روایت رزاق گزی و سرتیپ سدهی در «تاریخ تئاتر اصفهان»

آیین رونمایی از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان، نمایش‌های سنتی» به تألیف پرویز ممنون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این رونمایی، عصر شنبه -۸ اردیبهشت‌ماه- به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه تئاتر اصفهان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری استان اصفهان برگزار شد.

محمدرضا رهبری، مدیر تالار هنر اصفهان و مدیر اجرایی این مراسم گفت: در این مراسم، چهار رخداد مهم برنامه ریزی شده است. نخست رونمایی از کتاب ارزشمند «تاریخ تئاتر اصفهان» نوشته دکتر پرویز ممنون و رونمایی از تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان که حاصل دو سال تلاش و شامل مصاحبه با ۳۵ نفر از فعالان و پیشکسوتان تئاتر است. این مجموعه، موضوع محور است و در آن به موضوعاتی چون موضوعات روز طراحی تئاتر، موسیقی و مدیریت تئاتر اشاره شده است. پس از آن هم از پوستر اولین جشنواره نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان رونمایی می شود. همچنین در انتهای مراسم نمایشگاه عکس تئاتر اصفهان، با مضمون گسترش و توسعه تئاتر در اصفهان رونمایی خواهد شد. 

پس‌ از آن، کلیپ مستندی شامل نقل‌قول‌های پیشکسوتان تئاتر اصفهان درباره «تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان» که از سال ۹۵ توسط تعدادی از هنرمندان و دغدغه‌مندان این عرصه گردآوری می‌شود، پخش شد.

همچنین در این مراسم، از پوستر اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان، هم رونمایی شد و محمدرضا رهبری، لوح‌های تقدیری به پیشکسوتان تئاتر اصفهان تقدیم کرد. در ادامه این مراسم، نوید مقدسی، یکی از استادان آواز اصفهان، به همراه نوازش سه‌تار، به اجرای قطعه‌ای موسیقی پرداخت.

سپس از پرویز ممنون دعوت شد تا درباره روند شکل‌گیری و تألیف این کتاب ارزشمند، توضیحاتی را برای حضار بدهد. پرویز ممنون ضمن تصریح این مسئله که در ابتدای جوانی‌اش از رشته کشاورزی در دانشگاه انصراف داده و به رشته تئاتر وارد شده، گفت: به خاطر ادامه تحصیل در خارج از کشور، مورد تمسخر افراد دور و نزدیکی قرار گرفتم که به من می‌گفتند «چشم و ابرو آمدن که تحصیل نمی‌خواهد، آن‌هم در اروپا، اما من پای اهدافم ایستادم و به دنبال آن، تمام تحقیر و تمسخرها را تحمل کردم.»

وی افزود: از ابتدای سال ۴۴ تصمیم گرفتم زمانی که به اصفهان بازگشتم، اسناد و مدارکی چون عکس‌ها، بلیت و بروشورهای نمایش‌هایی را که اجرا می‌شوند، گردآوری کنم. به ایران که بازگشتم و در دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران مشغول به کار شدم، دستم برای این کار بازتر شد و با رفت‌و آمدهایم به اصفهان شناخته شدم. پس‌ از آن، هر شخصی که سند یا مدرکی در گنجینه خود داشت و یا به دست می‌آورد، آن را به دستم می‌رساند و من هم آن‌ها را گردآوری می‌کردم. درنتیجه ارزش این کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان، نمایش‌های سنتی» در قدمت و ارزش اسنادی است که در آن آمده، اسنادی که حدود ۵۰ سال عمر دارد.

پرویز ممنون  اذعان کرد: موضوع پایان‌نامه دکترای من در مورد تعزیه بود. در آن زمان به اصفهان آمدم و در حومه شهر، در بخش‌هایی چون خمینی‌شهر به تحقیق میدانی پرداختم. در آن زمان، رزاق گزی و سرتیپ سدهی از تعزیه‌خوانان مشهور اصفهان بودند که همه صحبت‌هایشان را در کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» آورده‌ام.

او ادامه داد: یکی از ارکان اصلی و درواقع پدر تئاتر اصفهان، علی‌محمد رجایی است که در آن زمان، ماه‌ها با وی صحبت می‌کرد و او ده سطر با دستخط خودش برای من نوشته که در کتاب آمده است. نه‌تنها از او، بلکه از همه بزرگان آن زمان، اسنادی در اختیار دارم که مکتوب یا به‌صورت ضبط‌ شده است.

ممنون در پایان گفت: در اروپا از حرفه تئاتر نان خوردن، زحمت بسیاری دارد، اما من، خوشبختانه جایگاه خود را یافتم و حتی مقلدانی هم در اروپا دارم. با همه این‌ها در مقابل کسانی که در اصفهان، کار تئاتر انجام می‎دهند، سر تعظیم فرود می‌آورم، چراکه ازنظر من، داستان شما، داستان لوکوموتیوی است که روی ریل نیست و آن را روی خاک انداخته‌اند و می‌گویند حرکت کن!

به گزارش ایمنا، در انتهای این مراسم، به دعوت پرویز ممنون، ژاله رجایی، دختر علی‌محمد رجایی به جایگاه سخنرانی آمد و چند کلامی درباره گذشته تئاتر اصفهان ذکر کرد. سپس در حضور پیشکسوتان تئاتر اصفهان، از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» رونمایی شد.

کد خبر 342717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.