بزرگداشت مرد قلم برگزار شد

آیین بزرگداشت مرحوم امیر قلی امینی، روزنامه‌نگار معاصر برجسته اصفهانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این آیین به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شامگاه ۸ اردیبهشت‌ماه در سرای عطار اصفهان، با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری اصفهان برگزار شد.

در این مراسم محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره جهان‌شهری چون اصفهان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شهری، جهان‌شهر است که بتواند، ظرفیت‌های بومی خود را تبدیل به ظرفیت‌های جهانی کند. جهان‌شهر اصفهان هم ظرفیت‌های بومی بسیاری دارد که هنوز هم به آن‌ها پرداخته نشده است. یکی از اشخاصی که می‌توان از او، به‌عنوان سرمایه این شهر نام برد، مرحوم امیر قلی امینی است که باید بیش‌ازپیش به وی توجه کرد.

وی افزود: امروزه در اکثر نقاط جهان معتقدند فرهنگ فاخر، زمانی جان می‌گیرد که همه ما، فرهنگ‌عامه فردی داشته باشیم. به همین دلایل است که شهرداری اصفهان، واجب می‌دانست به شخصیت نمادینی چون امیر قلی امینی بپردازد و او را تبدیل به جریانی کند تا در شهر، هزاران امیر قلی امینی وجود داشته باشد.

سپس از عبدالحسین جعفری، به‌عنوان نویسنده روزنامه «اصفهان» به سردبیری امیر قلی امینی و از همکاران نزدیک او دعوت شد تا به ایراد سخنرانی درباره امینی بپردازد.

جعفری درباره نحوه آشنایی خود با امیر قلی امینی گفت: زمانی که نوجوان بودم، در گزارشی، وضعیت بد اتوبوس‌های شرکت اتوبوس‌رانی را توصیف کردم و این گزارش را در اختیار امیر قلی امینی قرار دادم. او به من لطف کرد و گزارشم در روزنامه‌اش چاپ شد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت اصفهانی ادامه داد: این اولین باری بود که بااینکه الفبای روزنامه‌نگاری را بلد نبودم، گزارش من در روزنامه‌ای چاپ می‌شد. ضمن این‌که برای همه جالب‌توجه بود که امیر قلی امینی که در شرایط جسمانی خاصی قرار داشت، دست رد به تمام ناتوانی‌های جسمی می‌زد و با شجاعت، پا به عرصه روزنامه‌نگاری گذاشته بود.

 جعفری افزود: محمدعلی جمال‌زاده، داستان‌نویس اصفهانی در وصف امیر قلی امینی نوشته است: "در اروپا، پاسکال، معروف است و در مملکت ما، شما مثال‌زدنی هستید."

او گفت: روزنامه «اصفهان» امیر قلی امینی، یکی از روزنامه‌های تأثیرگذار شهر بود که به‌محض نقد به موضوعی، مسئولان مربوط به آن معضل در شهر، اقدام به رفع نقص در آن مسئله می‌کردند.

وی در پایان افزود: امشب قرار بود مراسم بر سر مزار امیر قلی امینی به همراه نورافشانی برگزار شود، اما امکان آن فراهم نشد. مرحوم امیر قلی امینی در زمان حیات، به مسئله وجود گروه‌ روزنامه‌نگاران اندیشیده بودند، بنابراین، باید به حرمت وصیت‌نامه او، بنیاد فرهنگی امیر قلی امینی، قدمگاه اصحاب رسانه شود.

پس از سخنان جعفری، فیلم مستندی از امیر قلی امینی پخش شد که امینی، در آن از وضعیت بیماری خود و نحوه شروع فعالیت‌هایش می‌گفت.

پس از اتمام مستند، از منیژه امینی، یگانه دختر امیر قلی امینی دعوت شد تا درباره پدرش بیشتر بگوید.

منیژه امینی در سخنانش، از برادرانش، رضا ابوعطا_ مینیاتوریست بزرگ ایرانی، فضل‌الله صلواتی_ همکار امیر قلی امینی و تمام کسانی که در راه زنده نگه‌داشتن نام و یاد پدرش، کوششی کرده‌اند، تشکر کرد و در پایان سخنان او، کانون نخبگان جوان، فرصت را مغتنم شمرد تا هدیه‌ای به منیژه امینی تقدیم کند.

منیژه امینی ضمن اظهار تشکر بابت این هدیه اظهار کرد: قبل از اینکه از هدیه کانون نخبگان جوان تشکر کنم، باید از حضورشان در این بنیاد، بعد از این‌همه بی‌اعتنایی و فراموشی تشکر کنم. اگرچه حضور این گروه، طبق اساسنامه مدون بنیاد نیست، اما موجب جلوگیری از تخریب بیشتر این ساختمان شد و کاربرد آن‌ها از این بنا، بهتر از استفاده‌های نامتعارفی است که قبل از حضورشان از ساختمان می‌شد.

در بخش بعدی مراسم، از فضل‌الله صلواتی دعوت شد تا از زبان او نیز درباره امیر قلی امینی، مطالبی بیان شود.

صلواتی گفت: دبستان امیر قلی امینی، بهترین دبستان زمان خود معرفی می‌شد و روزنامه و تفکر سیاسی آزادی‌خواهانه او نیز جزء بهترین‌ها بود. زمانی که در جریان ملی شدن صنعت نفت، همه فرار می‌کردند، امیر قلی امینی در کنار مصدق و در حمایت از او، خسارات زیادی متحمل شد.

پس‌ از آن، یک گروه موسیقی به اجرای دو قطعه موسیقی سنتی در این مراسم پرداختند.

در انتهای مراسم نیز از نشان ملی روزنامه‌نگاری امیر قلی امینی رونمایی شد. این نشان طلایی قرار است ۱۷ مردادماه، به مناسبت روز خبرنگار در مراسمی به خبرنگاران برتر اهدا شود. همچنین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان، درصدد بین‌المللی کردن این نشان است.

کد خبر 342725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.