نام ایران جزء ۱۰ کشور برتر جهان در اجرای طرح ایراپن قرار گرفت

شهرضا - رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: عملکرد بسیار خوب ایران در اجرای طرح ایراپن در شهرضا، سبب شد که نام این شهرستان و ایران در سازمان بهداشتی جهانی به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر جهان، قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت الله تنهایی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست خبری، با اشاره به انتخاب «پوشش جهانی سلامت برای همه» به عنوان شعار روز جهانی بهداشت، اظهار کرد: حداقل نیمی از جمعیت جهان، هنوز تحت پوشش کامل خدمات بهداشتی نیستند.

وی با بیان اینکه همه کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ استانداردهای UHC را رعایت کنند، تصریح کرد: همه افراد در همه جوامع باید بتوانند خدمات بهداشتی را بدون تحمل فشارهای مالی، دریافت کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه رعایت استانداردهای UHC به معنای ارایه رایگان همه خدمات بهداشتی نیست، اظهار کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند همه خدمات بهداشتی را همواره به طور رایگان ارایه دهد.

تنهایی تقویت سیستم‌های بهداشتی و  تأمین منبع مالی از طریق مشارکت خدمات بیمه‌ای و عوارض عوامل تجاری مضر برای سلامتی را از راهکارهای ایجاد پوشش سلامت در کشور برشمرد و افزود: تأمین منابع انسانی و پزشکی، آماده‌سازی تجهیزات کارآمد و مدیریت یکپارچه خدمات بهداشتی، از دیگر راهکارهای آن است.

وی در مقایسه خدمات بهداشتی ارایه شده در شهرضا با استانداردهای UHC اظهار کرد: این استانداردها در چهار بخش، باروری و حمایت از مادر و نوزاد، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های غیرواگیر و ظرفیت‌های خدمات دسترسی طبقه‌بندی می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: در حوزه تنظیم خانواده شاخص ارایه خدمات باروری سالم در دوران قبل از بارداری در کشور ۴۵ درصد، در استان ۴۹.۷ درصد و در شهرضا ۷۰ درصد است، این در حالی است که شاخص مراقبت‌های دوران بارداری و پس از آن نیز در استان ۷۲ درصد و در شهرضا ۹۳.۹ درصد است.

تنهایی تصریح کرد: شاخص شهرستانی در خصوص ایمن‌سازی کامل کودکان شهرستان، مهاجران و مسافران ۱۰۰ درصد بوده است.

شناسایی ۱۸ بیمار مبتلا به HIV در شهرضا

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت بیمار مبتلا به سل در شهرستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند، گفت: تعداد ۱۸ بیمار مبتلا به HIV و ۱۲ بیمار مبتلا به تب مالت در شهرستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا از شناسایی ۶۵۱۷ نفر از فراد مبتلا به فشارخون بالا در این شهرستان خبر داد و افزود: در طرح ایراپن ۵۲ هزار و ۵۴۳ نفر از افراد بالای ۳۰ سال در شهرستان غربالگری شده‌اند، این در حالی است که ایران در ردیف ۱۰ کشور برتر جهان در مراقبت بیماری‌های غیرواگیر است.

تنهایی تصریح کرد: عملکرد بسیار خوب ایران در اجرای طرح ایراپن در شهرضا، سبب شد که نام این شهرستان و کشور ایران در سازمان بهداشتی جهانی به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر جهان، قرار گیرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در خصوص ظرفیت‌های خدمت و دسترسی به امکانات بهداشتی، اظهار کرد: دسترسی به خدمات پایه بیمارستانی، تراکم کارکنان بهداشتی، دسترسی به داروهای ضروری و امنیت سلامت منطبق با مقررات بین‌المللی از مهمترین شاخص‌های این بخش است.

تنهایی تأکید کرد: اجرای طرح‌هایی همچون تحول در نظام سلامت و ایراپن، ایران را در شمار کشورهای برتر جهان در حوزه خدمات بهداشتی قرار داده و سطح دسترسی شهروندان ایرانی را به خدمات بهداشتی، بهبود بخشیده است.

وی گفت: رعایت استانداردهای UHC تنها محدود به ارایه خدمات سلامت به افراد نیست، ایجاد کمپین‌های سلامت عمومی، افزودن ید به نمک طعام مصرفی در کشور، افزودن کلراید به آب آشامیدنی و کنترل محل‌های انتشار بیماری‌هایی همچون مالاریا و سالک نیز از جمله این موارد است.

کد خبر 341297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.