باید مسئله نفت و گاز عراق گره جدی‌تری به هم بخورد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری اجلاس کویت برای بازسازی عراق گفت: ایران به نسبت ظرفیت های عظیمی که در عراق وجود دارد، این کشور را دست کم گرفته است.

علی آقا محمدی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عراق با آسیب های شدیدی که از جنگ دیده نیاز به بازسازی دارد و اگر شرایط مردم عراق بهبود پیدا کند، آسیب پذیری این کشور نیز کمتر می شود؛ بازسازی عراق از لحاظ امنیت، شرایط مردم و خشک شدن ریشه های گروه های تکفیری برای ایران حائز اهمیت است و باید نقش اول را در این منطقه ایفا کند.

وی افزود: ایران برای ایفای نقش موثرتر باید پشتیبانی‌های لازم را از طریق بخش‌های خصوصی کشورمان انجام و پروژه ها را به دست بگیرد و از لحاظ تفاهمات با دولت عراق به صورت قاطع برخورد کند؛ تبعیض های نادرستی در تجارت، سرمایه گذاری و زیرساخت های عراق وجود دارد و دولت ایران باید به نحوی مدیریت کند تا حجم بالای پروژه ها در اختیار ایران قرار گیرد؛ زیرا پروژه های کوچک، هزینه های بیشتری نیاز دارد و همچنین به دلیل ریسک بالای مناطق عراق، عملا پذیرفتن اینگونه پروژه ها، گران تمام می شود.

 رییس انجمن عراق و ایران با اشاره به اینکه باید مسئله نفت و گاز عراق به هم گره جدی‌تری بخورد، گفت: با توجه به شرایط عراق و نزدیکی خطوط پالایشگاه آبادان، ایران این امکان را دارد که ظرفیت مخازن خود در منطقه خارک را در اختیار عراق بگذارد و خط لوله گاز هم برای عراق و از طریق این کشور به سوریه و لبنان فعال شود. خط لوله گاز صادراتی از طریق دریای مدیترانه از دیگر ظرفیت هایی است که ایران می تواند با مشارکت در بازسازی عراق  از آن استفاده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران به نسبت ظرفیت عظیمی که در عراق وجود دارد، این کشور را دست کم گرفته، ابراز امیدواری کرد با تغییرات ساختاری که در تشکیلات وزارت امور خارجه انجام شده و معاونتهای جدیدی از جمله معاونت اقتصادی در آن شکل گرفته، نوع نگاه به عراق نیز تغییر کند.

آقا محمدی تأکید کرد: اولویت اصلی در منطقه، با در نظر گرفتن تمام ظرفیت‌های عراق، پیگیری بازسازی این کشور است و در این راستا لازم است مذاکرات دیپلماتیک با عراق  بطور مفصل دنبال شده، برنامه جامعی در مورد بازسازی آن در نظر گرفته شود و ایران با قراردادهای چند میلیارد دلاری فعالیت خود را در عراق آغاز کند.

کد خبر 337388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.