اصفهانی ها، یاد صائب تبریزی را گرامی داشتند

مقبره صائب، شاید یکی از دنج ترین فضاهای احساسی اصفهان باشد. یک ایوان ساده با تعدادی سنگ قبر در میان آن که در گوشه ای از پارکی مجاور یک مادی واقع شده، تصویری است که اکثر اصفهانی ها از این مقبره در ذهن دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا پیش از سال ۱۳۱۷، کسی از وجود این مقبره خبر نداشت تا این که جلال الدین همایی به باغی که بخشی از موقوفات مسجد لنبان بود و در آن همیشه قفل بود، راه یافت و پس از حفاری در آن، قبر صائب و دیگران را یافت. انجمن شعر صائب هم در دهه های گذشته، هر هفته در کنار این مقبره، نشست های شعرخوانی خود را برپا می کرد.

چند سالی هست که شهرداری به اهمیت احیای بیشتر این مقبره پی برده و شاهد برگزاری گاه به گاه برنامه های مختلفی در آن بوده ایم. در همین راستا، مراسم «شبی با صائب»، شامگاه شنبه _۸ اردیبهشت ماه_ به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، با حضور جمعی از مدیران شهری و علاقمندان به شعر و ادب پارسی در جوار آرامگاه صائب برگزار شد.

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان در  این مراسم به اهمیت شناخت فضاهایی چون مقبره صائب اشاره کرد و گفت: اصفهان به عنوان شهری تاریخی شناخته شده و به همین دلیل، در هفته فرهنگی اصفهان، جاذبه های مختلف این شهر را معرفی کردیم تا تعلق شهروندان به آن در راستای شعار «شهری که دوستش دارم» افزایش پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: از تمامی نویسندگان و هنرمندان اصفهانی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، برای برگزاری مراسم «شبی با صائب» و دیگر برنامه های متنوع در محلات مختلف شهر در هفته فرهنگی اصفهان تشکر می کنم.

مهین شکرانی، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان هم به شیخ بهایی، چهره تاریخی مهم دیگر این شهر اشاره و اظهار کرد: یکی از خدماتی که شیخ بهایی برای اصفهان انجام داد، تقسیم آب زاینده رود بود که امروز متأسفانه با خشکسالی آن روبرو هستیم و امیدواریم با نزول بارش های آسمانی، وضعیت شهر اصفهان نسبت به گذشته بهبود پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک، شاهد رخدادهای فرهنگی بزرگ تری در شهر اصفهان باشیم.

محمد حسین ریاحی، اصفهان شناس هم صائب تبریزی را یکی از شاعران مطرح کشور دانست و گفت: این شاعر، جاذبه زیادی در طول زمان خود داشت و سفرهای زیادی در طول عمر خود کرد. البته تا دهه ۴۰ اثری از  قبر صائب نبود، اما با تلاش های جلال الدین همایی، مکان فعلی کشف شد.

وی ادامه داد: متأسفانه ظرفیت های فرهنگی اصفهان مغفول مانده است. البته  این شهر در دوره های مختلف تاریخی، در عرصه های فرهنگی، هنری و علمی مطرح بوده و در دوران باستان هم به عنوان دومین پایتخت محسوب می شده و مورد توجه امیران و بزرگان کشور بوده است.

این تاریخ شناس اصفهانی با تاکید بر این که بسیاری از آثار تاریخی در حوزه فرهنگی و هنری اصفهان از میان رفته، تصریح کرد: بزرگان بسیاری همچون صاحب ابن عباد در این شهر فعالیت داشته اند و کتاب های حمزه اصفهانی و ۱۴ سال فعالیت ابن سینا در این شهر، از دیگر موارد جالب توجه اصفهان است.

وی احیای آثار تاریخی اصفهان را ضروری دانست و اضافه کرد: مَدرَس ابن سینا، یکی از مکان هایی است که باید به عنوان یک مرکز فرهنگی مورد توجه بگیرد، زیرا در گذشته به دلیل بی توجهی، برخی از کتب این دانشمند بزرگ از بین رفت.

ریاحی به اتفاقات دوران آل بویه و سلجوقیه در اصفهان هم اشاره کرد و گفت: در این دوره، کتابخانه بزرگ و ارزشمند صاحب ابن عباد شکل گرفت، درحالی که در سراسر دنیا چنین کتابخانه ای وجود نداشت و در دوران سلجوقی نیز اصفهان به عنوان پایتخت انتخاب شد و بسیاری از نامگذاری های امروز نیز از همان دوران باقی مانده است.

وی ادامه داد: در اصفهان، شاعران بزرگی همچون رفیع الدین لنبانی وجود داشته اند که محله ای همجوار با آرامگاه صائب، به نام این شاعر نامگذاری شده و به عنوان بهشت شهر اصفهان مطرح بوده است. از سوی دیگر از آنجایی که شاه عباس، این منطقه را در اختیار تبریزی ها قرار داد، آنها این منطقه را عباس آباد نامیدند.

این اصفهان شناس با تاکید بر این که در طول جنگ های مختلف ازجمله حمله تیمور لنگ، دو سوم اصفهانی ها کشته شدند، گفت: با این شرایط، باز هم این شهر به دلیل وجود زاینده رود و باغ های اطراف آن، مورد توجه بود و با روی کار آمدن شاه عباس و انتقال دانشمندان بزرگی همچون میرداماد و شیخ بهایی به این شهر، اصفهان جلوه دیگری به خود گرفت و منشأ تحولات عظیمی شد.

مصطفی هادوی، شاعر پیشکسوت اصفهانی هم اظهار کرد: یکی از انگیزه های برگزاری مراسم بزرگداشت صائب، این بود که شهروندان با این شاعر گرانقدر، آشنایی بیشتری پیدا کنند و در همین راستا من نیز در طی ۱۲ سال در مورد زندگی و آثار او تحقیق کردم تا بتوانم به جنبه های مختلف شخصیت صائب تبریزی دست یابم.

وی با بیان این که در زمان صفوی، پادشاهان به شاعران توجهی نداشتند، افزود: بر همین اساس، صائب نیز به هندوستان مهاجرت کرد، اما اصفهان را از یاد نبرد و دویست هزار بیت در وصف این شهر سرود که در موزه ای نگهداری می شود.

این شاعر ضمن تشکر از شهردار قبلی اصفهان بابت مرمت آرامگاه صائب گفت: مقبره این شاعر، یکی از نمادهای مهم شهر اصفهان است و خوشحالیم امروز به قدمگاه علاقمندان فرهنگ و هنر تبدیل شده است.

بخش های جالب دیگر این برنامه هم اجرای گروه سرود و موسیقی پیشکسوتان اصفهان، رونمایی از دو تابلوی نقاشی خط اثر استاد عباس عمومی و قرعه کشی مسابقه شخصیت شناسی شیخ بهایی بود که به جذابیت بیشتر آن می افزود.

کد خبر 342677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.