۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
کشف ۴۴ نوع ژنوم مرتبط با افسردگی مزمن

طی یک تحقیق فراتحلیل جدید بر بیش از ۱۳۵ هزار بیمار مبتلا به افسردگی شدید و بیش از ۳۴۴ هزار بیمار افسرده ای که بیماری شان تحت کنترل قرار داشت، ۴۴ نوع تنوع ژنومی موسوم به لوکوس شناسایی شد که با بروز افسردگی، ارتباط آماری معنی داری داشت.

به گزارش سرویس علمی ایمنا و به نقل از پایگاه خبری sciencedaily، در مطالعات قبلی، ۱۴ مورد تنوع ژنتیکی شناسایی شده بود اما از این ۴۴ تنوع، ۳۰ مورد به تازگی کشف شده است. به علاوه، محققان طی این مطالعه ۱۵۳ ژن پر نقش را در بروز افسردپی شناسایی کردند و متوجه شدند که شش ژن لوکوس در بیماری افسردگی مزمن و بیماری اسکیزوفرنی مشترک است.

سولیوان یکی از محققان ارشد این پژوهش در این رابطه چنین می گوید: "نتایج این مطالعه تحول آفرین است، چرا که شناسایی مبنای ژنتیکی افسردگی مزمن واقعا تا به امروز امر مشکلی بوده است. شمار زیادی از محققان در سراسر جهان برای انتشار این مقاله همکاری کردند و در حال حاضر، نسبت به این بیماری مضر و مهیب بینش عمیق تری داریم. با انجام تحقیقات بیشتر، ما باید بتوانیم روش هایی را برای درمان و حتی پیشگیری از افسردگی های شدید توسعه دهیم."

به گفته وی، این مطالعه به دو دلیل بسیار ارزشمند است. اول، ارزش همکاری های گسترده را به ویژه در تشخیص ژنتیک پیچیده بیماری های روانی نشان می دهد. دوم، این مطالعه اثبات می کند که موارد ژنتیکی در ایجاد افسردگی نقش بسزایی دارند و سرنخ های بیولوژیکی مهمی را در این رابطه ارائه می دهند و به این ترتیب موجب پیدایش درمان های جدید و بهتر می شود."

دکتر استیون هیمن در این رابطه می گوید: "افسردگی مزمن یکی از جدی ترین مشکلات بهداشت عمومی در جهان بر شمرده می شود. علیرغم تلاش های ۱۰ ساله، تا به حال، تنها بینش های اندکی در مورد سازوکارهای بیولوژیکی این بیماری وجود داشته است. در نتیجه این وضعیت ناامید کننده به شدت مانع پیشرفت درمان شده است و برای بیمارانی که از افسردگی رنج می برند، گزینه های درمانی اندکی را پیش رو قرار داده است."

"هیمن" خاطر نشان کرد که این کشف برجسته، گامی مهم در جهت پیشرفت زمینه های تحقیقاتی در تشخیص بیولوژیک افسردگی برشمرده می شود.

این پژوهش در مجله  Nature Genetics"" منتشر شده است.

کد خبر 342830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.