ذخیره آب سد زاینده رود به شدت کاهش یافته/ کشت جایگزین معرفی کنید

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت:حفاظت از ذخایر آب وظیفه عموم مردم است، چراکه اگر مصرف آب توسط همه مدیریت شود در بخش‌های دیگر دچار مشکل نخواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست با کشاورزان شهرستان لنجان اظهار کرد: مسئله محدودیت منابع آب یکی از مشکلات جدی کشور و استان اصفهان و به دنبال آن شهرستان لنجان است از این رو برای مدیریت منابع آب و حل مشکلات این بخش باید با تدبیر همفکری و همدلی به دنبال راهکار و چاره‌اندیشی باشیم.

وی افزود: امروز باید با تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سمت مدیریت مصرف آب و کاهش پیامدهای ناشی از بحران کمبود آب حرکت کنیم، چراکه متاسفانه این مهم در دهه های اخیر مورد کم توجهی قرار گرفته و باعث شده امروز با مشکل کم‌آبی و افزایش مصرف آب مواجه شویم.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به اهمیت تغییر الگوی مصرف اقدامات دستگاه‌ها برای فرهنگ‌سازی در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده از این جهت این مهم باید به صورت مستمر و در قالب برنامه بلند مدت تدوین و اجرایی شود.

وی ادامه داد: از طرفی برای جلوگیری از اختلال در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی باید از این میزان آب موجود به صورت مناسب بهره‌برداری کنیم از این رو مردم خود باید در خط مقدم مدیریت مصرف آب قرار گیرند چرا که آب جزء ذخایر و سرمایه‌های ملی به‌شمار می‌آید.

صفرخانلو اضافه کرد: امروز در حوزه کاهش مصرف آب ما باید از خودمان شروع کنیم بر همین اساس تمام ادارات و نهادهای دولتی در شهرستان لنجان موظف هستند با انجام اقدامات لازم همچون نصب سیستم‌های کاهنده مصرف آب، آب مصرفی خود را کاهش دهند تا مردم در مواقع حضور در ادارات با فرهنگ مصرف بهینه به خوبی آشنا شوند.

وی عنوان کرد: با شرایط فعلی و تغییر شرایط جمعیتی و مصرف آب در استان اصفهان و همچنین شهرستان لنجان ما باید از الگوهای جدید مصرف بهره‌مند شویم و روش‌های قدیمی مصرف آب در حوزه های مختلف را به سمت روش‌های نوین سوق دهیم،  از این‌رو در فرمانداری شهرستان لنجان به سمت استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای برای کاهش مصرف آب و حفظ درختان حرکت کرده‌ایم.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها نیز می‌توانند با جایگزین کردن گونه‌های سازگار با کم آبی به جای چمن، آبیاری شبانه، استفاده از روش‌های نوین آب رسانی و کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم و...  به سمت کاهش مصرف آب حرکت کرده و با استفاده از روش‌های جدید به جای کاشت چمن به حفظ منظر شهر بپردازند.

وی یادآور شد: حفاظت از ذخایر آب وظیفه عموم مردم است، چراکه اگر مصرف آب توسط همه مدیریت شود در بخش‌های دیگر دچار مشکل نخواهیم شد.

صفرخانلو افزود: کشاورزان شهرستان لنجان افرادی بسیار آگاه هستند و به خوبی می‌دانند در چه شرایط حساسی قرار داریم و با توجه به وضعیت موجود تنها با مدیریت آب و همراهی این قشر زحمت‌کش می‌توان مشکلات موجود را اداره و پشت سرگذاشت.

وی تصریح کرد: بر این باوریم اگر مشکلات موجود و آمار و اطلاعات صحیح در حوزه آبرسانی به اطلاع کشاورزان برسد و مسایل با آنها در میان گذاشته شود در مدیریت مصرف آب به ما کمک شایانی خواهند کرد و بر همین اساس باید گفت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، آموزشی و بهره‌مندی از روش‌های نوین در بخش کشاورزی هستیم تا بتوانیم شاهد توسعه و رشد روزافزون این بخش در شهرستان لنجان باشیم.

فرماندار شهرستان لنجان گفت: در شهرستانی همچون شهرستان لنجان کشاورزان به دلیل کمبود منابع آب با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و شاید تاکنون آن گونه که باید کشت جایگزینی که بتواند معیشت این قشر زحمت‌کش را تامین کند به انها معرفی نشده است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم این روزها نبض زاینده‌رود به کُندی می‌زند چراکه متاسفانه به دلیل کاهش بارندگی شاهد کاهش بی سابقه ذخیره سد زاینده رود هستیم از این رو امروز وضعیت این سد در حدی نیست که بتوان آب را به راحتی برای کشاورزی رها کرد از این رو باید به سمت کشت جایگزین حرکت کرد.

صفرخانلو اضافه کرد: البته زمانی که به‌طور مثال به کشاورز گفته می‌شود به جای کشت برنج به سمت کاشت درختان مثمر حرکت کند نباید این موضوع را فراموش کرد که برای به ثمر نشست این درخت مدتی زمانی باید طی شود از این‌رو باید به کشاورزان کمک کرد تا دغدغه‌های آنها به صورت کارشناسی مرتفع شود.

وی متذکر شد: امروز در حوزه مدیریت مصرف دیدگاه‌ها تغییر کرده و یکی از کارهای خوبی که در مدت زمان حضور استاندار اصفهان انجام گرفته تهیه و تنظیم مجموعه  پیشنهاداتی در حوزه آب بوده که با نگاه مثبت رییس جمهور و وزیر نیرو این طرح خوشبختانه به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده از سوی استاندار اصفهان و همچنین همدلی و همکاری تک تک مردم و مسئولان مسایل و مشکلات حوزه اب در استان اصفهان کاهش یابد تا بار دیگر شاهد رونق صنعت و کشاورزی در این استان و به مراتب آن شهرستان لنجان باشیم.

کد خبر 340770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.