هنر، راهی برای افزایش ارتباطات فرهنگی کشورها

در نشستی که چندی پیش با محوریت بسط روابط فرهنگی به مدد شهرداری اصفهان و با حضور تنی چند از اهالی فرهنگ آلمان و اصفهان در حمام علی‌قلی آقا برگزار شد، خانم یوتا هشتستر، از بانیان انجمن گفت‌وگوی پروتستان در آلمان نیز حضور داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این انجمن که در حال حاضر در آلمان مشغول به فعالیت است، بر سیطره‌ گسترده‌ای از فعالیت‌ها تمرکز دارد. از فعالیت‌های این انجمن می‌توان به مطالعه و بررسی هنر و ارتباط آن با علم و همچنین جامعه اشاره کرد. بنا بر سخنرانی نسبتاً کوتاه این بانوی آلمانی که در نشست یادشده در موزه‌ حمام علی‌قلی آقا انجام شد، از دیگر اهداف این انجمن پژوهشی- فرهنگی در آلمان می‌توان به بررسی دقیق فرهنگی جوامع شرقی و خاورمیانه بدون در نظر گرفتن ریشه‌های تعصبات قدیمی ازجمله تعصبات ناشی از مذهب و جنگ در طول تاریخ اشاره کرد.

هشتستر دراین‌باره بیان داشت: «از مهم‌ترین برنامه‌هایی که نه‌تنها برای انجمن فرهنگی گفت‌وگو بلکه برای تمامی انجمن‌های فرهنگی متصور است، لزوم مطالعه و شناخت هر چه بیشتر سایر جوامع است. این شناخت در درازمدت، باعث رفع بسیاری از اختلافات و سوءتفاهم‌های ناشی از نبود اطلاع کافی از دیگر جوامع فرهنگی خواهد شد.»

در پایان این نشست و بازدید همراه با توضیحات مسئولان ایرانی در خصوص حمام علی‌قلی آقا، هشتستر به همراه هیئت آلمانی به سمت اقامتگاه خود، هتل پیروزی بازگشتند.

هشتستر در هتل پیروزی به گفت‌وگویی دوستانه با خبرنگار ایمنا نشست و به تشریح عقاید خود در خصوص مطالعات بین‌فرهنگی پرداخت. گفتگوی ما با او را می‌خوانید.

نظر خود در خصوص فرهنگ ایرانی و میزان شناخت مردم اروپا از این فرهنگ را بگویید.

در طول سال‌هایی که در انجمن فرهنگی گفت‌وگو فعالیت دارم، افراد بسیاری را به‌عنوان گردشگر برای بررسی و آشنایی فرهنگی به کشورهای شرقی آوردم. نکته‌ای که توجهم را جلب کرد، این است که همراهان من هیچ‌گاه به‌اندازه زمان بازدید از ایران، مصر، چین و هند از کشور دیگری شگفت‌زده نشده‌اند. مهم‌ترین دلیل این شگفت‌زدگی پیش از هر چیز، سابقه‌ تاریخی طولانی این فرهنگ‌ها و عظمت آن‌ها در نظر مردمان جهان و علی‌الخصوص اروپائیان است. تاکنون موفق به سفر به ایران در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ شده بودم و فرصت فعلی برای بازدید مجدد از ایران مرا بسیار خرسند کرد. یکی از مشکلاتی که در خصوص طرز تفکر حاکم در جهان غرب وجود دارد، نبود شناخت صحیح مردم عام نسبت به سایر فرهنگ‌ها است. دنبال کردن تغییر و تحولات سایر نقاط جهان از دریچه مطبوعات سیاسی و تلویزیون، در غالب موارد منجر به شناختی غلط و خلاف واقعیت از فرهنگ سایر کشورها شده است.

چه لزومی برای شناخت متقابل و مطالعات بین‌فرهنگی می‌بینید؟

از مهم‌ترین دلایل این شناخت، حل اختلافات جهانی است. بسیاری از دولت‌مردان و مردان سیاست، این حرف‌ها را آرمان‌گرایانه می‌پندارند و حتی به این صحبت‌ها به دیده‌ تحقیر می‌نگرند، اما مطالعه‌ تاریخ جهان، این مسئله را آشکار می‌سازد که بسیاری از درگیری‌ها در طول تاریخ بشر، ناشی از نبود شناخت فرهنگ‌های مختلف از یکدیگر و به‌تبع آن تحریک شدن راحت توده‌ها براثر تبلیغات صاحبان قدرت علیه سایر تمدن‌ها است. از مثال‌های بارز این موضوع در طول تاریخ، می‌توان به جنگ‌های صلیبی اشاره کرد که در آن، میلیون‌ها نفر کشته شدند.

برای حل این مشکل، چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از ساده‌ترین راه‌های نیل به این منظور، حضور فیزیکی مردم در اقلیم سایر تمدن‌ها است. به بیانی ساده‌تر، جهانگردی و گردشگری، باعث پذیرش هر چه راحت‌تر تفاوت‌های فرهنگی و درک بهتر تفاوت‌ها و حفظ خونسردی در برخورد با آن‌ها می‌شود. از دیگر راه‌های افزایش ارتباطات فرهنگی در سطوح بین‌المللی، افزایش زیرساخت‌های هنری برای به نمایش درآمدن هنر کشورهای مختلف است. هنر، زبانی است که مردم بسیار ساده‌تر درک می‌کنند و اصطلاحاً مستقیماً با قلب انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند. از پیشنهادهای مربوط به این موضوع، می‌توان به ایجاد غرفه‌های دائم برای به برگزاری گالری‌های نقاشی و عکاسی، روی صحنه بردن تئاتر و دیگر فعالیت‌های هنری نام برد.

از برنامه‌های آینده‌تان در خصوص ایران بگویید.

پیرو صحبت‌های پیشین، علاوه بر افزایش هیئت‌های اعزامی به ایران، به‌منظور مطالعات فرهنگی بر تاریخ و موسیقی این کشور و ثبت گزارش‌های آن‌ها، سعی در ایجاد غرفه‌هایی دائمی در آلمان و اصفهان داریم که کارکرد آن‌ها را در سؤال پیشین تفصیلاً توضیح دادم. البته تمام این فعالیت‌ها، احتیاج به همکاری نهادهای فرهنگی ایران و آلمان خواهد داشت که امیدوارم با تلاش و پیگیری به ثمر برسد.

کد خبر 342174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.