نرخ واقعی هر شانه تخم‌مرغ بالای ۱۵ هزار تومان است

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با بیان اینکه برای حمایت از بخش تولید نرخ هر شانه تخم مرغ باید با نرخ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان فروخته شود، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور به نصف عدد منطقی و نزدیک به ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

شهاب الدین افضل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص افزایش قیمت دوباره تخم مرغ با وجود واردات آن، اظهار کرد: عرضه و تقاضا دو عامل اساسی در تعیین قیمت است، امروز حدود ۴۰ درصد از مرغ در حال تولید کشور که بیشتر مرغ تخم گذار بوده از چرخه تولید حذف شده است.

وی با بیان اینکه اثر بیماری آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر بر سیستم تولید مثل مرغ نمایان می شود، تاکید کرد: متاسفانه ویروس این بیماری بیشتر مرغداری های مرغ تخم گذار را درگیر کرده است که به محض ظهور علایم آن، گله های مرغ حذف و کشتار می شوند، بنابراین این ویروس کمتر بر روی مرغ های گوشتی اثر می گذارد.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان در خصوص شیوع بیماری آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان، اظهار کرد: خوشبختانه تلفات مرغداری های مرغ تخم گذار اصفهان امسال نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است. سال گذشته ۳.۵ میلیون قطعه پرنده از جمله حدود ۳ میلیون مرغ تخم گذار در اصفهان تلف و معدوم شد، در حالی که امسال میزان تلفات، تنها یک میلیون قطعه برآورد شده و خوشبختانه این بیماری در استان کنترل شده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ١٢ تا ١٣ درصد تولید تخم مرغ کشور در اصفهان است، گفت: ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن است تا جایی که توان صادرات این محصول به دیگر کشورها وجود داشت.

افضل در خصوص اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چه میزان موجب بیکاری کارگران مرغداری ها و تعطیلی این واحدها در اصفهان شده است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ واحد در بخش طیور تخم گذار فعال است که از این تعداد حدود ۴۰ درصد درگیر بیماری آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان و معدوم سازی گله های مرغ خود شده اند. از سوی دیگر درصدی از مرغداری ها از ترس اینکه در محدوده کانون های این بیماری قرار دارند تعطیل هستد و از چرخه تولید خارج شده اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیمی از ظرفیت تولید تخم مرغ در واحدهای مرغ تخم گذار از چرخه فعالیت خارج شده اند، گفت: در حالت عادی در بخش مرغ تخم گذار حدود ۱۰ یا ۱۵ درصد سالن ها در حال آماده سازی برای تولید هستند که امروز به دلیل شیوع این بیماری دیگر از چرخه تولید حذف می شود.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با بیان اینکه از حذف مرغ تا تولید مرغ جدید در مرغداری ها حدود چهار ماه زمان نیاز دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور به نصف عدد منطقی و نزدیک به ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان تا اردیبهشت سال آینده در کشور تاخت و تاز خواهد کرد، تصریح کرد: طی ۶ ماه گذشته تاکنون میزان تولید تخم مرغ در کشور حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن کاهش یافته که با واردات ۱۰ یا ۲۰ هزار تنی تخم مرغ نمی توان کسری بازار را، جبران کرد.

افضل با بیان اینکه نمی توان تولید تخم مرغ را یک دفعه در کشور افزایش داد چرا که از زمان تولید جوجه تا تولید تخم مرغ در مرغداری های تخم گذار به فرایندی ۶ ماهه نیاز است، تصریح کرد: نمی توان نیاز بازار تخم مرغ را با واردات جبران کرد در حالی که کمبود مرغ گوشتی به راحتی از طریق مرغ منجمد جبران می شود.

وی درباره افزایش قیمت تخم مرغ نسبت به دو ماه گذشته، اظهار کرد: نرخ تخم مرغ نسبت به دو ماه گذشته حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته و اکنون قیمت رسمی هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ها بین ۶۸۰۰ تا ۷ هزار تومان و در خرده فروشی ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر و ۸۰۰۰ تومان فروخته می شود.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با تاکید بر اینکه صدور حکم دولتی و الزام در بخش تولید و قیمت گذاری ها کارایی ندارد، اظهار کرد: مسئولان در بحث قیمت تخم مرغ تنها همکاری تولیدکننده را می خواهند در حالی که قیمت گذاری با دستور، شدنی نیست.

وی با بیان اینکه باید قیمت مصوب تخم مرغ برای حمایت از بخش تولید اندکی افزایش یابد، گفت: به طور معمول یک خانواده چهار نفری، ماهانه بیش از دو شانه تخم مرغ مصرف نمی کند، بنابراین اگر ۲۵۰۰ تومان به هر شانه تخم مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی اضافه شود با تخم مرغ شانه ای ۱۵ هزار تومان نیز مصوف کننده آسیبی نمی بیند.

افضل با تاکید بر اینکه با قیمت های مصوب کنونی مرغداری ها توان همکاری با دولت را ندارند، اظهار کرد: متاسفانه نرخ مصوب دولت برای تخم مرغ، هزینه هایی چون افزایش مکمل های خوراک دام، هزینه ریسک بیماری آنفولوآنزا پرندگان، مصرف مواد ضدعفونی کننده و هزینه های قرنطینه ای را پوشش نمی دهد.

 وی تصریح کرد: اگر دولت میانگین فروش هر شانه تخم مرغ را بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان در بازار آزاد در نظر بگیرد به طور قطع می تواند با همکاری مرغ دار، بازار را کنترل کند.

کد خبر 337567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.