مساجد می‌توانند کانونی برای مشارکت مردم در حوزه سلامت باشند

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام تشکیل مجمع سلامت و کانون سلامت در محلات به عنوان یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت از مساجد به عنوان یکی از مناسب‌ترین پایگاه‌های شکل‌دهی کانون‌های سلامت و ترویج سبک زندگی سالم در محلات یاد کرد.

به گزارش ایمنا، سید محمد هادی ایازی اظهار کرد: اگر به مشارکت مردم در حوزه سلامت باور داشته باشیم مطمئنا یکی از مهم ترین پایگاه‌هایی که می‌تواند زمینه این مشارکت را فراهم کند، مساجد هستند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: با توجه به پراکندگی وسیع مساجد در اقصی نقاط کشور و محلات مختلف، زمینه خوبی برای شکل‌دهی کانون‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد وجود دارد.

ایازی با اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌هایی که امروزه در جوامع مختلف شیوع یافته‌اند، خاطرنشان کرد: داشتن سبک زندگی سالم که از شاخصه‌های آن تحرک و ورزش، پرهیز از مصرف سیگار و سایر دخانیات و مصرف متعادل چربی، نمک و قند در رژیم غذایی است، می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری هایی که بر اثر سبک زندگی ناسالم بروز می کنند، پیشگیری کند.

وی افزود: در راستای ترویج سبک زندگی سالم و با تشکیل گروه‌های مختلف سنی و جنسیتی با محوریت مساجد می‌توان مردم را به فعالیت‌های ورزشی، پیاده‌روی، کوهنوردی و مانند آن ها سوق داد، هم‌چنین می‌توان از مراسم نماز جماعت به عنوان فرصتی برای آموزش اصول سلامت و ترویج سبک زندگی سالم استفاده کرد، به عنوان مثال از پزشک محله خواست که قبل، بعد یا بین دو نماز نکاتی را در حوزه سلامت به نمازگزاران متذکر شود.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: توجه به مساجد به عنوان کانون شکل‌گیری اجتماعات و حرکت‌های مختلف، ریشه در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام دارد به طوری که در صدر اسلام نیز کارکرد مساجد به عبادت محدود نمی‌شد و هر یک پایگاهی برای اجتماعات مردمی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سایر زمینه ها بودند.

ایازی با بیان اینکه به باور ما مساجد امروز هم می‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند و کانونی برای جلب مشارکت مردم در حوزه سلامت باشند، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت ایجاد کانون‌های سلامت در محلات است که طبق مصوبه شورای عالی سلامت می‌تواند با محوریت مسجد محل از طریق مرکز جامع سلامت، سرای محله یا خانه محله شکل گیرد.
وی گفت: اگر کانون‌های سلامت با محوریت مساجد تشکیل نشوند، با توجه به عضویت امام جماعت و پایگاه مقاومت بسیج مستقر در مسجد؛ در مجمع سلامت محله، زمینه مناسبی برای نقش آفرینی موثر مساجد در حوزه سلامت وجود خواهد داشت.
وی درباره روند راه اندازی مجامع و کانون‌های سلامت مساجد گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت، راه اندازی مجمع سلامت محلات از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت در سال ۹۷ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

کد خبر 343103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.