شاهین سپنتا: هویت اصفهان با کاوه درهم تنیده است

شاهین سپنتا گفت: تندیس کاوه آهنگر علاوه بر اینکه یک سرمایه معنوی است قطعا سرمایه مادی نیز به شمار می رود و اگر این اثر ارزشمند در میدان آزادی نباشد بی‌شک باید در یکی از بهترین موزه‌های دنیا قرار گیرد.

این فعال فرهنگی با اشاره به نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر در میدان آزادی اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از مهم ترین درخواست فعالان فرهنگی، انجمن‌ها و سمن‌های این حوزه که اواسط سال گذشته در نامه‌ای به رییس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام شد، بازگشت این تندیس به محل قبلی خود یعنی میدان آزادی بود.

سپنتا با تاکید بر اینکه تندیس کاوه آهنگر اثر ارزشمندی است، افزود: قراردادن تندیس کاوه در انبار اقدام تاسف‌باری بود و اکنون که این تندیس به مکان قبلی خود یعنی میدان آزادی بازگشته از این اقدام مثبت بسیار خوشحال هستیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه اصفهان یک شهر گردشگری است و وجود چنین نمادهایی برای شهرهای گردشگری لازم است، تصریح کرد: سرمایه‌های نمادین بسیاری در اصفهان وجود دارد که باید ارزش و منزلت آنها را بیش از پیش بدانیم و قطعا یکی از این سرمایه‌های نمادین اصفهان کاوه آهنگر است.

وی با اشاره به نقش موثر سرمایه‌های نمادین در جذب گردشگر، اظهار کرد: ایرج محمدی یکی از تندیس‌سازان بزرگ ایران است که آثار ایشان در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است، ضمن اینکه این استاد بزرگ از اعضای هیئت موسس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران به شمار می رود.

سپنتا با بیان اینکه نام قدیم اصفهان برگرفته از نام کاوه بوده است، افزود: نام قدیم اصفهان، گاوه بوده که برگرفته از نام کاوه است و این موضوع نشانگر تنیده شدن هویت اصفهان با کاوه است. هم‌چنین منطقه مشهد کاوه در ۱۲ کیلومتری شهر چادگان به عنوان آرامگاه کاوه آهنگر به شمار می رود که متعلق به دوره ایلخانیان است و بنای آن حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد و در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این مجسمه در سال ۱۳۸۱ در میدان آزادی اصفهان نصب شد، افزود: چنین اثر ارزشمندی وقتی به شهر بازمی‌گردد علاوه بر سرمایه معنوی که برای اصفهان خواهد داشت قطعا یک سرمایه مادی نیز به شمار می رود و اگر این اثر ارزشمند در محل میدان نباشد بی‌شک باید در یکی از بهترین موزه‌های دنیا قرار بگیرد اما قطعا بهترین حالت این است که مجسمه به میدان شهری بازگردد.

وی با ابراز رضایت و خوشحالی از این اقدام مثبت، گفت: از شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و هم‌چنین میراث فرهنگی سپاسگزاری می کنیم و امیدواریم قدر سرمایه‌های نمادین شهر را بیش از این بدانیم.

کد خبر 343244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.