نبود زیرساخت‌ها چالش اصلی صادرات سیب سمیرم

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان یکی از مزیت های محصولات صادراتی استان را سیب شهرستان سمیرم دانست و گفت: نبود زیرساخت های صادراتی و بهره وری پایین، نداشتن تکنولوژی و روش ها نوین و عدم تنوع در تولید سیب این شهرستان از چالش های اصلی این محصول ممتاز است.

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان حمیدرضا قلمکاری در دهمین کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه در بررسی مشکلات، چالش ها و نظرات اساتید دانشگاهی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سایر اعضاء کمیسیون مرتبط با این موضوع و نظر جمعی، یکی از چالش های مهم در تولید محصولات صادرات محور، نداشتن استانداردهای بین المللی مدون شده در تولید محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: با برگزاری چند جلسه در کمیته سلامت و امنیت غذایی، کمیته تولیدات کشاورزی، کمیته بازرگانی و کشت برون مرزی و کارگروه های تخصصی، طرحی به نام «تدوین استاندارد بین المللی جامع محصولات غذایی و کشاورزی با رویکرد صادرات» آماده شد.

وی تصریح کرد: اولویت نخست کمیسیون پیگیری و حمایت از تولید محصولات صادرات محور با هدف خود اتکایی بخش کشاورزی (ایجاد مرکز توسعه بازار محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی با تاکید بر تولید محصول سالم) است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی آب و به دنبال آن امنیت غذایی در کشور و سرگردان شدن سرمایه ها در حوزه کشاورزی کشت فراسرزمینی در کمیته های تخصصی بخصوص در کمیته بازرگانی و کشت برون مرزی مورد بررسی اعضا قرار گرفت و پس از مطالعات و ملاقات با افراد مرتبط در وزارتخانه جهاد کشاورزی و حضور در جلسات کشت فرا سرزمینی در اتاق ایران، از بین ۶۶ کشور جهان که آمادگی پذیرش سرمایه گذار در حوزه کشاورزی اعلام کرده بودند، کشور اوکراین با اولویت نخست انتخاب شد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: طی برنامه ریزی های انجام شده دو سفر به کشور اکراین با حضور اعضاء کمیسیون صورت گرفت و اطلاعات جامع و کاملی از این کشور کسب و همچنین ارتباطات لازم ایجاد و تفاهم نامه هایی انعقاد شد. از سوی دیگر اقدامات زیرساختی برای حضور سرمایه گذاران در این کشور مهیا شده است.

وی یکی از مزیت های محصولات صادراتی استان را سیب شهرستان سمیرم دانست و اظهار کرد: در عارضه یابی و بررسی چالش های این شهرستان توسط اساتید دانشگاهی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، عدم وجود زیرساخت های صادراتی و بهره وری پایین، نداشتن تکنولوژی و روش ها نوین و عدم تنوع در تولید سیب در این شهرستان از چالش های اصلی این محصول ممتاز است.

قلمکاری تاکید کرد: اقدامات انجام شده و در حال پیگیری کمیسیون مذاکره با یک شرکت فرانسوی که این شرکت بازدیدی هم از باغات سمیرم داشته و در اتاق نیز با اعضای کمیسیون جلسات تخصصی داشته است.

تقویت ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب اولویت دوم کمیسیون

وی اولویت دوم کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان را  تقویت «ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» با هدف مدیریت بهره برداری و استفاده بهینه از آب به عنوان تنها کلید تداوم حیات اصفهان برشمرد و گفت: بررسی مصوبات ۹ ماده ای در کمیته آب و ارایه پیشنهادات به استاندار، تیم سازی و همسو سازی نهادها و سازمان ها، ادارات، پژوهشکده ها در راستای ایجاد کارگروه ملی، اخذ مصوبه از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در جهت ایجاد دفتر ستاد در اتاق، ملاقات با مسئولان و مدیران استانی و برگزاری همایش بزرگ نجات زاینده رود از سراب تا پایاب از جمله اقدامات و فعالیت های این کمیسیون در این راستا بوده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، اولویت سوم کمیسیون را ایجاد  محیط زیست سالم تضمینی برای ایمنی محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: برگزاری نشست آشنایی با آلاینده های آب و هوا و راه های پیشگیری از آن، برگزاری نشست اثر آلودگی هوا بر سلامت و امنیت غذایی، برگزاری نشست هم اندیشی اولویت های زیست محیطی استان با رویکرد ارائه راهکارهای عملی جهت کاهش آلودگی آب، هوا و خاک بخشی از فعالیت این کمیسیون در این زمینه بوده است.

وی ایجاد مدرسه سبز، برگزاری جشنواره به مناسبت های روز هوای پاک، ایجاد مراکز آموزش محیط زیست در پارک صفه و پارک ناژوان، استفاده از پنل های خورشیدی، تصفیه فاضلاب خوابگاه ها و غذا خوری ها و استفاده مجدد پساب در آبیاری فضای سبز و...) از پیشنهادهای کمیسیون برای ایجاد محیط زیست سالم است.

رییس کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه، گفت: وظیفه اصلی اتاق افزایش دانایی است و در این راستا با برگزاری همایش، نشست  و کنفرانس های تخصصی خواستار افزایش دانایی فعالان اقتصادی در زمینه های مختلف است.

مصطفی رناسی افزود: کمیسیون کشاورزی یکی از فعال ترین کمیسیون اتاق است که به صورت استراتژیک به مسایل و مشکلات این بخش توجه می کند.

وی تصریح کرد: کمیسیون های اتاق بازرگانی اصفهان هر یک سه اولویت اصلی خود و برنامه های مدون را در  سال آینده را مشخص می کنند.

پساب شهر اصفهان باید تصفیه شود

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به بررسی های انجام شده توسط یک شرکت برای ایجاد واحد تولیدی در استان اصفهان، گفت: کشت و باغداری در اراضی شیب دار بالادست رودخانه باعث ورود فلزات سنگین به رودخانه و چشمه های غرب استان شده است.

قاسمعلی جباری افزود: استفاده از سموم شیمیایی برای افزایش کمیت مواد غذایی باعث از دست رفتن کیفیت این مواد شده و در این راستا باید اقدامات جدی انجام شود.

نایب رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار توجه به تصفیه پساب شهر اصفهان شد و گفت: با توجه به بحران آب در اصفهان لزوم توجه بیش از پیش به تصفیه پساب احساس می شود.

کریم داودی تصریح کرد: ۴۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آبی در بخش شرب مصرف می شود و اگر بخش عمده آن تصفیه و بازچرخانی شود شاهد مدیریت بحران آب در استان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند بر روی طرح های تصفیه پساب سرمایه گذاری کنند.

کد خبر 336660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.