اصفهانی ها در روزهای پایانی سال ۱۰۰ درصد افزایش پسماند داشته اند

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در ایام معمولی سال روزانه یک هزار تن پسماند تر و بین ۷۰ تا ۹۰ تن پسماند خشک از سطح شهر دو میلیون نفری اصفهان جمع آوری می‌شود که از نیمه دوم اسفند ماه این آمار ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

غلامرضا ساکتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مربع از معابر شهر اصفهان نظافت می شود، البته فعالیت‌های شبانه پاکبانان شهر نیز از دید شهروندان دور نمی‌ماند، زیرا هر روز صبح با دیدن شهر پاکیزه و زیبای اصفهان پی می‌برند که این پاکیزگی‌ها حاصل زحمات شبانه کارگران شهرداری است.

وی با بیان اینکه در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز اقدامات ویژه‌ای در دستور کار خدمات شهری قرار می‌گیرد، افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به رنگ‌آمیزی جداول، نرده‌ها و المان‌های شهری، حذف برچسب ها، دیوارنویسی ها و تبلیغات غیرمجاز، رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر، غبار روبی، شن‌گیری و لایروبی معابر اصلی شهر، کانال‌های دفع آب‌های سطحی، شستشوی المان‌ها و اصلاح علایم ترافیکی، رفع خطر از معابر اصلی و فرعی، حذف تمام زوائد بصری، پاکسازی رفیوژها، شناسایی و اعلام تمام نواقص عمرانی و ترافیکی با واحدهای مربوطه، پاکسازی زمین‌های بایر، هماهنگی با ادارات و ارگان‌ها مثل ادارات برق و مخابرات برای رنگ‌آمیزی المان‌های مربوطه، ساماندهی حیوانات موذی و سگ‌های ولگرد، آذین بندی و نورپردازی میادین و خیابان‌ها و سایر اموری که به شادابی شهر کمک می‌کند، اشاره کرد.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص چگونگی جمع آوری اقلام حجیمی که به واسطه خانه تکانی‌ها دور ریز می شود، گفت: برخی اقلام حجیم مثل کمد، مبلمان، ظروف مستهلک و دیگر وسایل منزل که آسیب دیده و در ایام خانه تکانی دور ریز می‌شود، با برنامه ریزی‌های انجام شده در آخرین جمعه سال یعنی ۲۵ اسفندماه توسط ماشین آلات شهرداری در محلات شهر بارگیری می‌شود.

ساکتی ادامه داد: طی هماهنگی‌های انجام شده، مسئولان بازیافت در مناطق ۱۵ گانه تلفن همراه خود را به سامانه ۱۳۷ اعلام کرده‌اند تا چنانچه شهروندان اقلام حجیم برای بارگیری داشتند، با این سامانه تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم برای حمل اقلام صورت گیرد.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: امکان استفاده مجدد از برخی وسایل با کمی تعمیرات وجود دارد، از این رو با چند خیریه تفاهم نامه‌ای امضاء شده تا این اقلام به خیریه‌ها ارسال، تعمیرات لازم انجام و به محل‌های مورد نظرشان ارسال شود.

وی یادآور شد: برخی دیگر از اقلام بازیافتی به مرکز پردازش پسماند خشک که در سال ۹۵ راه‌اندازی شده است، منتقل و فرایند بازیافت بر روی آنها انجام می‌شود.

توزیع نایلون‌های زیست تخریب‌پذیر در ایستگاه‌های بازیافت

ساکتی با تاکید بر تفکیک از مبدأ پسماندها، اظهارکرد: پسماندهای تر یک شب در میان ساعت ۱۱ شب جمع‌آوری و به مرکز پردازش انتقال و پسماندهای خشک نیز توسط ایستگاه‌های ثابت و سیار دریافت پسماند خشک جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با تحویل پسماندهای خشک به یکی از ۷۶ ایستگاه ثابت بازیافت، اصفهان کارت خود را شارژ کنند، گفت: در ایام معمولی سال روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند تر و بین ۷۰ تا ۹۰ تن پسماند خشک از سطح شهر دو میلیون نفری اصفهان جمع‌آوری می‌شود که از نیمه دوم اسفند ماه این آمار ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه علیرغم فرهنگسازی‌های صورت گرفته همچنان ۱۰ درصد پسماندهای تر شهر اصفهان مواد بازیافتی است، افزود: از این ۱۰ درصد ۵۰ درصد نایلون و کیسه‌های پلاستیکی است که به محیط زیست آسیب می‌زند، از این رو از شهروندان انتظار داریم کمتر از نایلون های پلاستیکی استفاده کرده و نایلون‌ها را وارد پسماند خشک کنند.

ساکتی خاطرنشان کرد: سال آینده نایلون‌های پلاستیکی زیست تخریب‌پذیر که در کمتر از سه سال بازگشت به طبیعت داشته و آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند، در ایستگاه‌های ثابت بازیافت شهر اصفهان توزیع خواهد شد.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه اصفهان در همه امور به ویژه مباحث فرهنگی پیشتاز است، از شهروندان می‌خواهیم در این ایام که شاهد وزش باد در شهر اصفهان هستیم، پسماندهای خشک به خصوص یونالیت‌ها را بیرون نگذارند، زیرا با ورزش باد در سطح معابر پراکنده و چهره شهر نازیبا می‌شود.

وی اظهارکرد: چنانچه شهروندان پیشنهاد یا انتقادی دارند، می‌توانند مراتب را با شماره تلفن ۱۸-۳۲۲۴۳۲۱۶ اعلام کنند تا در اسرع زمان پیگیری‌های لازم انجام شود.

کد خبر 339307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.