برنامه های هفته فرهنگی اصفهان با ۴ رویکرد

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: سیاست های شهرداری اصفهان منطبق با سه شاخصه انسان‌محوری، زیست‌محوری و پایداری است؛ اصفهان در زمینهٔ فرهنگ، کلان‌شهر نیست، بلکه جهان‌شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی امروز (شنبه) در نشست خبری برنامه های هفته فرهنگی اصفهان که از سوم اردیبهشت ماه با شعار "شهری که دوستش دارم" برگزار می شود با اشاره به اهمیت شناختن ظرفیت‌های موجود، اظهار کرد: اکنون با دو نقطه عطف روبرو هستیم؛ نخست، اردیبهشت‌ماه که تراکم گردشگری و روز اصفهان را در خود جای‌ داده و نقطه عطف اسطوره‌ای دیگر آذر ماه است؛ هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه برگزار می شود با همین هدف برنامه‌هایی را در راستای ایجاد و افزایش نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌ها در دستور کار قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه کسی را نمی‌شناسم که بر نشاط اجتماعی تاکید نداشته باشد، ادامه داد: تدوین برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان، با این پیش‌فرض است که موجب افزایش نشاط اجتماعی شود.  به‌ ویژه امروز  که با خشکی زاینده‌رود مواجه هستیم و از آنجایی‌که افسردگی مانع خلاقیت و زمینه‌ساز آسیب اجتماعی است، لازم است در راستای احترام به حقوق شهروندی، برنامه‌ها را به‌گونه‌ای ارائه دهیم که همه شهروندان از آن‌ها استفاده کنند.

وی  دومین رویکرد برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را افزایش خلاقیت اجتماعی دانست و گفت: اگر بخواهیم نخبه‌پروری کنیم، لازم است در زمینهٔ فرهنگ به‌صورت کارشناسی پیش رویم. از آنجایی‌که همه توجه‌ فرهنگ، به فرهنگ فاخر و عامه است، تلاش کرده‌ایم همه گروه‌ها را از جمله معلولان مورد توجه قرار دهیم، چراکه هرچه به فرهنگ و مسائل اجتماعی توجه شود، اثربخشی آن بیشتر می‌شود. در همین راستا لازم است خیریه ها، سمن‌ها و نهادهای مدنی را مؤثرتر کنیم.

معاون شهردار  با بیان اینکه هیچ تشکلی نبوده که برنامه‌ای ارائه داده باشد و دست رد به سینه او زده باشیم، گفت: سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری، در حال تدوین برنامه‌هایی برای این هفته است که با همکاری روابط عمومی شهرداری اصفهان، کمیته فرهنگ شهروندی، سازمان زیباسازی و سازمان حمل‌ونقل شهرداری اصفهان نهایی شده است. 

عیدی با اشاره به برگزاری برنامه ها در سطح شهر ادامه داد: از نظر جغرافیایی، برنامه‌ها شامل دو رویکرد شهری به معنای عام و محدوده‌های محروم فرهنگی و تاریخی است. به همین خاطر، مکان‌های پرازدحام و محور ستون فقرات شهری را درگیر برنامه‌ها کرده‌ایم. حتی سعی بر این است که مترو هم از این فضا دور نماند. در همین راستا لازم است برنامه‌ها عرصه‌محور باشند، مگر برنامه‌های ویژه‌ای که نیاز به فضاهای گسترده‌ای دارند.

وی با بیان این‌که لازم است مشارکت بخش‌های دیگر را نیز جذب کنیم، افزود: در حوزه ورزشی، هیئت‌های ورزشی شامل هندبال درگیر برنامه‌ها هستند، هیئت ها یک مزیت برای شهر محسوب می‌شوند و می‌توانند به برند ورزشی تبدیل شوند. افزون بر آن، مسابقات بانوان و ویژه‌برنامه‌هایی را در میدان نقش‌جهان، همراه با اجرای کشتی پهلوانی در نظر گرفته‌ایم.

رییس  سازمان فرهنگی، اجتماعی  ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری بزرگداشت هایی در این هفته ادامه داد: برای بزرگداشت استاد کیوان با آموزش‌وپرورش، برای بزرگداشت دکتر ارچنگ با اتاق بازرگانی و برای ویژه‌برنامه بزرگداشت امیر قلی امینی با  مطبوعات همکاری کرده‌ایم و امیدواریم در سال‌های بعد، این رویدادها  فرآیندمحور شود.

