اکثر مشاغل در آینده هوشمند می‌شود

دبیرکل فدراسیون جهانی آینده پژوهی گفت: تکنولوژی با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد است، به‌گونه‌ای که احتمالا ۹۰ درصد مشاغل امروزی در آینده دیگر وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید وحیدی مطلق بعداز ظهر امروز شنبه (دوازدهم اسفند) در همایش بزرگداشت روز جهانی آینده اظهار کرد: جهان امروز به سمتی می‌رود که بعید نیست ۹۰ درصد از مشاغل امروز در آینده از بین برود زیرا تمامی مشاغل هوشمند می‌شود. 

وی ادامه داد: مهم ترین موضوع در آینده پژوهی این است که باید از پیش بینی‌ها فاصله بگیریم و تاریخ ساز باشیم. 

وحیدی مطلق افزود: جهان ۳۰ سال پیش با امروز بسیار متفاوت است و ممکن است سالهای بعد نیز این تغییر رویه محقق شود، از این رو باید منتظر ناپیوستگی ها باشیم تا از آنها استفاده کنیم. 

دبیرکل فدراسیون جهانی آینده پژوهی با اشاره به کسب و کارهای آینده گفت: از امروز باید مشخص شود کسب و کارهای آینده رقابتی و یا مبتنی بر همکاری است. 

وحیدی مطلق ادامه داد: سال ۲۰۰۷ مهم ترین کسب و کار، بانک ها بودند در صورتی که امروز شرکت هایی مانند اپل و گوگل رده اول مشاغل را در دست دارند و این نشاندهنده سیر سرمایه گذاری از بانک ها به سمت تکنولوژی های روز است.  

دبیرکل فدراسیون جهانی آینده پژوهی اضافه کرد: از سال ۱۹۹۷ الی ۲۰۱۷ هزینه انرژی خورشیدی از ۷۷ دلار به یک سنت رسید و این رویه سبک زندگی را نیزتغییر می دهد و لزوم توجه به تکنولوژی را گوشزد می کند.

وی با بیان به اینکه در آینده می‌توان از نور خورشید به طور قابل توجهی استفاده کرد، گفت: تا زمانی که در هر نقطه از جهان بتوان به نور خورشید دسترسی داشت، می‌توان از نور خورشید به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر و یک منبع اقتصادی استفاده کرد. 

وحیدی مطلق افزود: در آینده ۱۴۰ کشور جهان می‌توانند به صد درصد انرژی تجدیدپذیر دست پیدا کنند، هم چنین در سال های آینده می توانیم انرژی را به صورت وایرلس به نقاط مختلف ارسال کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آینده دغدغه ای برای کار وجود نخواهد داشت، گفت: در آینده بشر فقط به بازی و دعا می پردازد و دوران استخدام دائمی حقوق و مزایا در حال نابودی است. 

دبیر کل فدارسیون جهانی آینده پژوهی اکنون سال هاست که در آمریکا مفهوم استخدام دائمی از میان رفته و به زودی فعالیت های سخت و طاقت فرسا به عهده ربات‌ها گذاشته می شود و انسان ها به فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و روابط انسانی می‌پردازند.

وحیدی مطلق با اشاره به اینکه خلاقیت یکی از معیارهای اصلی نبوغ کودکان است گفت: باید در تمام نقاط شهر (پارک ها، کتابخانه ها و ...) اینترنت به صورت دیتای وسیع در دسترس عموم مردم قرار گیرد و شاهد خلاقیت در زمینه دیتا فروشی باشیم. 

باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم

وی با بیان به اینکه باید به دوران بعد از اتمام نفت فکر کنیم، افزود: ایران همانند عربستان نفت دارد، اما عربستان به سوی اقتصاد بدون نفت حرکت کرده است و باید ایران نیز به این سمت برود در غیر این صورت کشور ایست قلبی می کند.

دبیر کل فدارسیون جهانی آینده پژوهی با اشاره به نوسانات اقتصادی افزود: بیشترین میزان کاهش رشد اقتصادی در دولت احمدی نژاد به مرحله ظهور رسید و پس از آن شاهد بحران‌هایی در حوزه مشاغل بودیم، همچنین اکنون در کشورهای مختلف با سونامی نقره  که به معنی افزایش جمعیت سالخورده است، روبرو هستیم.

به گزارش ایمنا، به مناسبت گرامی داشت روز جهانی آینده، نشست علمی با محوریت آینده شغلی به همراه معرفی ایده ها و شبکه سازی استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان شهر اصفهان برگزار شد. در این نشست علمی محسن طاهری عضو هیئت علمی گروه آینده‌ پژوهی دانشگاه اصفهان با موضوع «مهارت-های آینده ساز؛ امروز به کودکان‌مان چه بیاموزیم»؛ وحید وحیدی مطلق دبیرکل فدراسیون جهانی آینده پژوهی با موضوع «آینده پژوهی آموزش، کار و اشتغال در ۳۰ سال بعد»؛ محسن کریمیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان رویشگر با موضوع «ثروت آفرینی دانش بنیان در بحران اقتصادی»؛ محمدمهدی حیدری کارآفرین در حوزه فناوری های پیشرفته با موضوع «فناوری پیشرفته از ایده تا بازار» و سید یاسر معین الدینی، مربی ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوپا با موضوع «شغل آینده، فرهنگ کارآفرینی مردمی و کسب و کارهای نوپا» به ایراد سخنرانی پرداختند.  

کد خبر 338700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.