رقابت‌پذیری لازمه اقتصاد خلاق است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد هنر دانشگاه هنر اصفهان گفت: برای اینکه بتوان سرمایه‌ها را با خلاقیت ترکیب کرد و به اقتصاد خلاق رسید، لازم است ابزار رقابت‌پذیری را به کار گرفت تا ضمن جذب سرمایه به توسعه پایدار دست یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول بیدرام عصر امروز ( دوشنبه) در نخستین هم‌اندیشی شهر خلاق ؛ نقش‌ها و مسئولیت‌ها، با بیان اینکه این هم‌اندیشی شامل دو بخش ایجاد پرسش و نقد سیاست‌گذاری‌ها است، اظهار کرد: اکنون به دنبال توسعه پایدار شهری هستیم که شامل دو رویکرد مادی و رفتاری است، یعنی خود را در مقابل محدودیت‌های طبیعی و رفتارهای اجتماعی توانمند کنیم تا توسعه یابیم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد هنر دانشگاه هنر اصفهان با طرح سؤالی مبنی بر اینکه ابزارهای توانمندسازی چه چیزهایی هستند و چگونه می‌توان از آنها استفاده کرد؟ افزود: توانمندسازی از شش راه می‌تواند اتفاق بیفتد که سه سرمایه نخست آن سرمایه‌های طبیعی، انسانی و اقتصادی هستند که رفاه‌سازند. افزون بر آن سه سرمایه فرهنگی، معماری و اجتماعی وجود دارند که رضایت‌ساز هستند.

بیدارم با بیان اینکه صنایع هنری، فرهنگی و رسانه‌ای شامل بصری و نشریات از دسته رضایت‌ساز محسوب می‌شوند، گفت: تفاوت صنایع خلاق با صنایع فرهنگی که در مکتب فرانکفورت از آنها یاد شده است در کارکردهای آفرینشی آن است، اگر شهر خلاق را با نظام اقتصادی، سپس نظام اقتصادی را با نظام فرهنگی و پس از آن با اقتصاد خلاق ترکیب کنیم به توسعه پایدار می‌رسیم.

وی با بیان اینکه شهر خلاق مکانی است برای رشد خلاقیت، ادامه داد: خلاقیت یعنی دیدنی‌ها را ندیدن و ندیدنی‌ها را دیدن در همین راستا برای داشتن شهری خلاق شرایط گوناگونی تعیین شده است، اما برای اینکه بتوان سرمایه‌ها را با خلاقیت ترکیب کنیم و به اقتصاد خلاق برسیم، ابزار رقابت‌پذیری را باید به کار گیریم.

وی اضافه کرد: ابزار رقابت‌پذیری شامل دیپلماسی شهری، بازاریابی، ارتباطات بین‌المللی، برندینگ و سیاست‌گذاری عمومی برای جذب سرمایه است تا توسعه پایدار ایجاد شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد هنر دانشگاه هنر اصفهان گفت: برای داشتن چنین اقتصادی باید اقتصاد با خلاقیت، تولید و تکثیر سرمایه‌ها ترکیب شوند در همین راستا راهبردهای توسعه ۱۱۵ شهر بررسی شده که به ۱۸ راهبرد دست یافته‌ایم که زیرساخت همه آنها برگزاری جشنواره‌هایی در همین زمینه بوده است.

بیدرام افزود: باید به گونه‌ای کار کنیم که تا با برگزاری رویدادها بتوان به ایجاد سرمایه، خلاقیت، رقابت‌پذیری و تجاری‌سازی برسیم و پایدار شویم، اما برای بسترسازی برای تولید، تکثیر و ارتقاء شش نوع سرمایه مورد نظر، لازم است بدانیم نقش هر سازمان و هر شهر در این زمینه چه خواهد بود؟

همچنین قورچانی، مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در این هم‌اندیشی گفت: شهر خلاق مکانی برای شنیدن، گفت و گو و گفتمان‌سازی است و امیدواریم دوباره زیست‌بوم اصفهان به سامان نشیند و آب بر بستر زنده‌رود جاری شود.

با زبان فرهنگ با دنیا صحبت کنیم

 زاهد شفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: زمان آن رسیده که با زبان فرهنگ با دنیا صحبت کنیم و بدانیم که تنها راه رقابتمان فرهنگ است.

وی با بیان اینکه شهر خلاق مکانی است که در آن فرهنگ همزمان مصرف و تولید می‌شود، افزود: متاسفانه صنایع به اشتباه در اصفهان استقرار یافته است در حالی که فلسفه وجود شهرها در ابتدا به خاطر قدرت، آمایش فضا، زیبایی و سپس شهر به عنوان محیطی مطلوب برای زندگی شهروندان و گردشگران بوده، اما در عصر جدید تبدیل مکان به مقصد مورد توجه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: اکنون تغییر و تحول در گردشگری لازمه کار است، زیرا در حال حاضر گردشگران به دنبال خدمات و کالا نیستند، بلکه به دنبال ارزش هستند، به دنبال تجربه و خریدن تجربه هستند. گردشگر نسل اول گردشگری فرهنگی و توریستی بود، اما گردشگر نسل سوم گردشگر و مصرف کننده‌ای خلاق است.

وی افزود: مصرف کننده خلاق به دنبال نیازها و خواسته‌ها نیست به همین دلیل باید بررسی شود انتظارات، نگرش‌ها، احساسات و تصورات او چیست تا شهر خلاق بتواند به تصورات و ذهنیات گردشگران پاسخ دهد در همین راستا لازم است در زمینه بازاریابی، ذهن گردشگر خوانده شود تا مقاصد او پاسخ داده شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: برای سفری خلاق باید پیام‌ها را تغییر دهیم، اگرچه یک بار اصفهان از دید سازمان گردشگری به عنوان مهمان‌نواز ترین شهر دنیا بیان شد و هیچ تبلیغی در راستای آن نشد، اما فرایند خلاق و خلق مشارکت، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فرهنگ را می‌طلبد.

کد خبر 343297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.