وی ادامه داد: بزرگداشت استاد امیر قلی امینی در ۸ اردیبهشت ماه در کتابخانه مرکزی برگزار می شود و مقرر شده در این روز نشان استاد امینی طراحی و در روز خبرنگار طی تنظیم آیین نامه ای به منتخبان اهدا شود و این مهم از سطح منطقه ای به فراملی تبدیل شود.

عیدی افزود: رویکرد دیگر برجستگی هویت اصفهان است، آن‌هم در حوزه محلات و کلان‌شهر. در این راستا با شبکه اصفهان اکران فیلم‌هایی را  هماهنگی کرده‌ایم. همچنین در حال برنامه ریزی نمایش‌واره دستگاه موسیقی هستیم  که اجرای آن مربوط به معاونت فرهنگی است.

وی ادامه داد: نقالی و رونمایی از نمایش‌های محلی و خیابانی با موضوع تندیس‌های همان خیابان در راستای اصفهان‌شناسی در دستور کار است. رویکرد چهارم، محیط‌زیست است، در همین راستا، برگزاری جشن هوای پاک و نمایشگاه حمل‌ونقل پاک توسط کمیته شهروندی و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری و برگزاری جشنواره روزنامه دیواری محیط‌زیست اصفهان را در دستور کار داریم. همچنین در زمینهٔ فعالیت نوجوانان، جشنواره روزنامه دیواری برگزار می‌کنیم تا بتوانیم نسلی از روزنامه‌نگاران را پرورش دهیم.

معاون شهردار اصفهان در رابطه با برنامه‌های قالبی گفت: موزه عصارخانه شاهی که از بی بدیل ترین موزه‌های جهان است و معبر تاریخی آن گم شده بود و شهرداری اصفهان آن را احیا کرد در این هفته افتتاح می شود. همچنین افتتاح خانه سلامت با موضوع سلامت را نیز در قالب گردشی مفرح برای بازدید کنندگان خواهیم داشت که این برنامه‌ها، مدت‌ها پیش شکل‌گرفته و اکنون آماده بهره‌برداری است.

عیدی ادامه داد: تجلیل فیلم‌های سینمای ‌آزاد، برگزاری مسابقات ورزشی همچون هندبال و داژبال بانوان، نشست‌های شب‌شعر طنز اصفهان با همکاری دفتر تخصصی ادبیات و زبان در باغ غدیر، برگزاری نمایشگاه فیزیک و سلامت، برنامه‌های عرصه‌محور و مرکزمحور در موزه هنرهای معاصر، رونمایی از مستندنگاری پروژه تاریخ شفاهی بازار اصفهان برای برگرداندن هویت از دست‌رفته اصفهان، رونمایی از کتاب «پای به پای زاینده‌رود» با همکاری تشکل‌های زیست‌محیطی، اجرای بازی‌های بومی و محلی، برگزاری جشنواره پرواز بادبادک‌ها، اجرای موسیقی با همکاری نمایندگان ۱۱ آموزشگاه موسیقی در فرهنگسرای کوثر، اجرای تئاترهایی با شاخص طنز در چهارباغ با ۲۰ موضوع مختلف و روایتگری امیر قلی امینی برای اصفهان‌شناسی، از جمله برنامه‌هایی است که این کمیته برای هفته فرهنگی اصفهان در نظر دارد.

وی  گفت: تعداد برنامه‌های هفته فرهنگی، ۶۲ برنامه است و در حوزه مناطق نیز شامل ۱۰۱ برنامه برگزار می‌شود، اما امیدواریم برنامه‌های شهری و محله‌محور هفته فرهنگی را تشکل‌ها و مؤسسات خیریه برگزار کنند.

معاون شهردار اصفهان درزمینهٔ تصدی‌گری و اقتصاد گفت: لازم است در چرخه فرهنگ و مردم اثرگذار باشیم. فرهنگ یک مقوله ساختاری است و کشورها و فرهنگ‌هایی می‌مانند که ظرفیت‌های بومی خود را به ظرفیت‌های جهانی تبدیل کنند.

کد خبر 341969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.