نام‌های تکراری از خیابان‌های اصفهان حذف می‌شود

رییس شورای نامگذاری معابر و اماکن شهری اصفهان گفت: تغییر نام و نامگذاری خیابان‌ها متناسب با پیشنهادهای مطرح شده از جانب مردم و بر اساس هویت تاریخی و فرهنگی محلات صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، یکی از گلایه‌های اصلی مردم فاصله گرفتن بسیاری از خیابان‌ها و میادین شهر از نام ‌های تاریخی آنها و همسو نبودن این نام ها با هویت فرهنگی محلات و یا مشابه بودن اسامی است. بر همین اساس در دوره جدید مدیریت شهری، شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان با حضور دو نفر از اساتید برجسته دانشگاه و فعالان فرهنگی شهر به عنوان نمایندگان شهردار اصفهان در این شورا، تشکیل شد تا اقدامات لازم در خصوص نامگذاری معابر و خیابان ها متناسب با خواست مردم، اساتید دانشگاه و همچنین بر مبنای هویت تاریخی و فرهنگی محلات صورت گیرد.

استاد حسین معارفی از اساتید برجسته تاریخ و معماری شهر اصفهان است که خدمات ارزنده ای در زمینه معماری و فرهنگ شهر اصفهان انجام داده است. پیشنهاد نامگذاری یکی از خیابان های شهر اصفهان به نام این استاد برجسته، بهانه ای شد تا مهدی مقدری رییس شورای نامگذاری معابر و اماکن شهری اصفهان و سخنگوی شورای شهر، دیداری با خانواده این استاد داشته باشد.

وی در حاشیه این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شورای نامگذاری اظهار کرد: در این شورا سعی می شود بخشی از معابر و مکان های شهری اصفهان به نام بزرگان فرهنگ، تاریخ و هنر اصفهان نامگذاری شود چراکه معتقدیم چهره های ماندگاری که در تاریخ اصفهان از آنها به نیکی یاد می شود بخشی از سرمایه های نمادین و اجتماعی ایران هستند.

مهدی مقدری با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان نمایندگان شهر این است که هیچ گاه اجازه ندهیم به سرمایه های اصفهان، آسیب و خللی وارد شود، تصریح کرد: این سرمایه ها همواره به عنوان یک پشتوانه غنی در میراث فرهنگی و معنوی اصفهان، درخشان و پابرجا هستند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بر همین اساس در یکی از جلسات شورای نامگذاری و بر اساس پیشنهاد مردم، قرار شد خیابان مصلی در مجاورت میدان قدس (طوقچی) به دلیل مشابهت با خیابان مصلی در منطقه ۶ شهرداری به نام استاد معارفی تغییر کند.

وی اضافه کرد: بر اساس تحقیقات محیطی و دانشگاهی صورت گرفته، خیابان مصلی در محله طوقچی محل زندگی خانواده استاد معارفی استاد بزرگ حوزه تاریخ، مرمت و معماری بوده که خدمات بسیار بزرگ و ارزشمندی در حفظ بناهای عظیم تاریخی اصفهان مانند میدان نقش جهان انجام داده است. از همین رو این خیابان، بهترین مکان برای نامگذاری به نام استاد معارفی است که این انتخاب با استقبال بسیار زیادی در مجامع فرهنگی و هنری روبرو شد.

مقدری با اشاره به دیدار با خانواده مرحوم استاد معارفی، تأکید کرد: خانواده استاد از این حرکت به شدت استقبال کردند و امیدواریم این نامگذاری سرآغازی برای پاسداشت دیگر نام ها و مفاخر شهر اصفهان باشد.

وی نامگذاری خیابان ها را متناسب با پیشنهادهای مطرح شده از جانب مردم و اسناد هویتی و فرهنگی شهر ذکر کرد و افزود: همچنین این شورا در خصوص نام معابر و مکان های جدیدی که توسط شهرداری احداث می شود نیز بر همین اساس تصمیم گیری می کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای نامگذاری خیابان ها به حذف نام‌های تکراری که در خیابان های شهر وجود دارد نیز ورود کرده است، گفت: به طور مثال پیوستن منطقه خوراسگان به حریم شهری اصفهان سبب شده با نام های مشابهی در خیابان ها مواجه باشیم که نیازمند تغییر است. چراکه در برخی موارد شباهت نام ها در انجام امور شهری اختلال ایجاد می کند.

کد خبر 342644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.