جستجوی راهکارهای موثر برای "فضاهای بی دفاع" اصفهان

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: شهرها و کلان شهرها اغلب دارای فضاهایی هستند که به آنها «فضای بی دفاع» گفته می شود و شهروندان نیز تمایل چندانی برای استفاده از چنین فضاهایی ندارند و تلاش برای جستجوی راهکارهای موثر کاهش این فضاها بسیار جدی است.

فریاد پرهیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات پیش روی اداره مطالعات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برای سال ۱۳۹۷ پرداختن به موضوعات تاب‌آوری شهری است.

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به بلایای طبیعی به ویژه در حوزه خطرات زلزله و فرونشست زمین که در کشور ایران رخ داده، توجه جدی به کاهش خطرپذیری لرزه ای به منظور افزایش تاب آوری جامعه شهری در برابر اینگونه وقایع برکسی پوشیده نیست از این رو اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان «طرح جامع ریزپهنه‌بندی و مدیریت ریسک لرزه­ای شهر اصفهان» را در دست انجام دارد.

وی مهمترین عامل کاهش آسیب‌پذیری در برابر خطرات ناشی از زلزله را شناخت بستر زمین، خاستگاه و ارایه راهکارهای مبتنی بر این شناخت دانست و تاکید کرد: شناخت پارامترهای حرکتی زمین، شرایط محلی ژئوتکنیکی آبرفت و تأثیرات توپوگرافی بر ناپایداری، وجود گسل و نوع آن، مناطق در معرض روان‌گرایی و ... می‌تواند بر میزان آسیب‌پذیری شهر و ساختمان‌های آن تأثیرگذار باشد.

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: این شناخت با هدف پهنه‌­بندی شهر اصفهان از نظر آسیب پذیری لرزه‌ای صورت می گیرد و این پهنه‌بندی می‌تواند به ارایه راهبردهایی برای بهبود تاب‌آوری شهر اصفهان در برابر خطر زلزله و فرو نشست زمین، بازنگری وضعیت کاربری‌ها و بارگذاری جمعیت در پهنه‌های پُر خطر، اصلاح وضعیت شبکه های حمل و نقل و شریان‌های حیاتی در مقابل وقوع زلزله و مکان­‌یابی مراکز استقرار موقت جمعیت در صورت بروز زلزله کمک کند.

وی با بیان اینکه امروزه گسترش افقی شهرها به منظور تامین خدمات مورد نیاز شهروندان، شهرها را دچار مشکلاتی کرده است، گفت: اداره مطالعات و برنامه ریز شهری به بررسی نحوه گسترش شهر اصفهان در طول دهه های گذشته به منظور ارایه راهکارهای برای کنترل گسترش افقی و کاهش مشکلات ناشی از آن تحت عنوان پروژه مطالعاتی « ریخت‌شناسی توسعه شهر اصفهان و ارایه راهکارهای توسعه‌­ای مبتنی بر شهر هوشمند (فشرده)»پرداخته است که هدف نهایی آن گسترش سیاست‌های توسعه درون‌زا از طریق اجرایی کردن راهبردهای شهر هوشمند، شناسایی پهنه‌های شهری و قابلیت‌های توسعه‌ای هر پهنه شهری و تعریف پروژه‌های محرک توسعه برای هر پهنه است.

پرهیز تصریح کرد: یکی از مسایل پیش روی جوامع شهری در دهه های اخیر، مباحث مربوط به محیط زیست و عوامل موثر بر آن است از سوی دیگر با وجود محدودیت منابع و ضرورت توسعه در کشورهای در حال توسعه، توجه به مبحث کارایی انرژی به عنوان یک راه حل در حوزۀ بحران‌های زیست محیطی، اهمیت خود را نمایان می‌سازد.

وی با بیان اینکه بخش ساختمان و مسکن در ایران با مصرف بیش از ۴۰ درصد انرژی، بزرگترین مصرف کننده انرژی است، گفت: همچنین میانگین مصرف انرژی ساختمان‌ها در ایران نیز بسیار زیاد و ۲.۵۸ برابر متوسط مصرف جهانی بوده و مصرف انرژی در برخی از ساختمان های کشور حتی تا پنج برابر متوسط مصرف جهانی است.

مطالعات و تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان‌های شهر اصفهان

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان اظهارکرد: در مواجهه با این مسئله، پروژه «مطالعات و تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان‌های شهر اصفهان» با هدف شناسایی میزان مصرف انرژی و پتانسیل‌های صرفه جویی انرژی به تفکیک تیپ­‌های ساختمانی و تهیه اطلاعات اقلیمی برای مناطق مختلف و ریزپهنه‌­های اقلیمی شهر اصفهان و استخراج پتانسیل­‌های این اقلیم برای دستیابی به کاهش مصرف انرژی از روش‌­های فعال و غیرفعال، تعیین راهکارهای کاهش مصرف انرژی ساختمان­ها با تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر در سطح ساختمان، تعیین راهکارهای کاهش نیاز انرژی ساختمان‌­ها با استفاده از طراحی شهری و طراحی معماری و نیز تدوین ضوابط فراگیر بهره‌وری انرژی در ساختمان­ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهم ترین مسایل حاد شهری به ویژه در کلان شهرها، مسئله «جرم» و «ناامنی» است، گفت: شهرها و کلان شهرها اغلب دارای فضاهایی هستند که به آنها «فضای بی دفاع» گفته می شود و این فضاها عبارتند از فضاهایی که مستعد وقوع جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی هستند و شهروندان نیز تمایل چندانی برای استفاده از چنین فضاهایی ندارند.

پرهیز ادامه داد: از این رو تلاش در جهت جستجوی راهکارهای موثر در کاهش فضاهای نا امن و بی دفاع شهری به جهت نقش مؤثری که این گونه فضاها می‌توانند در جامعه و در ایجاد امنیت ایجاد کنند، تبدیل به موضوعی جدی در کلان‌شهرهای کشور شده است.

وی تصریح کرد: در این ارتباط اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این زمینه اقدام به انجام طرح پژوهشی با عنوان «طرح جامع مطالعات پیشگیری از جرایم با بهره گیری از رویکرد طراحی محیطی در مناطق ۱۵ گانه کلانشهر» کرده است.

کد خبر 340743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.