آزادی اصفهان، اظهار کرد: اکنون که این مجسمه با کمک انجمن دوستداران تاریخ اصفهان و سایر فعالان فرهنگی به سطح شهر  بازگشته است بی‌شک این اقدام تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

وی گفت: تاریخ اساطیری ایران نشان می دهد که کاوه از اصفهان قیام کرده است و در واقع درفش کاویان را به اصفهان نسبت می دهند، هم‌چنین در تاریخ، خاندان کاوه و گودرزیان ازجمله خاندان‌های اساطیری اصفهان هستند و از این رو این موضوع ریشه در اساطیر اصفهان دارد و باید از آن استقبال کرد.

این فعال زیست محیطی افزود: کاوه از اساطیر تاریخ اصفهان و پرچم کاویان از آنِ اصفهان و ایران است و شاید بتوان گفت "گابه" که به عنوان نام قدیم اصفهان شناخته می شود از نام کاوه آهنگر برگرفته شده است.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد یکی از نمادهای شهری را انتخاب کنیم نماد کاوه آهنگر بسیار مناسب و زیبا است و "ایرج محمدی" به عنوان کسی که چنین اقدام فرهنگی را انجام داده است شناخت خوبی از اساطیر اصفهان داشته و بازگشت این مجسمه حرکت بسیار مثبتی است.

وی ادامه داد: روزگاری در دروازه شیراز یا همان میدان آزادی مجسمه شاه عباس نصب بود. دروازه شیراز مرکز کاخ و باغ هزار جریب بود و یکی از اقدامات شاه عباس اتصال دروازه دولت به خیابان چهار باغ بود و در این بین مجسمه شاه عباس که سالها بعد در میدان آزادی نصب شد اقدام موثری بود که متاسفانه بعدها از این میدان برداشته و شکسته شد اما بعد از آن مجسمه کاوه آهنگر به جای مجسمه شاه عباس در میدان آزادی نصب شد که به دلایلی آن را نیز از میدان برداشتند.  

وی گفت: افرادی که مجسمه شاه عباس را شکستند درک درستی از تاریخ نداشتند و به این موضوع آگاه نبودند که این مجسمه چه تاثیری می توانست داشته باشد، اما به هر حال خوشحال هستیم که مجسمه کاوه آهنگر به عنوان یکی از نمادهای اصفهان به فضای شهر بازگردانده شد.

کد خبر 343278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.