راه حل دموکراسی، احزاب و رسانه های آزاد است

مناظره «از اصلاحات تا اعتراضات» عصر روز گذشته (سه شنبه) با حضور عباس سلیمی نمین، رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و عماد بهاور، رییس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مناظره که در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، عباس سلیمی نمین ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) به ریشه اعتراضات دی ماه اشاره کرد و گفت: برخی جریانات سیاسی تلاش دارند از حوادثی که در دی ماه اتفاق افتاد بهره برداری کنند. تجمعات و اعتراضاتی که در سال ۹۵ ایجاد شد، حدود ۶ هزار تجمع کننده داشت و در سال ۹۶، این آمار ۳۳ درصد افزایش یافت. در ارتباط با تجمع کارگران اراک شاهد بودیم که دولت حقوق‌های معوقه را پرداخت کرد.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: در خصوص زیان دیدگان موسسه مالی گامی فراتر برداشته شد و در خیابان‌های تهران مجوز تظاهرات داده و پلیس هم وظیفه خود را به عنوان حفاظت کننده انجام داد. این تظاهرات زمینه‌ای دارد و با فراز و نشیبهایی که اوج آن در سال ۸۸ بود و علت آن هم به زیاده خواهی‌های برخی از نخبگان و جریانات سیاسی انتخابات گذشته، باز می گردد، یک گام بلند در جهت توسعه سیاسی است و خوشبختانه با فائق آمدن بر آن توانستیم این گام را تثبیت کنیم.

وی افزود: گام بعدی در ارتباط با توسعه سیاسی، ایجاد فرصت برای مشارکت مردم بین دو انتخابات بود تا نظام بتواند صدای مردم و اعتراضات آنها را بشنود و به خواسته های بحق آنها جواب دهد و بسیاری از مسایل مانند مشکل مالباختگان موسسات مالی و اعتباری که اگر مجوز اعتراض در نمایشگاه مطبوعات را نداشتند این مشکل حل نمی شد، خسارت آنها با اجازه رهبری از صندوق توسعه جبران شد. در کنار این فرصت سازی ها برای اعتراضات و توسعه سیاسی، فرصتی هم برای سوء استفاده در داخل و خارج ایجاد می شود، مانند جریانات سیاسی که تلاش می کنند مطالبات سیاسی خود را بر مطالبات اصلی جامعه سوار کنند و ما باید بفهمیم که اینها به نفع جامعه است یا خیر و به راحتی می توان فهمید که سوء استفاده کنندگان خارجی باعث ضرر رساندن به جامعه و گامی به عقب می شوند.

سلیمی نمین گفت: در سال ۸۸ برخی سوء استفاده‌ها، ضررهای زیادی به جای گذاشت؛ چرا که همچنان ظرفیت‌های سیاسی بالا نرفته بود؛ حرکت و نوع تعامل مردم می تواند به تحکیم و یا تخریب جامعه منجر شود و قطعا آنچه در خارج از مرزها صورت می گیرد نشان می دهد که آنها از جریانات داخلی اطلاع دارند. مشخص شد که آمریکایی ها ستادی را در مرز ایران داشتند و از این تجمعات سوء استفاده کردند.

امکان اعتراض در دولت اصولگرا وجود نداشت

عماد بهاور، رییس شاخه نهضت آزادی ایران در ادامه گفت: مسئله اعتراضات ۹۶ خیلی پیچیده است و همان طور که از سال ۸۸ می گذرد و بسیاری از چیزها روشن می شود، تعبیر آقای سلیمی درست است که در دموکراسی، یک گام به جلو رفتیم؛ اما جالب اینجاست که امکان این اعتراضات در دولت اصولگرا وجود نداشت، اما در زمان دولت اصلاح طلبان و اعتدال وجود دارد و جریاناتِ علیه دولت و اصلاح طالبان مجوز راهپیمایی دارند، تا جایی که حتی شبکه های خارجی هم از آن‌ها حمایت می کنند. برای مثال اعتراضات بازنشسته های فولاد در اصفهان و شعارهای ضد انقلاب و مرگ بر روحانی را شبکه من و تو نشان می داد و این حاکی از آن است که این شبکه ها هم به صورت جهت دار و محسوس ضد دولت شده اند.

وی افزود: در اعتراضات دی ماه ۹۶ عده‌ای غم نان داشتند که قطعا اینگونه بود، عده ای ضد انقلاب و از خارج بودند و عده ای هم طی جریان سازی جناحی در این اعتراضات حضور داشتند. این اعتراضات تلنگری به اصلاح طلبان بود که اعتراضاتی شکل گرفت و گروه دیگری از آن استفاده کردند، بنابراین کنش اصلاح طلبان زمان وقوع اتفاق نیست؛ بلکه باید قبل از آن باشد و به هنگام اتفاق اصلاح طلبان باید سکوت کنند مانند دوره بازرگان. بحران های چهارگانه اقتصادی، اجتماعی، معیشتی و فرهنگی ریشه در سیاست دارد و حتی از بحران هم گذر کرده، اما باز هم زمینه اعتراضات ۹۶ نیاز به بررسی و گفت و گو بیشتری دارد.

