ضرورت مصرف مکمل ویتامینD در همه سنین

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ویتامینD تنها ماده مغذی است که همه انسان‌ها به مصرف مکمل آن نیاز دارند و مکمل ویتامینD باید در همه سنین مصرف شود.

میترا زراتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهم ترین عملکرد ویتامینD  در بدن انسان، تقویت سیستم ایمنی و اثرات مهم آن در پیشگیری از آلرژی است.

وی با بیان اینکه در فصل بهار افراد بسیاری مستعد آلرژی هستند، افزود: بروز آلرژی‌ها به دلیل عدم ایمنی سیستم ایمنی است که بدن را تحت تاثیر آلرژی‌های محیطی قرار می‌دهد و این مساله باعث مشکلات بالینی بسیاری برای افراد می‌شود.

زراتی با بیان اینکه برای همه افراد لازم است که حداقل یکبار در سال سطح ویتامینD  خون خود را بررسی کنند، گفت: اگر افراد کمبود ویتامینD  داشته باشند سیستم ایمنی آنها به خوبی عمل نمی‌کند و مستعد عفونت‌ها و حتی بسیاری از آلرژی‌ها خواهند بود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص عدم کنترل بیماری‌ها گفت: گاهی دیده می‌شود که افراد مشکلات مزمن غیر واگیر مانند فشارخون بالا یا دیابت دارند و علی‌رغم مصرف داروها بیماری آنها به خوبی کنترل نمی‌شود و در تحقیقات متخصصان مشخص شده است که اگر ویتامین D این افراد بررسی شود در صورت کمبود این ویتامین، مصرف مکمل‌ تا حدودی زیادی وضعیت بیماری آنها را بهبود می بخشد و به این ترتیب قند و فشارخون آنها کنترل خواهد شد.

این متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود که افراد مبتلا به دیابت، مشکلات قلبی عروقی یا فشار خون یک تا دو بار در سال ویتامینD  خون خود را چک کنند.

وی با تاکید بر اینکه عملا ماده غذایی حاوی ویتامین D وجود ندارد، افزود: اگرچه موادی مانند زرده تخم‌مرغ حاوی مقدار محدودی ویتامینD  است اما به هیچ‌وجه این میزان تا حدی نیست که بتواند نیاز بدن را تامین کند.

زراتی با بیان اینکه ویتامینD تنها ماده مغذی است که ما به مصرف مکمل آن نیاز داریم، تصریح کرد: این مکمل در تمام سنین باید مصرف شود، هم‌چنین قطره ویتامین AD از ۱۵ روز بعد از تولد شروع می‌شود و تا پایان دو سالگی ادامه دارد و حتی در خصوص کودکان بعد از دو سالگی باید هفته‌ای یکبار از قطره‌های ویتامین  D برای آنان استفاده شود و در صورت کمبود این ویتامین باید از قرص‌ها و قطره‌های آن به شکل هفتگی استفاده شود.

کمبود ویتامین D در بروز سرطان‌ها موثر است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص تاثیرات مثبت این ویتامین بر بیماران گفت: در بررسی افرادی که سرطان سینه یا سرطان‌های دیگر ازجمله سرطان پروستات یا کلون داشته اند این موضع تشخیص داده شده که در این افراد کمبود ویتامین D از قبل وجود داشته است به همین دلیل است که تاکید می شود افراد مبتلا به سرطان یکبار در سال ویتامینD  بدن خود را چک کنند چراکه اساسا این ویتامین ضد التهاب است و کمبود آن در شیوع مجدد سرطان نقش دارد.

