گوته و حافظ مثالی از عمق روابط فرهنگی ایران و آلمان

در پی اقدامی فرهنگی برای ایجاد هر چه بیشتر روابط فرهنگی بین‌المللی، تنی چند از اهالی فرهنگ و هنر کشور آلمان از رشته‌های مختلف ازجمله فلسفه، معماری و موسیقی، دیشب در موزه‌ حمام علی‌قلی آقا اصفهان با تنی چند از مسئولان شهرداری، شورای شهر اصفهان و هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف دیدار کردند.

به گزارش ایمنا، محوریت رسمی این بازدید، ملاقات هیئت آلمانی با هنرمندان ادیان اصفهان بود، ولی در عمل به بحث‌های فرعی زیادی در آن پرداخته شد.

محمدعلی صرامی،  رییس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی اجتماعی شهرداری اصفهان، در این نشست به ارتباطات فرهنگی عمیق میان ادبیات ایرانی و آلمانی پرداخت و تأثیرپذیری گوته، شاعر بلندپایه‌ آلمانی از حافظ شیرازی را از مثال‌های بارز این ارتباط عمیق دانست.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: ارتباط معنوی که گوته با حافظ شیرازی برقرار کرد و از طریق ادبیات درخشان خود به نمایاندن آن پرداخت، نشانگر قابلیت نزدیکی بسیار این دو فرهنگ به یکدیگر است که از همان زمان تا عصر حاضر، موارد بسیاری مؤید این نزدیکی بوده‌اند که از این جمله می‌توان به خواهرخواندگی شهر اصفهان با فرایبورگ نیز اشاره کرد.

۳۰۰ فعالیت شناخته شده در زمینه صنایع دستی

کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این نشست، به بعضی از جاذبه‌های هنری و پتانسیل‌های اقتصادی اصفهان برای هیئت آلمانی پرداخت.

وی با یاد کردن از اصفهان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم توریستی در ایران و جهان، در خصوص پتانسیل‌های اقتصادی این شهر خاطرنشان کرد: خلاصه‌ یک پژوهش شورای شهر اصفهان، مشخص می‌کند که شهر اصفهان در صورت برنامه‌ریزی صحیح و سیاست‌گذاری‌های مدیریتی درست، با داشتن بیش از ۳۰۰ عنوان فعالیت شناخته‌شده درزمینهٔ صنایع‌دستی ازجمله کاشی‌کاری، مینیاتور و قلم‌زنی و همچنین داشتن غذاهای محلی بسیار لذیذ و بسیاری دیگر از جاذبه‌های قابل‌انتقال و نمایش در اقصی نقاط جهان، می‌تواند بازده اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد.

وی افزود: در همین راستا، طرح‌هایی به‌عنوان مدل تجارتی در دست برنامه‌ریزی است که در صورت موفقیت، امکان ایجاد گالری‌های دائمی برای ارائه‌ محصولات فرهنگی اصفهان در نقاط مختلف جهان و به‌ویژه کشور آلمان را با توجه به خواهرخواندگی آلمان و فرایبورگ فراهم می‌سازند.

وی در ادامه‌ صحبت‌های خود افزود: هدف، این است که تمامی این طرح‌ها، درنهایت با سرمایه‌گذاری‌های شخصی به انجام برسند و شهرداری در تأمین مالی این پروژه‌ها نقشی نداشته باشد.

رضا روحانی، رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل اصفهان هم از دکتر کزازی به‌عنوان یکی از دست‌اندرکاران کلیدی این نشست قدردانی و خاطرنشان کرد که به‌واسطه‌ کمک‌های وی، این نشست برگزارشده است.

وی در ادامه‌ صحبت‌های خود به بازدید گردشگران اقصی نقاط جهان از شهر تاریخی اصفهان اشاره ‌کرد و آن را نشانگر پتانسیل‌های فرهنگی بسیار این شهر دانست.

اصفهان از زیباترین شهرهای جهان

نماینده هیئت آلمانی، یوتا هشتستر، از مسئولان آکادمی فرهنگی «گفت‌وگو»، ضمن ابراز شادی صمیمانه از حضور در اصفهان، این شهر را زیبا و باشکوه توصیف و خاطر نشان کرد: که شهر اصفهان بدون شک یکی از زیباترین شهرهای جهان است.

وی دراین‌باره افزود: در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ امکان سفر به این شهر تاریخی برای من فراهم شد که با هر بار بازدید، تمایل من به بازدید مجدد از این شهر باشکوه و اماکن تاریخی آن، به‌ویژه میدان نقش‌جهان، افزایش یافت.

هشتستر صحبت‌های خود به توضیحی مختصر در خصوص آکادمی فرهنگی گفت‌وگو پرداخت و هدف این آکادمی را ایجاد فضای مشترک هر چه بیشتر در راستای گفت‌وگوی میان تمدن‌ها، سوای از جهت‌گیری‌های مذهبی و تعصب قلمداد و در این خصوص خاطرنشان کرد: این آکادمی به بررسی و پژوهش در حوزه‌های هنر، جامعه، دین و فرهنگ می‌پردازد و برای نیل به این مهم، کنار گذاشتن اختلافات برخاسته از مذهب و دیگر رویارویی‌های فرهنگی، امری مسلم است.

انتقاد از هوای اصفهان

آریانا اشنوت ولک، معمار آلمانی نیز ضمن ابراز قدردانی از امکان این گفت‌وگو از وضعیت محیط‌زیست اصفهان و وضعیت ناسالم هوا در این شهر انتقاد کرد و چاره‌اندیشی مسئولان در این حوزه را جویا شد که مسئولان شهرداری نیز اقدامات خود در این حوزه را ناظر بر ایجاد فرهنگ بهتر استفاده از وسایل نقلیه، تعبیه‌ اماکنی برای در اختیار گذاشتن دوچرخه به شهروندان و همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد و استفاده از انرژی‌های پاک با توجه به وجود پتانسیل مناسب در شهر دانستند.

سعید مزدک، نوازنده‌ تار و مرتضی قاسمی، نوازنده‌ تنبک نیز در این برنامه به هنرنمایی پرداختند و با اجرای یک هم‌نوازی، مخاطبان آلمانی را با موسیقی سنتی ایران آشنا کردند.

در انتهای این نشست، زمانی هم برای اظهارنظر و سؤالات هیئت آلمانی در نظر رفته شد که تنی چند از اعضای این هیئت به قدردانی از مسببان این رویداد فرهنگی پرداختند و از حضور یافتن در شهر اصفهان ابراز خشنودی کردند.

کد خبر 341527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.