۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
برند کُشی

نزدیک به ۵۰۰ واحد تولیدی کفش در اصفهان وجود دارد، اما روزانه شاهد کاهش ظرفیت تولید این واحدهای تولیدی هستیم. این درحالی است که روز به روز بر رونق برندهای خارجی افزوده می‌شود و موانعی بر سر راه معرفی و تبلیغ برند ایرانی وجود دارد.

به گزارش ایمنا، طبق آخرین آمار به دست آمده از اتحادیه کفاشان اصفهان بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ واحد فعال تولید کننده کفش در اصفهان وجود دارد، اما این آمار روزانه در حال کاهش است.

از جمله مهم‌ترین دلایل رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی کفش اصفهان، مالیات بر ارزش افزوده، بهره‌های بانکی، هزینه بالای انرژی، فرسودگی ماشین آلات و بروکراسی اداری عنوان می‌شود.

حال با چنین اوضاعی پای برندهای خارجی مانند نایک، آدیداس، اِرکه، اکو، دانیلی، اسکیچرز و ... در سراسر شهر باز شده تا این مغازه‌های شیک، عرصه را بیش از پیش برای تولیدات ایرانی تنگ کنند.

یک تولید کننده کفش معتقد است که واردات این محصولات در دست عده‌ای خاص است اما کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

وی که تمایلی به مصاحبه و مطرح شدن نامش نداشت در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برخی از مدل‌های کفش‌های خارجی قیمتی معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان دارد اما زمانی که برندهای ایرانی مانند شاهین یا بهشتیان که قیمت‌های به مراتب مناسب تری دارند، مشغول به کار می‌شوند جلوی آنها را با پایین آوردن تابلوی تبلیغاتی گرفته و «برند کُشی» می‌کنند، این در حالی است که این مشکلات در وزارتخانه صنعت هم مطرح شده اما کاری برایش نشده است.

البته پیگیری موضوع جلوگیری از تبلیغات برندهای ایرانی از رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان، ما را با این جواب روبرو کرد که قرار است برای بهبود تبلیغات تابلوهای شهری آیین نامه مدونی تهیه شود. نصیر ملت در گفت و گو با ایمنا، این نکته را هم اضافه کرد که قوانین فعلی برای جلوگیری از نصب تابلوهای تبلیغاتی توجیه قابل قبولی ندارد که سعی داریم برای بهبود اوضاع کسب و کار در شهر از هیچ تابلوی تبلیغاتی عوارض دریافت نشود.

با این حال مشکلات کفاشان به همین جا ختم نمی‌شود. اکثر برندهای خارجی، مغازه‌های شیک و پر زرق و برقی دارند که فعالیت آنها با مجوزهای قانونی صورت می‌گیرد و حتی برای فروش محصولاتشان ضمانت هایی هم عرضه می‌شود. اما محصولات و برندهای کفش ایرانی در اصفهان شناخته شده نیست و هیچ فروشگاه اختصاصی برای یک برند مطرح وجود ندارد. علاوه بر این زمانی که از یک فروشنده تقاضای جنس ایرانی می‌کنید، محصول عرضه شده با علائم و مارک‌های خارجی همراه است، از این رو اصالت محصول مشخص نیست و خریدار در ایرانی بودن کالا اطمینان حاصل نمی‌کند.

البته گفته می‌شود برای اینکه محصولات ایرانی در بازار فروخته شود، تولیدکنندگان ایرانی مجبورند تا آنها را با برندهای خارجی عرضه کنند. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که برندهای ایرانی به خوبی معرفی نشده‌اند و از جایگاه خوبی برخوردار نیستند در صورتی که اگر محصولات ایرانی به خوبی در بازار معرفی شوند علاوه بر سود مصرف کننده در تهیه کالای ایرانی، تولید کننده هم با افزایش فروش محصولات خود همراه می‌شود.

در حال حاضر ۵۰۰ واحد تولیدی کفش در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند که این تعداد با ظرفیت ۳۰ درصدی مشغول به کار هستند. این درحالی است که قیمت تمام شده محصولات خارجی به دلیل کاهش هزینه‌های تولید به مراتب با صرفه تر است؛ همچنین مواد اولیه تولید در کشورهایی مانند چین، ایتالیا و ترکیه از همان کشور تامین می‌شود، اما این موضوع در ایران مشهود نیست و معمولا وقفه‌ای دو ماهه برای تهیه مواد اولیه وارداتی نیاز است.

مسئولان اعلام کردند که نزدیک به ۲ هزار واحد تولیدی کفش اسپرت در ایران مشغول به کار هستند که محصولاتی با کیفیت دو و سه تولید می‌کنند. این افراد معتقدند محصولات اسپرت خارجی از روز اول چنین کیفیتی نداشتند.

صدا و سیما اخیرا اعلام کرده که به منظور حمایت از کالای ایرانی تسهیلاتی در پخش تبلیغات این محصولات در نظر می گیرد، از این رو مسئولان دستگاه های مختلف نیز باید به منظور معرفی، تبلیغ و برندسازی محصولات ایرانی هم چنین روندی را دنبال کنند.

کد خبر 343226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.