تدوین شیوه نامه "استاد وابسته" در دانشگاه اصفهان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: شیوه‌نامه‌ "استاد وابسته" در دانشگاه اصفهان تدوین شده و تأکید آن بیشتر بر استادان خارجی است، بکارگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارجی ممکن نیست اما می‌توان به صورت استاد وابسته از آن‌ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف شاقول امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به بیکاری دانش آموختگان اظهار کرد: ایجاد اشتغال برای قشر تحصیل کرده دشوارتر از افراد فاقد تحصیلات است زیرا توقعاتی ایجاد می‌شود که متولیان ایجاد اشتغال در جامعه نمی‌توانند به راحتی از زیر بار آن شانه خالی کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ باید برای ارتقای کیفیت آموزش تلاش کنند، ادامه داد: ارتقای کیفیت موجب توانمندتر شدن دانش‌آموخته‌های دانشگاهی می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توانمندتر شدن دانش‌آموختگان، ایجاد فرصت برای خودشان است برای کارآفرینی کارآمدتر شوند.

شاقول با بیان اینکه دانشگاه اصفهان از گذشته اقدامات مطلوبی در زمینه ارتقای کیفیت انجام داده است اما در سال‌های اخیر توجه به این امر بیش از گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: استاد یکی از مؤلفه‌های اساسی ارتقای کیفیت آموزش است. دانشگاه‌ها باید استادان توانمندتر را بکار گیرند، تا دانش‌آموختگان توانمندتر تربیت کنند. دانشگاه اصفهان برای تحقق این امر بر دانش‌افزایی مستمر اعضای هیئت علمی تاکید دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: از دیگر اقدامات دانشگاه اصفهان برای ارتقای کیفیت، فرم‌های ارزشیابی اساتید است که سعی شده این فرم‌ها در کمیته‌های مربوطه بازبینی و متناسب با شرایط آموزش امروز تدوین و اصلاح شود تا استادان تنها با فرم ارزشیابی دانشجویان سنجیده نشود، علاوه بر ارزشیابی عمومی، یک ارزشیابی توسط ۲۰ درصد دانشجویان برتر هر کلاس نیز انجام خواهد گرفت، زیرا این دانشجویان کمتر تحت تأثیر شرایط و سایر مؤلفه‌ها قرار می‌گیرند.

راه‌اندازی مرکز TDC

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان گام‌های اولیه راه اندازی مرکز صلاحیت‌های تدریس هیئت علمی (TDC)، را برداشته است و امیدواریم افتتاح اولیه این مرکز تا اردیبهشت ماه انجام شود. هدف TDC ارتقای توانمندی اعضای هیئت علمی است. جدولی از فعالیت‌های شاخص آموزشی فراهم شده تا اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها آن را تکمیل و در پرونده ارتقای سطح کیفیتی خود به هیئت امنا ارائه دهند.

وی اضافه کرد: گلایه‌هایی از اینکه اعضای هیئت علمی در دسترس نیستند، وجود دارد بنابراین شیوه نامه‌ای با نام "حضور مؤثر عضو هیئت علمی در فضای گروه و دانشکده" تنظیم شد تا دانشجویان در فضای دانشکده بتواند از حضور استاد و راهنمایی‌های او استفاده کند.

شاقول با اشاره به اینکه دانشجویان از دیگر مؤلفه‌های ارتقای آموزشی دانشگاه‌ هستند، ادامه داد: اگر دانشجویانی با رتبه‌ بالا وارد دانشگاه شوند، طبیعتاً خروجی بهتری خواهیم داشت، در همین راستا شیوه‌نامه‌ تشویق و حمایت از دانشجویان نخبه برای جذب نفرات برتر آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی فراهم شده است.

افزایش ۴۰ درصدی جذب استعدادهای درخشان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه اصفهان یکی از ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور است و این شرایط فراهم شده تا دانشگاه‌های سطح یک، سهمیه ۲۰ درصدی جذب استعدادهای درخشان خود را تا ۴۰ درصد افزایش دهند.

وی با اشاره به تدوین شیوه‌نامه دستیار آموزشی (TA) تصریح کرد: این شیوه‌نامه فرصتی است تا دانشجویان مقطع دکتری همزمان با تحصیل فرصت داشته باشند، تدریس را نیز تجربه کنند.

شاقول با بیان اینکه ساختار و فرآیندها نیز در ارتقای سطح کیفی آموزش مؤثر است، تصریح کرد: اگر استاد و دانشجوی خوبی داشته باشیم اما آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها دست و پاگیر باشد در ارتقای کیفیت آموزش اخلال ایجاد می‌شود، تشکیل کمیته ارزشیابی و تضمین کیفیت به‌منظور رصد استاندارهای آموزشی از جمله اقداماتی که برای ایجاد زیرساخت‌های و اصلاح شیوه نامه ها با هدف ارتقای کیفیت آموزش انجام شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: شیوه‌نامه درس کارورزی تدوین شده است تا این درس به تمام رشته‌ها تعمیم داده شود. باور ما این است که اگر شرایطی فراهم شود تا دانشجو در حین تحصیل به جامعه و حوزه اشتغال نیز ورود پیدا کند، پس از پایان تحصیل کارآمدتر خواهد بود.

بازبینی برنامه درسی با عمر بالای پنج سال

وی افزود: دانشگاه اصفهان از گذشته در فرآیند اصلاح برنامه درسی پیشگام بوده و تا کنون حدود ۲۶۰ برنامه درسی بازبینی و اصلاح شده است، علاوه بر این مصوب شده هر برنامه درسی که پنج سال از عمر آن می‌گذرد باید بازبینی شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان افزود: تعادل با دانشگاه‌های سایر کشورها از اقداماتی است که دانشگاه اصفهان برای ارتقای کیفیت سطح آموزش در دستور کار دارد و تلاش شده تا این ارتباط تسهیل شود اما بسیاری از موارد دست مدیران دانشگاه‌ها نیست و به شرایط جامعه، نگاه کشورهای دیگر به ایران و ارتباطات سیاسی بستگی دارد.

شاقول با اشاره به رشد شمار دانشجویان خارجی دانشگاه اصفهان گفت: سال ۹۴ بیش از ۱۵۰ دانشجوی خارجی و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تحصیل می کنند، اگرچه تعداد دانشجویان خارجی رشد ۴۰ درصدی داشته است اما این عدد برای دانشگاه اصفهان کافی نیست و مجوز پذیرش دانشجوی بورسیه خارجی اخذ شده تا بتوانیم از دانشجویان خارجی با رتبه بالا حمایت مالی کنیم.

تدوین شیوه نامه استاد وابسته

وی ادامه داد: شیوه‌نامه‌ "استاد وابسته" در دانشگاه اصفهان تدوین شده و تأکید آن بیشتر بر استادان خارجی است، بکارگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارجی ممکن نیست اما می‌توان به صورت استاد وابسته از آن‌ها استفاده کرد، تا کنون برای چهار استاد دانشگاه‌هایی در کره، سوئیس ابلاغ صادر شده و برای یک استاد دیگر فرآیند صدور در حال انجام است، این اقدام در زمینه آموزشی به دانشگاه کمک می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند فرآیند جذب استاد وابسته را تسهیل کند، اجرای دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر خارجی است. برگزاری دوره‌های مشترک پنج رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با چهار دانشگاه خارجی برنامه ریزی شده است و امیدواریم به تأیید نهایی برسد و رشته‌های مدنظر در دفترچه آزمون سراسری لحاظ شود.

کد خبر 342753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.