۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
بدون جراحی، خوب شوید

پیاده‌روی و نرمش همراه با تنفس هوای تازه در پیشگیری و درمان اختلالات عضلانی و استخوان‌ها نقش مهمی دارد زیرا علاوه بر تقویت آن‌ها به گردش خون و دفع مواد زاید بدن کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نرمش و انجام تمرین های ورزشی بخشی از فعالیت‌های فیزیکی است که باعث بازسازی و حفظ تقویت، استقامت، انعطاف‌پذیری، ثبات و تعادل بدن می شود. هدف از انجام ورزش درمانی، بازگشت شرایط فرد آسیب‌دیده به عملکرد کامل بدنی و از بین رفتن دردها است. تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی بخش مهمی از بازتوانی بیماران مبتلا به اختلالات عضلانی و اسکلتی است و فیزیوتراپیست‌ها معمولا در کنار اقدامات درمانی دیگر، تمرینات فیزیوتراپی متنوعی را در برنامه‌های توان‌بخشی ارایه می‌کنند.

آنچه در زیر می خوانید گفت‌وگو با عبد الکریم کریمی متخصص فیزیوتراپی و درمان های غیر جراحی ستون فقرات است.

تمرینات ورزشی تا چه اندازه در پیشگیری و درمان اختلالات عضلانی موثر است؟

یکی از اولین فعالیت ها در روز ارتباط با طبیعت است. جسم انسان نیز بخشی از بدن او است و باید با فعالیت و تحرک به فعالیت های روزمره بپردازد. ورزش و پیاده روی همراه با تنفس هوای تازه و ارتباط با طبیعت در پیشگیری و درمان اختلالات عضلانی و اسکلتی بسیار موثر است. تمرینات ورزشی علاوه بر تقویت عضلات و استخوان ها، سلول های بینایی، شنوایی و مغزی بدن را تحت تاثیر قرار داده و موجب بهبود گردش خون و تسریع دفع مواد زاید می شود و کل کارکرد سلول های بدن تغییر می یابد، بنابراین افرادی که دارای روحیه بالایی نیستند و و بر این باور هستند که خلاقیت بالایی ندارند با تمرینات بدنی می توانند وضعیت خود را بهبود ببخشند.

روش صحیح برای انجام تمرینات بدنی چگونه است؟

بهتر است بدانیم که همیشه در ابتدا و انتهای تمرینات، گرم کردن و سرد کردن بدن فعالیت بسیار مناسبی است و تمرینات را می توان با راه رفتن ساده شروع کرد و به تدریج با حرکت دست ها، مچ پاها، گردن، شانه ها و با منقبض و منبسط شدن عضلات، جریان خون را در کل بدن به حرکت در آورد. در واقع این نوع گرم کردن بدن باعث آمادگی بهتر سیستم قلبی و عروقی و تاندون ها بدن برای  تمرینات سنگین تر می شود.

بیماران مبتلا به روماتیسم نیازمند انجام چه تمریناتی هستند؟ 

اشخاصی که دارای بیماری روماتیسم هستند باید تمرینات مناسبی را برای روماتسیم انجام دهند تا جلوی سفتی بدن در آینده گرفته شود. این گروه از افراد هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوند، بدن و مفاصلی خشک دارند و شروع این حرکت ها برای بدن آنها بسیار مفید خواهد بود. البته سفتی عضلات در هنگام صبح در صورتی که ۱۰ دقیقه طول بکشد، نشان دهنده بیماری روماتیسمی نبوده و با انجام تمرینات صبحگاهی سفتی و اختلالات برطرف می شود.

