تولید داروی گران قیمت درمان سرطان در اصفهان میسر می‌شود

محققان مرکز رشد ساخت تجهیزات پزشکی دانشگاه آزاد نجف‌آباد موفق به پرورش نوعی عقرب و تولید داروی گران‌قیمت درمان سرطان شدند.

مدیر مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دانشجویان با ایده تولید زهر عقرب برای درمان بیماری‌ها به مرکز رشد دانشگاه نجف آباد مراجعه کردند. بعد از تایید این ایده مکانی برای دانشجویان فراهم شد و به پرورش و تولید عقرب پرداختند. 

علی امیری با بیان اینکه سم عقرب کشنده است، اما برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد، افزود: در کشورهای پیشرفته درمان بیماری به خصوص سرطان با زهر عقرب تایید شده است، به گونه‌ای که وقتی زهر عقرب با بدن موجود زنده تماس پیدا کند، موجب افزایش گلبول‌های سفید تا سه برابر در بدن موجود می‌شود که روند درمان را تسهیل می‌بخشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سم عقرب در دنیا با هزینه بالا تولید می‌شود، ادامه داد: در این مرکز پرورش عقرب را مدنظر قرار دادیم، زیرا این دارو به دلیل اینکه هزینه بالایی دارد و صرفه اقتصادی ندارد وارد بازار نشده است. علاوه بر اینکه کشورهای پیشرفته معمولا عقرب ندارند؛ از این رو این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت با پرورش عقرب در محیط آزمایشگاه به تولید بیشتر این زهر دسترسی پیدا کند. 

مدیر مرکز رشد ساخت تجهیزات پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد خاطر نشان کرد: در این مرکز با شبیه سازی مکانی مناسب برای رشد عقرب اقدام شده است، به صورتی که به محیط زیست آسیب جدی نرسانیم و بتوان با پرورش عقرب‌های بیشتر تولید زهر را افزایش داد. در حال حاضر تعداد ۲۰۰ جفت عقرب از محیط برداشت می شود که در نظر داریم با پرورش این گونه در محیط آزمایشگاه تعداد آنها را افزایش دهیم.

امیری ادامه داد: به دلیل اینکه تنها سالی دوبار می توان زهر عقرب را گرفت در بحث تغذیه و تامین آن راهکارهایی ارایه شد تا بتوان روند تولید سم را افزایش داد. با پرورش عقرب های بیشتر می‌توان سم بیشتری تولید کرد تا از لحاظ اقتصادی به کاهش هزینه کمک می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زهر عقرب در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان، ام اس، آرتروز و بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد، گفت: عقرب از معدود جانورانی است که اشعه رادیو اکتیو و بمب اتم بر روی آن تاثیر منفی ندارد. زهر این حیوان نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

مدیر مرکز رشد ساخت تجهیزات پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد خاطر نشان کرد: عقرب های مورد استفاده در این پژوهشبومی نجف آباد است.پس از انجام آزمایش های خاص، غلظت سم و فاکتورهای متفاوت در درمان بیماری‌های مختلف بررسی شد تا بتوانیم تولید سم را بیشتر کنیم. شش نوع عقرب بررسی شد و پس از بررسی شرایط اکولوژیک رشد عقرب با شبیه سازی این محیط در آزمایشگاه امکان رشد این گونه از جانوران میسر شده است.

امیری با تاکید بر اینکه تولید این سم در داخل کشور بسیار کم است، اظهار کرد: در حال حاضر سم گیری عقرب در داخل کشور تنها به اندازه سرم، انجام می شود اما در نظر داریم در این مرکز این مقدار را بالا ببریم و موجب کاهش هزینه این روش درمانی باشیم.

وی درباره هزینه تولید زهر گفت: هر گرم زهر ۸ هزار تا ۷۰ هزار دلار قیمت دارد. زهری که مرکز رشد نجف آباد در راستای تولید آن است، ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.

امیری خاطر نشان کرد: از سه سال پیش این تیم کار تحقیقاتی خود را آغاز کرده و بعد از گرفتن مجوزهای مختلف و انجام کارهای تحقیقاتی، کار را آغاز کرده است. در این مدت فاز تحقیقاتی پیش رفته است و در فازهای بعدی در نظر داریم کار را گسترش و تولید را بالا ببریم.

مدیر مرکز رشد ساخت تجهیزات پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: این تیم شامل حسین رحیمی کارشناس شیمی آلی، یونس شکیب زاده کارشناس شیمی دارویی و عرفان پرهیزکار کارشناس بیوشیمی هستند که به همراه اساتید مرکز پس از بررسی های تحقیقاتی رشد این گونه عقرب در محیط آزمایشگاه را آغاز کرده اند.

کد خبر 335752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.