آثار پروژه جهانی «طراحان آزاد» به اصفهان رسید

نمایشگاه پوستر پروژه گروهی طراحی گرافیک «طراحان آزاد» در موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افتتاحیه این نمایشگاه، به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، عصر ۸ اردیبهشت‌ماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.

این نمایشگاه به کوشش علی‌رضا عسگری‌فر و با همکاری استودیو کارگاه برگزارشده و آثار چهل طراح گرافیک در آن به نمایش درخواهد آمد. پوسترهای مجموعه «طراحان آزاد»، جوایز متعددی در نمایشگاه‌ها و مسابقات گرافیک کسب کرده و در گنجینه مجموعه‌های هنری عمومی مانند موزه‌ گرافیک ایران، دانشگاه LAU بیروت و موزه هنرهای دکوراتیو پاریس نگهداری می‌شود.

این پروژه در تابستان ۱۳۸۷ در استودیو رضا عابدینی، طراح گرافیک برجسته طراحی و اجرای آن از پاییز همان سال با مدیریت هنری آریا کسایی در استودیو کارگاه آغاز شد و تـا امروز بیش از ۳۵۰ پوستر از چهل طراح گرافیک در این مجموعه طراحی، چاپ و منتشرشده است.

اصفهان، هفتمین شهر پس از تهران و چندین شهر خارجی است که میزبان نمایشگاه طراحی‌های گالری «طراحان آزاد» است.

پیش از افتتاح این نمایشگاه، نشستی کوتاه با حضور برخی از دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه و مسئولان شهری برگزار شد.

مهدی مقدری، سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست گفت: بیش از هر چیز خوشحالم که اصفهان پس از سال‌ها در مسیر دیگری در حال حرکت است. در این چند روز که برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در حال برگزاری است، شاهد عملی شدن قول و وعده‌هایی هستیم که سال گذشته در دوران شورای شهر، مدعی آن بودیم.

او ادامه داد: از ابتدا تصمیم داشتیم از وقتی‌که وارد شورا شدیم، فرصت‌های فرهنگی و هنری را در اختیار افرادی قرار دهیم که شاید رانت و ارتباطات خاص نداشته باشند، اما تجربه لازم برای ارائه آثار خود دارند.

مقدری اضافه کرد: خوشبختانه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، طبق تعهدات مدیریتی خود به جریان‌های مؤثر و روشنفکر شهری اعتماد کرد تا آن‌ها دوباره به این عرصه‌ها بازگردند. ما هم قول می‌دهیم فضاهای هنری متروکه را به‌زودی برای استفاده هنرمندان به جریان درآوریم.

علیرضا عسگری‌فر هم که برای ارائه چند کلامی در رابطه با پیدایش پروژه «طراحان آزاد» پشت تریبون قرارگرفته بود، گفت: من طراحی پوستر می‌کردم و با استودیو کارگاه و آریا کسایی آشنا شدم. ازآنجا، کلید این نمایشگاه زده شد و پس از دو سال تکاپو و تلاش برای برگزاری آن، درنهایت در اصفهان برگزار شد.

عسگری‌فر در ادامه از کادر استودیو کارگاه، آریا کسایی، کادر اجرایی موزه هنرهای معاصر اصفهان و افراد مختلفی که در انجام این پروژه یاری‌رسان بوده‌اند،  تشکر کرد.

آریا کسایی، مدیر هنری پروژه «طراحان آزاد» هم برای ارائه توضیحاتی در رابطه با پیدایش این پروژه به روی صحنه آمد و برای حضار، روند شکل‌گیری این پروژه را شرح داد.

او در شروع، در رابطه با شهرت گالری «طراحان آزاد» در تهران چند کلامی صحبت کرد و سپس به اهمیت وجود و طراحی مجموعه پوسترهای پروژه «طراحان آزاد» تأکید کرد.

وی وجوه تکنیکال و تخصصی طراحی پرتره‌های این گالری را موردبررسی قرار داد و شیوه طراحی فرمت کلی آثار را توضیح داد. او درباره فرمت کاتالوگ‌ها و دعوت‌نامه‌هایی که بر اساس پوسترهای اصلی ساخته‌شده، هم نکاتی را شرح داد و به پتانسیل تبدیل پوسترها به کتاب نیز اشاره کرد.

آریا کسایی در ادامه به سختی‌های موجود در طراحی پوستر به علت وجود دو زبان معیار فارسی و انگلیسی برای طراحی اشاره کرد و سپس به موضوع انگاشتن یک پوستر به‌عنوان یک اثر هنری گذری زد و نمونه‌هایی از پوسترهای خاص نمایشگاه را که نشان‌دهنده این خاصیت بود، برای حضار نمایش داد و توضیحات لازم را پیرامون طراحی این پوسترها ارائه کرد.

نمایشگاه پوستر پروژه گروهی طراحی گرافیک «طراحان آزاد» تا ۱۰ خردادماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان، برای بازدید علاقه‌مندان به گرافیک و هنر برپا است.

کد خبر 342709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.