حمید هیراد، موظف به پرداخت حق‌الزحمه شاعران شد

به دنبال اعتراض جامعه شعر و ادبیات به دلیل استفاده بدون اجازه از آثار برخی شاعران توسط حمید هیراد، موسسه آوازی نو و این خواننده جوان، ضمن دلجویی از شاعرانی که آثارشان بدون اجازه استفاده‌شده بود، از جامعه ادبی عذرخواهی کرد و مکلف شد حق‌الزحمه شاعران را پرداخت کند.

به گزارش ایمنا،‌ چند روز پیش بود که بیانیه اعتراضی ۴۰ شاعر و ترانه‌سرا در سایت‌های مختلف منتشر شد و اهالی قلم به استفاده بدون اجازه از شعر شاعران جوان توسط حمید هیراد اعتراض کردند و درست بعد از گذشت چند ساعت، حدود ۲۵۰۰ شاعر، ترانه‌سرا و هنرمند نیز به حمایت از این بیانیه، دست به انتشار آن زدند.

درنهایت، کمپین «نه به سرقت ادبی» فراگیر شد و پس از صحبت‌های محمدعلی بهمنی، رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی، قرار شد جلسه‌ای برای حل این مشکل، برگزار شود.

پس از برگزاری جلسه‌ای میان شاعران معترض و مسئولان موسسه آوازی نو، این موسسه و حمید هیراد، با امضای یک متن عذرخواهی از شاعران و ترانه‌سرایان، تعهد دادند تا کلیه حقوق مادی و معنوی را بپردازند. همچنین در راستای توهین محمد ناصری، مدیر برنامه حمید هیراد، این شخص به دلیل توهین‌های زشت و ناپسند به شاعران از کار خود اخراج شد.

متن نامه امضاشده به شرح زیر است:

«به‌نام دوست و با تقدیم احترام به محضر مردم شریف ایران

به دنبال اعتراضات پیش‌آمده توسط شعرا و ادبای عزیز کشور مبنی بر استفاده بدون مجوز ابیات برخی شاعران شامل مهتاب یغما، سحر رنجبر، شهرام سببی، اکبر قنبرزاده و آریا صلاحی در پنج ترانه اجراشده توسط حمید هیراد و بعضاً تغییر و یا تحریف واژگان آن‌ها، موسسه آوازی‌ نو به‌عنوان مسئول و صاحب‌امتیاز آثار هنری حمید هیراد، ضمن آن‌که پیش از هر چیز به‌عنوان یک موسسه هنری خود را مکلف به رعایت مرزهای اخلاق، فرهنگ و قانون می‌داند و با اعتقاد به آن‌که فعالیت‌های فرهنگی باید نمونه بارز اخلاق و ادب باشد، از کلیه شاعرانی که ابیاتی از آثار ایشان بدون اخذ مجوز در آثار حمید هیراد مورداستفاده قرارگرفته، دلجویی می‌کند و خود را مکلف به احقاق حقوق مادی و معنوی ایشان می‌داند.

این موسسه افتخار می‌کند که مخاطبانی از جنس مردم فرهنگ‌دوست و ادب‌پرور ایران دارد که آثار ادبی و هنری را با دقت، جدیت و حساسیت شایسته پیگیری می‌کنند و صیانت از ادب پارسی را به‌عنوان میراث گران‌قدر پیشینیان، تکلیف عینی و عمومی خود می‌دانند.

در پایان، موسسه آوازی نو ضمن تعهد بر رسالت فرهنگی خویش و کوشش در جهت اعتلای فرهنگ و موسیقی ایران، با پوزش از شاعران عزیز، هرگونه بی‌حرمتی از طرف افراد غیرمرتبط را اکیداً محکوم می‌کند و با اشاره به این‌که این موسسه به‌محض اطلاع از امر، به دنبال حل موضوع به شیوه متناسب با شأن عرصه فرهنگ بوده، تأکید می‌کند که این اقدامات به‌هیچ‌وجه، ارتباطی با موسسه آوازی نو نداشته و قطعاً مورد تائید این موسسه، حمید هیراد و مخاطبان وی نخواهد بود.»

کد خبر 341061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.