برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌ها در ۲۲ اسفند۹۶

برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می‌شود.

رانت‌زدایی از بازار دلار

روزنامه دنیای اقتصاد تیتر یک خود را به موضوع مداخله در بازار ارز اختصاص داده است و نوشته: بازارساز ارزی با افزایش سه کانالی دلار، قیمت ارز مداخله‌ای را به قیمت بازار نزدیک کرد. درواقع با اقدام دیروز قیمت دلار و یورو تزریق‌شده به بازار از سوی بانک مرکزی با قیمت این دو ارز در بازار آزاد تا حدودی همسان شد. روز گذشته سیاست‌گذار ارزی در یک گام مثبت قیمت دلار در حجم عمده را به انتهای کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان برد تا هم زمینه‌های رانت و آربیتراژ را در بازار از میان ببرد و هم صف‌های ارزی را خلوت‌تر کند.

واکسینه اقتصادی

مهران بهنیا نیز در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته است: مطابق اخبار موجود در رسانه‌های داخلی و خارجی درباره سرنوشت برجام و نظر کارشناسان این حوزه، ماه مه ‌سال میلادی جاری زمانی است که تداوم برجام در چارچوب کنونی با احتمال بالایی دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. هر چند نمی‌توان به‌طور قطع نتیجه گرفت که برجام در ماه مه ‌متلاشی می‌شود، اما اگر این اتفاق بیفتد شوک بزرگی در ابتدای سال ۱۳۹۷ به اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

فعالیت غیر مجازها متوقف شد

تیتر یک تعادل هم به موضوع توقف فعالیت غیرمجازها اختصاص یافته است. این روزنامه نوشته است: معاون نظارتی بانک مرکزی با تشریح آخرین اقدامات ساماندهی موسسات و تعاونی‌های غیرمجاز در قالب گزارش ملی ساماندهی موسسات غیرمجاز گفت: بانک مهراقتصاد و موسسه ثامن تا بهار ۹۷ در بانک انصار ادغام می‌شوند.

نیروی انسانی، سرمایه مادی و معنوی موسسات و شرکت ها

سرمقاله تعادل هم به قلم داریوش صارمی به موضوع حداقل دستمزد پرداخته است. در پایان هر سال تعداد زیادی از کارگران و نیروهای انسانی که نظام پرداخت حقوق و دستمزد آنها تابع قوانین وزارت کار هستند، چشم انتظار نتایج جلسه‌یی هستند که نماینده کارفرمایان و نماینده کارگران در آن جلسه میزان حداقل حقوق و دستمزد را برای سال آتی مشخص می‌کنند.

اختلاف نظر بر سر هزینه معیشت در دستمزد ۹۷

روزنامه کسب و کار هم موضوع دستمزد ۹۷ را دست مایه گزارش یک خود کرده است. تعیین حداقل دستمزد در حالی با تاخیر چند هفته‌ای روبه‌رو شده که هنوز هم چالش میان نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای تعیین میزان مناسب دستمزد سر جای خود باقی است. اینکه این میزان باید متناسب با چه شاخصی تغییر کند از یک سو و از سوی دیگر بی‌ثباتی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و به طور کلی شرایط اقتصاد کلان در سال آتی نیز مساله را تا حدود زیادی پیچیده‌تر کرده است.

سیاستگذاری در وقت اضافه

روزنامه اعتماد در صفحه اقتصاد خود گزارشی را درباره نرخ ارز و وضعیت این روزهای بازار ارزی منتشر کرده است. قیمت ارز مبادله‌ای روز گذشته به قیمت ٤ هزار و ٧٧٠ تومان رسید. این در حالی است که قیمت ارز آزاد در روز قبل، ٤ هزار و ٤٨٠ تومان بود. یعنی افزایشی ٢٨٧ تومانی در یک روز. با این حال برخی از خبرگذاری‌ها خبر دادند که در روزگذشته نه در بازار آزاد و نه در صرافی‌های چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران، دلار یافت نمی‌شد و صرافی‌های بانکی نیز فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار را به قیمت ۴۷۹۰ تومان می‌فروختند.

پیمانکاران معترض مخابرات در لیست سیاه

شرق نیز در صفحه اقتصاد خود وضعیت طلبکاران مخابرات را بررسی کرده است. بازهم صاحب‌کار، به بهانه آنکه جیبش خالی است، دست پیمانکار را خالی گذاشت و در ادامه این چرخه، کارگرانی که دم‌عید بی‌نان ماندند. البته این کلیت ماجرا است. کارفرما، همان «مخابرات»ی است که به ‌گفته احمد توکلی، با اینکه گوشتش در خصوصی‌سازی خورده شده، استخوانش هم هنوز بسیار می‌ارزد. دیروز، حدود ٧٠ نفر از پیمانکاران مخابرات به نمایندگی از حدود ٢٠٠ شرکت پیمانکاری که هفت، هشت‌ ماهی طلب خود را دریافت نکرده‌ بودند و این رقم به حدود ٨٠ میلیارد تومان رسیده بود، مقابل درب چهار ساختمان اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تجمع کردند.

آسمان سیبل استیضاح

گزارش اقتصادی دیگر شرق به موضوع دلایل سقوط هواپیمای شرکت آسمان اختصاص دارد. داستان از یک تصادم آغاز شد؛ برخورد هواپیمای ATR ٧٢ ایرلاین آسمان در مسیر تهران-یاسوج با کوه دنا که ٦٦ سرنشین آن را به کام مرگ کشاند. حرف‌وحدیث‌ها درباره این واقعه بسیار است و احتمالات و گمانه‌زنی‌ها هم فراوان، اما این سانحه جدا از ابهام‌هایی که درباره چگونگی و چرایی سقوط برای مردم و کارشناسان صنعت هوانوردی ایجاد کرد، موجب شد زخم کهنه خلبانان شرکت هوایی آسمان، یعنی نارضایتی از این ایرلاین سر باز کند و خبرهای ضد و نقیضی هم در این‌باره منتشر شود.

تور پررونق چهارشنبه‌سوری

روزنامه شهروند نیز در صفحه اقتصاد خود گزارش جالبی را درباره بازار چهارشنبه سوری منتشر کرده است. اگر هر خانواده ایرانی ١٠‌هزار تومان برای برگزاری چهارشنبه‌سوری هزینه کرده و دو عدد بالن آرزو به آسمان بفرستد یک گردش مالی ٢٤١‌میلیارد و ٩٦٠‌میلیون تومانی در کشور ایجاد می‌شود آژانس‌های مسافربری برای برگزاری چهارشنبه‌سوری در کویر بین ٦٠ تا ٢٥٠‌هزار تومان دریافت می‌کنند.

کد خبر 339452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.