محمدرحیم اخوت: نصب دوباره مجسمه کاوه، نسل امروز را با اساطیر آشنا می کند

محمدرحیم اخوت گفت: نصب دوباره مجسمه کاوه آهنگر در میدان‌ آزادی اصفهان، نسل امروز را با این پرسش روبرو می‌کند که این شخصیت چه تاثیری در تاریخ ایران داشته و اگر نسل امروز به سراغ پاسخ این سوال باشند، به جواب‌های مثبتی می‌رسد.

این داستان نویس پیشکسوت اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با ابراز خرسندی از نصب دوباره مجسمه کاوه آهنگر در میدان آزادی اصفهان اظهار کرد: نسل امروز باید با تاریخ و اساطیر ایران آشنا شود، این درحالی است که «کاوه آهنگر»، یکی از درخشان ترین اساطیر ایرانی است که ویژگی‌های وی در کتاب شاهنامه بیان شده که چطور در مقابل حکومت ظلم قد علم می‌کند و از آن به بعد، تمدن و عدالت، سراسر ایران را فرا می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ادارات و دستگاه‌های مربوطه باید بدون گزافه گویی، تاریخ و اساطیر ایران را به نسل امروز منتقل کنند، اضافه کرد: نهادهایی مانند استانداری، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد استان و آموزش و پرورش در این راه نقش موثری دارند.

اخوت با بیان اینکه تاریخ و اساطیر باهم متفاوت هستند، اضافه کرد: تاریخ، بیان واقعیات و اساطیر، برگرفته از افسانه ها است، اما در هر دو این موارد، آثار و شخصیت‌های برجسته و ارزشمندی وجود دارد که باید به نسل امروز معرفی شوند.

وی تصریح کرد: ضرورت این امر، زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم نباید از کشورهای دارای تکنولوژی تقلید کنیم، بلکه باید به دنبال اصل و ریشه خود باشیم.

اخوت ادامه داد: ممیزی‌های بیش از حد و گاه ناپخته برخی ادارات حاکم بر نشر افسانه و اسطوره ها، منجر به ضربه زدن به شوق و علاقه نسل امروز در بررسی ابعاد شخصیت های تاریخ و افسانه‌ها می‌شود.

کد خبر 343252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاویان IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    چو کاوه برون شد ز درگاه شاه برو انجمن گشت بازارگاه همی بر خروشید و فریاد خواند جهان را سراسر سوی داد خواند