۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
هنگام غذا خوردن صحبت نکنید

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: صحبت کردن هنگام غذا خوردن یکی از دلایل ابتلای افراد به نفخ معده است.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش تغذیه در سلامت دستگاه گوارش انسان، اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌ها از معده شروع  شده و چنانچه افراد نگرش صحیحی به نوع تغذیه داشته باشند، دچار بیماری‌های گوارش و غیرگوارشی نخواهند شد.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از بیماری‌های عفونی و واگیر و اختلالات گوارشی با وجود مراقبت‌های صورت گرفته همچنان رو به افزایش است، تصریح کرد: بررسی‌های تخصصی بیانگر این امر است که بیماری‌های گوارشی ژنتیک، تغذیه و استرس دلیل این نوع بیماری‌ها است.

فوق تخصص بیماری‌های  گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه فاکتور ژنتیک تغییر ناپذیر است، بیان کرد: فاکتور ژنتیک ثابت بوده و نمی‌توان آن را تغییر داد، هر فردی ژنتیک ثابت را از والدین به ارث می‌برد اما می‌توان با نگرش صحیح تغذیه‌ای و  مدیریت استرس‌های روزمره زندگی، شدت بیماری‌های گوارشی را کاهش داد.

وی با بیان اینکه مصرف ناچیز فیبر سبزیجات و میوه‌های تازه موجب شیوع بیماری‌های گوارشی در بین اشخاص می‌شود، افزود: در واقع  امروزه خانواده‌ها به دلیل دورشدن از سبد سنتی سالم تغذیه علاقه به سمت غذاهای پر کالری و سرخ شده و حاوی فیبر کمتری دارند و استفاده از روغن‌های جامد موجب اختلال دستگاه گوارش و بروز  بیماری‌ها می‌شود.

شریفی با بیان اینکه دستگاه گوارش به سه بخش فوقانی، تحتانی و کبد تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در بیماری کبدی،  ABS از شایع‌ترین اختلالاتی است که بیماران مراجعه می‌کنند و اغلب این بیماران زمینه‌های ژنتیکی و استرس دارند.

وی نفخ معده را نیز از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش دانست و افزود: بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به نفخ معده بدون مصرف دارو درمان می‌شوند و لازمه آن ریشه‌یابی درست ابتلا به این بیماری است.

فوق تخصص بیماری‌های  گوارش و کبد بزرگسالان مصرف سریع غذا را یکی از دلایل چاقی عنوان کرد و گفت: این امر موجب دیرتر رسیدن سیگنال سیر شدن به مغز می‌شود که بروز معضل چاقی را برای آنها به دنبال دارد و در واقع  با خوردن آرام آرام غذا این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه در صورتی که روند غذا خوردن با سرعت انجام شود، غذا به صورت نیمه جویده وارد معده می‌شود که این امر نفخ معده را به دبنال دارد، اضافه کرد: علاوه بر این مصرف غذاهای پرحجم، خوابیدن بعد از خوردن غذا، مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین، صحبت کردن هنگام غذاخوردن و تغییر ندادن اصلاح سبک زندگی  موجب نفخ معده می‌شود.

شریفی با بیان اینکه بیماران مبتلا به رفلاکس معده باید از مصرف دخانیات، شکلات، عرق نعناع، آب مرکبات، خوردن  نوشیدنی‌های کافیین دار، قهوه و چای پرهیز کنند، گفت: این بیماران باید روغن زیتون، سبزیجات، گوشت سفید، دم‌نوش‌ها، چای سبز، سیب و میوه‌های تازه را در اولویت سبد غذایی خود قرار دهند.

کد خبر 338467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.