درمان درد سیاتیک با تمرینات بدنی امکان‌پذیر است؟

 در ۹۵ درصد کمر دردها درگیری سیاتیک وجود ندارد و معمولا این درد به پشت ران و باسن نیز کشیده می شود. اما در خصوص سیاتیک تشخیص برعهده پزشک معالج است و نمی توان هر دردی در کمر را به سیاتیک نسبت داد. درصورت وجود سیاتیک در کمر درمان این بیماری در بیش از ۹۵ درصد از موارد یک درمان غیر جراحی و غیر دارویی است و ممکن است که دارو در ابتدای امر درد را تا اندازه ای تسکین دهد اما عامل اصلی درد را برطرف نخواهد کرد. نگرش جدید در درمان سیاتیک این است که به جای اینکه برطرف کردن علایم، باید عامل ایجاد این اختلال را بر طرف کنرد و در صورتی که یک حرکت نامناسبی در طول روز انجام  شود به عنوان مثال نشستن ها مناسب نباشد و شخص تکیه گاه مناسبی نداشته است و یا اگر پاها با زمین در تماس نباشند، باعث وارد شدن فشار بسیار مختصری در ستون فقرات افراد خواهد شد که در طول چند سال بعد با کمر دردی که در ظاهر شبیه سیاتیک است به پزشک مراجعه می کنند، البته توصیه می شود که نباید برای این گروه از بیماران دارو تجویز شود و یا عمل جراحی صورت بگیرد بلکه باید الگوی صحیح کار کردن و نشستن را برای فرد ایجاد کرد.

نقش شکسته بند ها به عنوان درمانگر قابل باور است؟

شکسته بندهای محلی اقدامات خوبی انجام می دهند اما نمی توان توصیه کرد که بیمار به این افراد به عنوان یک درمانگر بیماران نگاه کند چراکه ممکن است این گروه از دانش کافی برای درمان این نوع اختلالات بهره مند نباشند. ممکن است که شکسته بندها یک درمان ثابت را برای افراد متفاوت انجام دهند و عده ای با مراجعه به شکسته بند برای مدتی بهبود پیدا کنند اما عده ای نیز بهبود پیدا نکرده و درنهایت به جراحی نیاز دارند، یعنی اختلالی که بدون عمل جراحی قابل درمان بود با دست‌کاری این افراد نیازمند جراحی می شود.

توصیه شما به  بیماران مبتلا به آرتوز چیست؟

اختلال شایعی بنام آرتروز وجود دارد که بیماران بسیاری به این اختلال مبتلا هستند و مدام زانو یا ستون فقرات آنها  دچار آرتروز می شود و بیمار به نوعی با این بیماری سازگار می شود. تحقیقات بسیار وسیعی در مورد ستون فقرات صورت گرفته که نشان می دهد دردی که اشخاص به عنوان آرتروز می شناسند در واقع صحیح نیست و این دردها تغییرات طبیعی متناسب با سن افراد است که برای افراد متناسب با سن آنها در استخوان ها اتفاق می افتد.

نکته دیگر این است که خوردن مواد خوراکی متفاوت به این اختلال کمک نمی کند و علاوه بر این باعث بروز بیماری های معده و گوارشی نیز خواهد شد. پژوهش ها نشان می دهد که انجام تمرینات مناسب با وارد کردن فشارهای متناوب به غضروف های مفاصل، اختلالی را که به عنوان آرتروز شناخته می شود را برطرف خواهد کرد، البته انجام تمرینات مناسب و متناوب باید با توصیه های فیزیوتراپیست به بیمار انجام شود و باید دانست که آرتروز در ستون فقرات و زانو و مفاصل قابل و پیشگیری و درمان است.

این امید وجود دارد که ورزش باعث تغییر ساختار ژنتیکی شود؟

در عصر کنونی  همه باور دارند که حتی ژن ها قابل تغییر هستند. ژن ها برخلاف تصور قبلی دانشمندان و عموم مردم اجزای غیر قابل تغییر و ثابتی نیستند بلکه سیال و در حال جریان و تغییر هستند. در برخی از جوامع طول قد افراد تغییر یافته و از قد بلند تری برخوردار شده اند یا دوقلو هایی که دو مسیر متفاوت را در زندگی طی می کنند و بعد از طی شدن سال های متوالی در بررسی ساختار ژنتیکی آنها این تفاوت به وضوح قابل مشاهده است.

تغییرات با انجام فعالیت ها در لحظه اتفاق می افتد و این امر به نوع تغذیه و تمریناتی وابسته است و در واقع نگرش ها، باورها، اندیشه ها و احساسات به طور مدام ساختار ژنتیکی فرد را تغییر می دهد بنابراین افراد با انجام فعالیت های روزاانه در پی تغییر در بنیان و اساس زندگی خود هستند. 

کد خبر 342179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.