یادمانی برای عزت تکرار نشدنی سینمای ایران

انتظامی در انتخاب نقش‌ها و آثاری که به وی پیشنهاد می‌شد، دقت و وسواس خاصی به خرج می‌داد و همین گزیده‌کاری باعث شد که در کارنامه او، نام بزرگانی مثل داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی بیش از بقیه به چشم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «آقای بازیگر» سینمای ایران، در آخرین روز خردادماه ۱۳۰۳ در محله سنگلج تهران پا به عرصه حیات گذاشت. او که یکی از پنج اسطوره بازیگری سینمای ایران محسوب می‌شود، در طول حیات هنری‌اش در بیش از ۵۶ فیلم سینمایی و ۷۰ نمایش تلویزیونی، به‌عنوان بازیگر یا کارگردان، حضور داشت. او نخستین بازیگر ایرانی بود که موفق به کسب یک جایزه بین‌المللی سینمایی شد.

نخستین حضور او در عرصه سینما با فیلم «واریته بهاری» ساخته پرویز خطیبی و در سال ۱۳۲۸ رقم خورد. اما نقش‌آفرینی او در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸ بود که به نقطه عطف زندگی هنری انتظامی تبدیل شد. مرحوم انتظامی در این فیلم نقش «مش حسن» را بازی می‌کند که از سنگینی غم مرگ گاوش، شخصیت خودش را جای آن می‌گذارد و به «گاو مش حسن» تبدیل می‌شود.

انتظامی در رشته برق تحصیل کرده بود اما در سال ۱۳۲۶ و بعد از ورودش به عرصه هنر، به آلمان سفر کرد و در یک مدرسه آموزش سینما و تئاتر مشغول به تحصیل شد. او هم‌چنین در سال ۱۳۴۸ توانست بدون کنکور وارد دانشگاه هنرهای زیبای تهران شود و در رشته تئاتر تحصیل کند. انتظامی چندسال بعد در همان دانشگاه و دانشگاه الزهرای کنونی به تدریس پرداخت.

دانشگاهی که حکم چراغ را دارد

آقای بازیگر جایگاه مهمی برای تحصیلات دانشگاهی در هنر قائل بود و در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۸۷ با زاون قوکاسیان از مجموعه گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی گفت: «من معتقدم همه کسانی که کار هنری انجام می‌دهند باید به دانشگاه بروند؛ زیرا اگر عالی‌ترین استعداد و تجربه را هم داشته باشند، دانشگاه برایشان مانند چراغ می‌ماند در غیر این صورت کلیشه می‌شوند.»

انتظامی در انتخاب نقش‌ها و آثاری که به وی پیشنهاد می‌شد، دقت و وسواس خاصی به خرج می‌داد و همین گزیده‌کاری باعث شد که در کارنامه او، نام بزرگانی مثل داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی بیش از بقیه به چشم بخورد.

بخش مهمی از فعالیت هنری وی به دوران بعد از انقلاب اسلامی تعلق دارد که در فیلم‌هایی مثل «حاجی واشنگتن»، «کمال‌الملک»، «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون» «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما» نقش‌آفرینی کرد.

زندگی هنری عزت‌الله انتظامی الگو و سرمشق بسیاری از هنرمندان بوده است و خواهد بود. کتاب «من عزتم، بچه سنگلج» در سال ۱۳۹۲ توسط نشر سخن منتشر شد. این کتاب که به زندگی هنری انتظامی می‌پردازد، توسط غزاله سلطانی تهیه و تدوین شده است. هم‌چنین مستندی سینمایی به‌نام «آقای بازیگر» از زندگی عزت‌الله انتظامی ساخته شده است.

درست دو سال قبل از درگذشت استاد، پرویز پرستویی پیامی متفاوت برای زادروز ۹۲ سالگی چهره ماندگار سینمای ایران نوشت؛ پرستویی وی را استاد گرانقدر، عزت سینمای ایران و باباعزت مهربونم خطاب کرد و او را تکرارنشدنی نامید.

آقای بازیگر درباره سکانس آخر فیلم گاو در جایی گفته بود: فیلم با کشتن گاو به پایان رسید و بعد از آن همه بازیگران به تهران برگشتند اما من ماندم. همه پیگیر بودند که چرا من برنمی‌گردم به آنها گفتم برای کشتن گاو حالم زیاد خوب نیست باید مدتی در اینجا بمانم.

این هنرمند تکرار نشدنی سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بیست‌وششم مردادماه ۱۳۹۷، پس از یک عمر کار و فعالیت ارزشمند هنری، بر اثر کهولت سن و سکته مغزی، چشم از جهان فروبست.

کد خبر 342157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.