مبانی سلامت اسلامی باید جایگزین مبانی غربی شود

لنجان-امام جمعه شهر زاینده رود گفت: سازمان بهداشت جهانی با هزینه‌های هزاران میلیارد دلاری‌اش با بی‌توجهی به آموزه‌های دینی در حوزه مأموریت خود، خاص در بیماری‌های روحی و روانی، با آدرس‌های غلط، بشر را دچار بحران کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاده در جمع مردم شهر زاینده رود با اشاره به نگاه اسلام به حفظ بهداشت اظهار کرد: امروز روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت است و شعار این روز پوشش همگانی سلامت انتخاب شده و برای مبارزه با  افسردگی با هم صحبت کنیم نیز شعاری است که سال گذشته برای این روز انتخاب شده بود.

وی افزود: کسانی که به فرهنگ غرب چشم دوخته و با نسخه‌های آن‌ها روزگار خود را سپری می‌کنند خوب می‌دانند که سازمان بهداشت جهانی در گزارش‌های رسمی خود اعتراف کرده است، ما گرچه در جلوگیری از بیماری‌های واگیردار موفق بوده‌ایم، اما در درمان خود بیماری‌های به وجود آمده که سلامت جامعه را به خطر انداخته و سبب بسیاری از مرگ و میرها شده است، موفق نبوده‌ایم.

امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: این یک واقعیت است که سازمان بهداشت جهانی با هزینه‌های هزاران میلیارد دلاری‌اش، با بی‌توجهی به آموزه‌های دینی در حوزه مأموریت خود، خاص در بیماری‌های روحی و روانی، با آدرس‌های غلط، بشر را دچار بحران کرده است، این سازمان نه تنها در حوزه سلامت روحی و روانی موفق نبوده بلکه برای سلامت روحی و روانی به اندازه یک هل پوک دستاوردی برای بشر نداشته‌ است.

وی ادامه داد: انسان امروز در وسایل رفع نیاز خود نسبت به بشر اولیه پیشرفت داشته است، اما این‌که در دروغ گویی، خیانت، چپاول سرمایه‌های ملت‌ها و کشتارهای دست جمعی هم، نسبت به بشر اولیه پیشرفت داشته است، اما از نظر اخلاق و صفات انسانی و درمان بیماری‌های لاعلاج روحی و روانی خود، نه تنها پیشرفتی نداشته و به تمدن نرسیده، بلکه به نابودی رفته و وضعیت‌ افراد از انسان‌های قرون وسطا بدتر شده است.

صفرزاده تهرانی با بیان اینکه سلامت واقعی در سایه دین مبین اسلام به دست خواهد آمد، گفت: سلامت واقعی مانند پیشرفت و تمدن واقعی در سایه دین مبین اسلام محقق خواهد شد، واژه اسلام گرچه از مصدر باب افعال و به معنای اطاعت و امتثال امر و نهی الهی است، اما ماده اصلی آن به معنای صحت، عافیت و دوری از هر گونه عیب و نقص بوده، بر این اساس می‌توان گفت پیام اسلام، سلامتی و هدایت انسان به سوی سلامتی است.

وی اضافه کرد: یکی از پایه‌های اصلی سلامت و تندرستی، امید به زندگی بوده که توسط مؤلفه‌هایی مانند خوش بینی، آرامش، انگیزه برای تلاش و ... تأمین می‌شود و آموزه‌های دینی تأمین کننده جامع و کامل آن موارد است.

امام جمعه شهر زاینده رود عنوان کرد: اسلام برای سلامتی و حفظ تندرستی که از جمله ویژگی‌های فطری و ذاتی انسان است و خداوند آن را در نهاد انسان قرار داده، تأکید فراوان دارد و باید گفت دین مبین اسلام حفظ این نعمت ارزشمند الهی را بر همگان واجب کرده و راه‌کارهای رسیدن به آن را در قالب آموزه‌های دینی بیان نموده و از سوی دیگر ضرر زدن به جسم و روح را منع کرده و آن را حرام ‌شمرده است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام ده‌ها آیه و هزاران حدیث در باره سلامتی دارد که قسمتی از آن در کتاب شریف مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی جمع آوری شده است.

صفرزاده تهرانی با اشاره به سلامت روح و روان در نگاه قرآن کریم، افزود: از دیدگاه قرآن مسایل روانی بیشتر از مسایل مادی بر جسم انسان تاثیر می‌گذارند و این تأثیر گذاری آنچنان قوی و مؤثر است که حتی بعد از جدایی روح از بدن، آثار آن در بدن از بین نمی‌رود.

وی تصریح کرد: هرچه ایمان؛ که نتیجه سلامت روحی و روانی است قوی‌تر باشد، جسم دیرتر از بین می‌رود، از این رو قرآن کریم بیشتر به سلامت روح و روان پرداخته است و باید توجه داشت در فرهنگ قرآنی سلامت واقعی به دست وجود آورنده هستی و خالق بشر قرار دارد.

امام جمعه شهر زاینده رود اضافه کرد: قرآن کریم مهم‌ترین رکن شادابی و سلامت را ایمان و یاد خدا می‌داند و از آن جایی که انسان موجود بسیار پیچیده با ابعاد گوناگونی بوده، تأمین سلامت چنین موجودی به دستوالعمل‌های  پیچیده‌ای نیازمند بوده که همه در اختیار خالق این موجود است.

وی ادامه داد: این دستورالعمل‌ها که در غالب دین ارایه شده و تأمین آن در گرو ایمان و اعتقاد به خدا و انجام اعمال و مناسک مذهبی بوده، در نتیجه می‌شود گفت معیار سلامت جامعه، ایمان مردمان آن جامعه و معیار در بیماری جامعه نافرمانی و بی‌ایمانی افراد آن جامعه است.

صفرزاده تهرانی عنوان کرد: در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌ها، بی‌دینی و بی‌ایمانی معرفی شده است چرا که قدرت درک صحیح حقایق را از انسان سلب می‌کند و این بدترین وضعیتی است که یک انسان به آن مبتلا شود.

وی خاطرنشان کرد: خداوند قرآن کریم داروی همه دردها را معرفی کرده و درمان همه دردها و ریشه کن سازی همه ناراحتی ها را در ارتباط با قرآن کریم و در مراجعه به قرآن کریم و در عمل به آموزه های این کتاب مقدس می‌داند.

وی با اشاره به سلامت جسم در نگاه قرآن کریم، گفت: قرآن کریم با اینکه به سلامت روح و روان، اهمیت زیادی داده است اما برای سلامت جسم دستورات دقیقی به عنوان اصول تندرستی آن‌هم در شاخه‌های گوناگون مطرح کرده و قطعا عمل به آن ثمرات بسیاری را به همراه دارد.

کد خبر 340909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.