زراتی با اشاره به معضلاتی مانند محرومیت از نور خوشید و شدت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، افزود: با توجه به زندگی آپارتمانی و وجود آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، افراد چندان در معرض نور آفتاب نیستند و حتی ممکن است در معرض نور آفتاب هم باشند اما این ویتامین به اندازه کافی در بدن وی ساخته نمی‌شود و تنها راهکار این موضوع مکمل‌یاری است. همه افراد حتی اگر سطح ویتامینD آنها نرمال است باید بر اساس پروتکل وزارت بهداشت ماهیانه یک عدد قرص ۵۰ هزار میلی ویتامینD  را مصرف کنند و این جزو درمان نیست و تنها به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه متاسفانه مشکل اگزماهای پوستی در بدن کودکان افزایش داشته است، تصریح کرد: ممکن است در چنین کودکانی مادر با کمبود ویتامینD  باردار شده باشد و معمولا آلرژی‌ها مانند آلرژی به شیر گاو یا آلرژی‌های فصلی در کودکان زیر ۲ سال بیشتر دیده می شود که علت آن کمبود ویتامین D است، بنابراین وقتی مادر به اندازه کافی ویتامین D ندارد و این ویتامین در شیر او ترشح نمی‌شود عملا کودک دچار کمبود می‌شود و به همین دلیل پروتکل قطعی این است که تا پایان دو سالگی حتی بدون یک روز قطع کردن، قطره ویتامینAD  به کودکانخورانده شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اهمیت وجود این ویتامین در افرادی که دچار مشکلات التهابی روده یا معده هستند، ادامه داد: کمبود ویتامین D به افزایش التهاب در بدن منجر می‌شود و وجود التهاب در بدن به افزایش مشکلات گوارشی می‌انجامد و تنها کمبود این ویتامین تنها به معنای پوکی استخوان نیست بلکه عوارض کمبود علاوه بر پوکی استخوان در قسمت‌های مختلف بدن بروز می‌کند.

وی در خصوص اهمیت این ویتامین در دوران بارداری تاکید کرد: باید سطح ویتامینD در زنانی که قصد بارداری دارند، بررسی شود چراکه احتمال سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری در بانوانی که کمبود ویتامینD  دارند به مراتب بیشتر از زنانی است که سطح نرمال این ویتامین را دارند.

زراتی با تاکید بر اینکه جهشی در ژن گیرنده ویتامین D در سطح سلول‌های ساکنان خاورمیانه اتفاق افتاده است، تصریح کرد: اگر سطح ویتامینD خون یک فرد اروپایی ۳۰ میلی‌گرم باشد باید در یک فرد ایرانی این سطح ۵۰ باشد چراکه برداشت ویتامینD  در خون افراد ساکن در این مناطق با افراد ساکن در دیگر مناطق دنیا متفاوت است، به همین دلیل باید سطح ویتامینجامعه ایرانی در حد بالاتر از توصیه جهانی چک شود تا کمتر شاهد کمبود این ویتامین و عوارض آن باشیم.

الزام مصرف ویتامین D یک پروتکل جهانی است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر مصرف دو مکمل امگا ۳ و ویتامینD گفت: در خصوص مصرف امگا ۳ شرایط خاصی وجود دارد اما در خصوص ویتامینD الزام مصرف آن جزو پروتکل جهانی در تمام سنین است، ضمن اینکه این موضوع در سن سالمندی بسیار مهم است.

زراتی با اشاره به ضعف سیستم ایمنی بدن در دوران سالمندی، افزود: وقتی ویتامینD کم باشد سیستم ایمنی به خوبی عمل نمی‌کند، به خصوص که کلیه و کبد افراد سالمند نیز مانند افراد جوان قادر به ساخت ویتامین D از طریق نور خورشید نیست و این نشان دهندۀ اهمیت مصرف این مکمل در سنین سالمندی است.

این متخصص تغذیه در خصوص ارتباط کمبود ویتامینD با بیماری "ام‌اس" گفت: در افرادی که سابقه بیماری خودایمنی مانند "ام‌اس" یا "لپوس" دارند، این بیماری‌ها به شدت با کمبود ویتامینD  ارتباط دارد و در سالمندان مشکلات و عوارض استخوانی و شکستگی‌ها نیز به شدت خطرناک است تا حدی که شکستگی لگن در این بیماران حتی باعث مرگ می‌شود.

زراتی در انتقاد به مصرف بالای کلسیم در سالمندان تصریح کرد: در بسیاری موارد در سالمندان دیده می‌شود که به بهانه عدم ابتلا به پوکی استخوان به صورت بی‌رویه از مکمل کلسیم استفاده می‌کنند، در حالی که مصرف زیاد کلسیم به ویژه در سالمندانِ دارای سابقه سکته قلبی یا گرفتگی عروق به هیچ عنوان نباید بدون نظر متخصص تغذیه یا قلب انجام باشد چراکه مصرف بالای کلسیم در دوزهای بالای هزار باعث می شود که در عروق رسوب کرده و چون کلسیم لخته خون را سفت و حرکت آن را به تعویق می‌اندازد بنابراین توصیخ می شود که در دوران سالمندی مصرف کلسیم و آهن نباید بدون تجویز پزشک متخصص قلب و تغذیه صورت بگیرد.

کد خبر 342389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.