احمدی نژاد همان هاشمی دیروز است​

سلیمی نمین، رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه قرار نیست هرکسی بر اساس تشخیص خودش عمل کند، گفت: مسایل انتخابات ۸۸ این بود که احمدی نژاد را صالح نمی دانستند و احمدی نژاد همان هاشمی دیروز است؛ اطرافیان هاشمی هم همیشه می گفتند که به قانون اساسی نباید توجه شود و هاشمی تا هر زمان که بخواهد می تواند رییس جمهور باشد. احمدی نژاد هم مشکلش این است که نظام اجازه نداد در قدرت باقی بماند و مانند آقایانی است که در سال ۷۶ زیاده خواهیها را بیشتر و صریح تر از احمدی نژاد ادامه دادند. آقای کروبی در کتاب نامه های خود که در خارج منتشر شده، یک مورد به تقلب انتخابات اشاره نکرده است.

وی افزود: اگر بخواهیم بر اساس استدلالها به جمع بندی برسیم، هیچ چیزی از ابطال انتخابات ۸۸ عنوان نشده است و آقای کروبی به جز پنهان کردن زیاده خواهی های خود، چیزی برای ارائه ندارد. الان آنچه به عنوان امتیاز برای آقایان مطرح است که احمدی نژاد زیاده خواه شده در صورتی که الان باید گفت مثل خود شما شده است. الان اینگونه نیست که اعتراضات فقط علیه دولت اصلاحات باشد و تا کنون دیده نشده که اقای احمدی نژاد علیه قوه مجریه تجمع کند و تنها علیه  قوه قضاییه بوده است.

وی در پاسخ به تعبیرات بهاور که می خواهد حقوق ملت را دنبال کند، گفت: این تعبیرات باعث می شود جامعه در مسیر عدالت قرار نگیرد و دولت را از تحرک باز دارد و به تعبیر شما قوه قضاییه باید ۶ هزار تجمع را که مربوط به مسائل اقتصادی بود، سرکوب می کرد تا مطمئن شویم علیه دولت نبوده است.

چرا اصولگرایان طرفدار صدای اعتراضات شده اند؟

عماد بهاور، رییس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران خاطر نشان کرد: احمدی نژاد زیاده خواه نیست، بلکه فاسد است. اصولگراها که تمام قدرت را در دوره احمدی نژاد داشتند، چرا در آن دوره با اعتراضات برخورد می کردند و حال که فضا دموکراتیک شده، طرفدار صدای اعتراضات شده اند؟! با این وجود ما خوش بین هستیم و معتقدیم باید مسائل را روندی دید. مسایل اجتماعی در حد بحران وجود دارد و مردم به این نتیجه رسیده اند که تا ساختار مدیریت کشور تغییر نکند، اصلاح طلب و اصول گرا نتیجه ندارد و در درجه نخست باید ساختار اصلاح شود. 

سلیمی نمین، رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: بدون دلیل سخن نگویید؛ دلیلی بر فساد مالی احمدی نژاد وجود ندارد و فساد مالی بقایی را به حساب احمدی نژاد نگذاریم. همانطور که پسر هاشمی ۱۰ میلیون تومان رشوه گرفت، اما نگفتند که هاشمی فاسد است. ما اجازه داریم که احمدی نژاد را نقد کنیم، اما بدون دلیل وی را فاسد نخوانیم.

وی افزود: تفاوت رییس دولت اصلاحات با موسوی این است که خاتمی همه حرفهای موسوی را رد کرد و در سال ۹۰ همه ادعاهای موسوی را که نمی توانیم به ساختار انتخاباتی این نظام اعتماد کنیم و نباید در این ساختار رای دهیم را زیر پا گذاشت و در انتخابات سال ۹۰ شرکت کرد.

سلیمی نمین با بیان اینکه دولت روحانی به اندازه کافی کم تحرک و کم انگیزه است، افزود: در کتاب «برای نمودها و نمادها» تمام استدلال‌های میر حسین موسوی آمده؛ ولی یک استدلال در رابطه با ابطال انتخابات ۸۸ عنوان نشده است و شما با در خواست محاکمه برای ارائه استدلالها می خواهید مسائل جامعه را حادتر کنید نه حل و فصل تا جامعه به طرف تعقل نرود.

عماد بهاور، رییس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران در پاسخ به حرفهای سلیمی نمین گفت: ما معتقدیم که بحران وجود دارد و هم در دوره اصلاحات و هم دوره اصولگراها؛ مسئله ما این است که این اعتراضات چطور به برنامه های سیاسی و جریان سازی تبدیل می شود. خاتمی در سال ۹۰ رای داد ولی دلیلش این نبود که موسوی را رد کند؛ بلکه برای اینکه یک روزنه ای برای فعالیت های سیاسی آینده باز کند چنین  کاری کرد و البته جایگاه خاتمی بسیار متفاوت با دیگر اصلاح طلبان است.

وی افزود: راه حل مشکلات موجود از نظر ما سیاسی است و برای برون رفت از این بحران ها باید آزادی بیان وجود داشته و این مسایل شفاف شود و من با براندازی نظام و رفراندوم موافق نیستم. بحث اعتراضات ۹۶ این بود که اصلاح طلب و اصولگرا تمام شده. این اعتراضات نشان داد، چگونه مردمی که با امید به اصلاحات رای دادند به اعتراضات رسیدند و دریافتند که اصلاحات هم کارساز نیست و باید به این مسئله پاسخ داد.

کد خبر 338954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.