"چهارشنبه سوری" را یک آیین باستانی ببینیم

اعضای شورای شهر اصفهان بر لزوم فرهنگسازی در نحوه اجرای "چهارشنبه سوری" و مدیریت این جشن باستانی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه "تبادل نظر پیرامون جلوگیری از حوادث چهارشنبه سوری" شامگاه گذشته با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری و استانی برگزار شد.

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهارکرد: در آخرین چهارشنبه سال باید به دو نکته بسیار مهم فرهنگ‌سازی و نحوه برگزاری جشن باستانی" چهارشنبه سوری" توجه و در کمیسیون فرهنگی شورا بررسی‌های لازم انجام شود.

عباسعلی جوادی ادامه داد: متاسفانه هر ساله در مراسم برگزاری "چهارشنبه سوری" حوادث ناخوشایندی برای شهروندان رخ می‌داد، بنابراین برای جلوگیری از این حوداث ناگوار باید فرهنگ‌سازی و اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا مردم در امنیت و آرامش کامل باشند، لازم است از آمادگی کامل برخوردار باشیم تا در صورت بروز حادثه بتوانیم آن را سریع کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین قربانیان "چهارشنبه سوری" افرادی هستند که به سمت آنان مواد منفجره پرتاب شده است، اضافه کرد: درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، بانک‌ها و ... در مراکز شهر هستند که باید برای این مهم چاره ای اندیشیده شود.

جشن "چهارشنبه سوری" یک میراث باستانی است

 همچنین کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از مشکلات "چهارشنبه سوری" مقابله با این سنت است، هر چقدر ایستادگی در برابر این مراسم بیشتر باشد، ناهنجاری‌ها، تخلفات و مقاومت افراد افزایش می‌یابد، در این راستا باید از قبل برای برگزاری این جشن برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه تا "چهارشنبه سوری" فرصت زیادی باقی نمانده، لذا باید اقدامات لازم انجام شود، افزود: معاونت خدمات شهری باید چند نقطه در سطح شهر را با حضور آتش نشانی و اورژانس برای اجرای مراسم تعیین کند.  

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اقدامات و فرهنگسازی‌های لازم برای پیشگیری از این حوادث باید انجام شود، ادامه داد: متاسفانه صدا و سیما تنها حوادث شب چهارشنبه سوری را نشان می‌دهد، اما برنامه‌ای برای فرهنگسازی و جلوگیری از حوادث ناگوار ندارد.

محمدی خاطرنشان کرد: "چهارشنبه سوری" هیچ رابطه‌ای به نظام طاغوت، پهلوی، قبل و بعد از انقلاب ندارد و یک میراث باستانی است، بنابراین نباید در برابر این مراسم ایستادگی کنیم.

بر علیه فرهنگسازی حرکت کرده‌ایم

همچنین پورمحمد شریعتی‌نیا، عضو شورای شهر اصفهان  گفت: فرهنگسازی برای"چهارشنبه سوری" به برنامه‌های بلند مدتی نیاز دارد که باید اقدامات و تمهیدات لازم در آن انجام شود، این در حالی است که نه تنها اکنون فرهنگسازی انجام نداده‌ایم بلکه بر علیه فرهنگسازی حرکت کرده ایم.

وی با بیان اینکه صدا و سیما باید اقدامات فرهنگی انجام دهد، گفت: صدها شبکه از پول بیت المال اداره می شود و هزاران کارمند و فیلم ساز وجود دارد، اما به جز فیلم‌های آشپزی و ورزشی به برنامه‌های دیگر توجه نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: آیا صدا و سیما برنامه‌های شاد و مفرحی برای جوانان و نوجوانان تدوین کرده تا بتوان در بین این برنامه‌ها فرهنگسازی های لازم را انجام داد؟پس با اینگونه شرایط چگونه باید فرهنگسازی کنیم؟

شریعتی نیا با بیان اینکه هرسال در نزدیک ایام نوروز در فرمانداری‌ها و استانداری ستاد نحوه برخورد با چهارشنبه سوری تشکیل می‌شود، گفت: لازم است برای این مراسم باستانی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی انجام شود، دستگاه‌های اجرایی و دستگاههایی که در حمایت از شهرداری و شهروندان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی تلاش می‌کنند، باید دست به دست هم دهند تا آسیب‌ها کاهش یابد، البته برخی از فعالیت ها باید به استانداری محول شود.

بستری برای تخلیه هیجانات شهروندان وجود ندارد

 فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: اکنون فرصت کمی تا چهارشنبه سوری باقی مانده و باید فرهنگسازی‌های این مهم در طول سال انجام شود.

وی با بیان اینکه باید بدانیم دلیل اینکه مردم به سمت ترقه بازی می‌روند، چیست؟ گفت: باید در نظر گرفته شود که هیچ بستری برای تخلیه هیجانات شهروندان و اجرای سنت‌های قدیمی وجود ندارد، بنابراین باید برنامه‌های مناسبی در چهارشنبه آخرین سال برای شهروندان برگزار شود.

این عضو شورای شهر اصفهان افزود: اگر برنامه مفرح و شادی برگزار شود به طور حتم شهروندان در این برنامه شرکت می‌کنند، اما زمانی که برنامه‌ای وجود نداشته باشد آنان به سمت ترقه، باغ‌ها و ... حرکت می‌کنند.

روشن اضافه کرد: استانداری، فرمانداری و شورای تامین در کنار سیاست‌گذاری برای اتفاقات احتمالی که ممکن است، رخ دهد برنامه ای برای "چهارشنبه سوری" اجرا کنند تا شاید مردم کمتر به سوی مواردی که خطر آفرین است، حرکت کنند.

کد خبر 338800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.