رصد خوشه پروین با چشم غیرمسلح/خورشید گرفتگی جزئی رخ می‌دهد

مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: این هفته شاهد رویدادهای نجومی مختلفی مانند رصد خوشه های ستاره ای و مقارنه خواهیم بود و جمعه ۲۷ بهمن، یک خورشید گرفتگی جزئی رخ می دهد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره رویدادهای نجومی هفته آخر بهمن ماه اظهار کرد: آسمان شب، با حضورماه و ستارگان و سیاره ها، جلوه های زیبایی را برای شبهای انسان ها ساخته است.

وی افزود: ستارگان مانند خورشید نور تولید می‌کنند، اما آنقدر دورند که نورشان را به صورت نقطه هایی در زمینه تاریک آسمان می بینیم. اما سیارات نور خورشید را منعکس می کنند و مانند ستارگان به نظر می رسند، با این تفاوت که نور زیادتری دارند و البته مانند ستارگان چشمک نمی زنند. در واقع چون نسبت به ستارگان بسیار نزدیک تر هستند، نوری که از سمت خورشید منعکس می کنند، دستخوش تلاطمات جوی زمین نمی شود و به حالت چشمک زن به نظر نمی رسد. 

مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه در آسمان شب اجرامی وجود دارد که به دلیل فاصله های زیاد و یا نور کمترشان به راحتی قابل رصد نیستند، گفت: شب ها می توانیم به راحتی و حتی بدون ابزار رصدی ستارگان و سیاره ها را در آسمان مشاهده کنیم، اما از جمله اجرامی که قابل مشاهده نیست، سایر کهکشان ها، سحابی ها و خوشه های ستاره ای است.

مرادی تصریح کرد: خوشه های ستاره ای، تعداد زیادی از ستارگان هستند که در کنار هم قرار گرفته اند. معمولا هم سن بوده و از بستر یک توده ابر و گاز و غبار که به آن سحابی می گوییم، متولد شده اند. یکی از معروفترین این خوشه ها، خوشه پروین است که در این شب ها به زیبایی و بدون استفاده از ابزار رصدی بر فراز آسمان قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه این خوشه ستاره ای در فاصله چهار هزار و 500 سال نوری از ما قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: یکی از این خوشه های ستاره ای که نقشی در یکی پدیده های نجومی این هفته دارد، خوشه ستاره ای معروف به خوشه M۲۳  است. یعنی مانند خوشه پروین، تعداد زیادی از ستارگانی هستند که در کنار یکدیگر به شکل پراکنده ای قرار گرفته اند و در صورت فلکی قوس قرار دارد.

این کارشناس مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه بامداد ۲۲ بهمن ماه شاهد یک پدیده نجومی در آسمان هستیم گفت: ساعت ۳:۵۲ بامداد ۲۲ بهمن، ماه به گونه ای در راستای دید ما قرار می گیرد که به نظر می رسد در کنار این خوشه، ستاره ای قرار گرفته است و در اصطلاح نجومی می گوییم مقارنه ماه با خوشه M۲۳  رخ می دهد که فاصله میانشان در حدود ۱/۲ درجه خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای رویت این خوشه ستاره ای باید از ابزار رصدی استفاده کنید و نمی توان آن را با چشم غیر مسلح دید. 

مرادی ادامه داد: یکشنبه ۲۲ بهمن ساعت ۱۷:۴۶، ماه به اوج مداری خود رسیده و ۴۰۵ هزار و ۷۰۱ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. همچنین در ساعت ۱۸:۱۶ دقیقه این روز سیاره کیوان ۲.۵ درجه جنوب ماه قرار می گیرد که با توجه به عدم حضور ماه در آسمان کشور، بامداد دوشنبه ۲۳ بهمن برای مشاهده این هم نشینی مناسب است.

کارشناس نجوم مرکز نجوم ادیب اصفهان اضافه کرد: ۲۵ بهمن، با هلال آخر ماه جمادی الاول ۱۴۳۹ رو به رو خواهیم شد که در سحرگاه این روز و در ساعت ۶:۱۰ در سمت افق شرق قابل رصد است و به شرط صافی هوا برای رویت این هلال باریک به ابزار رصدی نیز نیاز نخواهد بود. در صورت عدم رویت هلال در شامگاه جمعه ۲۷ بهمن، این هلال در شامگاه شنبه ۲۸ بهمن قطعا با چشم غیر مسلح در سراسر کشور مشاهده خواهد شد و روز یکشنبه ۲۹ بهمن اول جمادی الثانی ۱۴۳۹خواهد بود.

مرادی با اشاره به اینکه جمعه ۲۷ بهمن ساعت ۲۱ دقیقه بامداد خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد، گفت: این خورشید گرفتگی در ایران قابل رویت نیست و به وقت جهانی ساعت ۲۰:۵۱ پنجشنبه ۲۶ بهمن رخ می دهد و تنها مناطقی در جنوبگان و جنوب آمریکای جنوبی می توانند این پدیده را مشاهده کنند.

به گفته وی، شنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۵:۳۰ سیاره تیزپای تیر به مقارنه بیرونی رسیده و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد و طی شب های قبل و بعد قابل مشاهده نخواهد بود.

کد خبر 336984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.