باد شدید و گرما در گل ندادن درختان سیب تاثیر زیادی داشته است

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی سمیرم گفت: گل ندادن یا کاهش گل‌دهی درختان سیب، چندین علت دارد که مهم‌ترین آن‌ها وزش بادهای شدید و گرما است.

کیارش سامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امسال پدیده کاهش گل‌دهی و حتی گل ندادنِ درختان سیب در باغ‌های متعددی در شهرستان مشاهده شد. این پدیده کم‌سابقه علل و عوامل زیادی دارد که برخی از آن‌ها را می‌توان اصلاح یا درمان کرد؛ ضمن اینکه برخی دلایل همیشگی و پایدار نیستند.

وی افزود: برخی سال‌ها به دلایل ویژه مانند وزش بادهای بسیار شدیدی که در اسفند سال ۱۴۰۰ و اوایل فروردین امسال اتفاق افتاد، گل‌دهی کمتر می‌شود که راه درمانی هم ندارد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی سمیرم با بیان اینکه با انجام برخی اقدامات می‌توان از این دست پدیده‌ها پیشگیری کرد، خاطرنشان کرد: تغذیه مناسب، هرس اصولی، آبیاری به موقع و گذراندن دوره سرما به تعداد ساعت‌های لازم از جمله این عوامل است.

سامی ادامه داد: عوامل دیگری هم وجود دارد که گاهی نمی‌شود از آن اجتناب کرد؛ چراکه این عوامل قهری و طبیعی است که از جمله آن‌ها، می‌توان به وزش باد در سال گذشته اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: وزش باد شدید هنگام تمایزیابی اندام‌های زایشی گیاه، به ذخیره‌نشدنِ کربوهیدرات‌ها در اندام‌های اصلی منجر شد؛ از طرفی اندام‌های زایشی کربوهیدرات نیز ذخیره کافی برای نمو در زمستان نداشت و به جای گل دادن، برگ‌های تجمعی داد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی سمیرم به گرمای بی‌سابقه در فصل تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: این عامل نیز از جمله مواردی است که از تمایزیابی و تشکیل اندام بارده درختان و گیاهان جلوگیری کرد. البته عامل «سال‌آوری» نیز یکی از دلایل اصلی کاهش گل‌دهی در برخی باغ‌ها به‌ویژه درختان سیب گلدن بوده که سال گذشته بار زیادی داشتند، اما امسال کمتر گل دادد.

کد خبر 568415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.